Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauksen kansallinen kehittäminen

THL ja Kela kehittävät yhteistyössä sote-toimijoiden kanssa sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvaraustietojen saatavuutta ja hyödynnettävyyttä. Ajanvarausratkaisuja kehitetään alueellisesti ja kansallisesti sosiaali- ja terveyspalveluita tukeviksi, sillä yhä useampi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas käyttää digipalveluja ajanvarausten hallintaan ja katseluun. Ajanvarausratkaisujen kehittämisessä asiakkaan tukeminen ja palveluprosessin sujuvuus ovat sote-palveluissa erityisiä tavoitteita. Määrittelyjä sekä niiden toteuttamisen ja käyttöönoton tukea on tehty kansallisessa yhteistyössä Suomen Kestävän kasvun ohjelman (RRP) ja Kanta-kehittämistyön kautta.

Ammattilaisten välinen tiedonkulku paranee

Kansallisesti ajanvaraustietojen jakaminen ja Kanta-tallennus etenee säädösten ja tiekarttojen mukaisesti terveydenhuolto edellä. Monet määrittelyt on kuitenkin tehty sote-yhteisesti myös sosiaalihuollon tarpeet huomioiden. Sote-tietojärjestelmistä ja asiointipalveluista ajanvaraustiedot tulevat jatkossa saataville myös Kanta-palvelujen kautta.

Ajanvaraustietojen parantunut saatavuus tukee ammattilaisten työtä. Ammattilaiset näkevät käyttöoikeuksiensa mukaisesti tarvittaessa myös muiden kuin oman organisaationsa ajanvaraukset asiakkaille, joille tuottavat palvelua. Tieto näkyy ammattilaisen käyttämästä tietojärjestelmästä Kanta-palvelujen avulla. Näin ammattilainen saa paremman kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta ja jatkosuunnitelmista. Digikanaviin siirtyviltä asiakkailta säästyvä työaika voidaan käyttää niiden asiakkaiden tukemiseen, jotka tarvitsevat henkilökohtaista tukea ja ohjausta.

Kansalaiselle uusia asiointimahdollisuuksia

Ajanvaraukseen liittyvien digipalvelujen kautta vähennetään perinteisiä yhteydenottoja ja tuetaan sujuvaa aika- ja paikkariippumatonta asiointia. Asiakkaille avataan ajanvarausmahdollisuuksia eri palveluntuottajien digipalveluissa. OmaKannassa asiakas näkee jatkossa hänelle julkisessa ja myös yksityisessä terveydenhuollossa tehdyt ajanvaraukset reaaliaikaisesti. Tämä parantaa asiakkaan palvelukokemusta. Myös siirtyminen OmaKannasta eri palveluntuottajien digipalveluihin esimerkiksi aikojen perumista tai siirtämistä varten on mahdollista. Tämä helpottaa myös puolesta-asiointia.

Yhtenäiset ajanvarausmäärittelyt helpottavat järjestelmien toteuttamista

Kansallisilla määrittelyillä tuetaan eri palveluntuottajien ja -järjestäjien ajanvaraustoimintojen toteutuksia, sujuvoitetaan palveluja ja levitetään eri projekteista ja palveluista koottuja hyviä käytäntöjä. Ajanvaraustiedot kirjataan vain yhden kerran käytettyyn järjestelmään tai asiointipalveluun, josta ne tallentuvat myös Kanta-palveluihin. Tietojen yhtenäistäminen tukee myös niiden jalostamista ja jatkokäyttöä, hoidon tai palvelun tarpeen arviointia ja hoitoonpääsyn seurantaa.

Terveydenhuollon ajanvaraustiedot on tallennettava asiakastietolain mukaan Kanta-palveluihin vuoden 2026 lokakuuhun mennessä. Ajanvaraustietojen kehittäminen, yhteentoimivuus ja käyttöönotto edellyttävät yhteistyötä tietojärjestelmätoimittajien kanssa. On tärkeää, että hyvinvointialueet ja yksityiset toimijat kehittävät perusjärjestelmänsä ja digipalvelunsa yhteisten määrittelyjen ja lain mukaisiksi.

Hyvinvointialueiden ja yksityisten toimijoiden tarpeet ohjaavat kehittämistyötä

Ajanvarauksiin liittyvää kansallista kehitystyötä on tehty tiiviissä yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa. Ajanvarauksen kansallisiin määrittelyihin on huomioitu monilta sote-toimijoilta ja järjestelmäkehittäjiltä sekä useista kehittämishankkeista saadut ehdotukset. Suomen Kestävän kasvun ohjelmassa kansallisia määrittelyjä on täsmennetty ja tarkennettu pilotoivien hyvinvointialueiden ja heidän tietojärjestelmätoimittajiensa kanssa. Ajanvaraustoimintojen käyttöönotot tapahtuvat yleensä vaiheistetusti eri sosiaali- ja terveyspalveluissa, järjestelmissä ja asiointipalveluissa. 

Laki ei toistaiseksi velvoita sosiaalihuollon ajanvaraustietojen tallentamista Kanta-palveluihin. Myös sosiaalihuollossa käytettävien ajanvarauspalvelujen kehittämisessä kannattaa kuitenkin hyödyntää kansallisia määrittelyjä. Sosiaalihuollon ajanvaraustietojen Kanta-toteutusten aikataulu täsmentyy myöhemmin. 

Hyvinvointialueille digipalvelut ja ajanvaraustietojen saatavuus Kanta-palvelujen kautta mahdollistavat tehokkaamman toiminnan ja parempia palveluita. Parempi tiedonkulku ja integraatio vähentävät käyttämättä ja perumatta jääneitä aikoja. Tämä vaikuttaa myös palvelujen saatavuuteen, odotusaikoihin ja asiakastyytyväisyyteen. Ajanvaraustietojen Kanta-integraatio tuottaa myös kustannussäästöjä mm. tietojen pitkäaikaissäilytyksen sekä kahdenvälisten ja järjestelmäkohtaisten integraatioiden tarpeen vähentymisen kautta.

Lisätietoja:

sotetiedonhallinta(at)thl.fi 

Aiheesta lisää:

Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauksen määrittelyt
Terveydenhuollon ajanvaraukset (kanta.fi - Sote-ammattilaiset)
Terveydenhuollon ajanvaraukset (kanta.fi - Järjestelmäkehittäjät)