Oikeusturvakeinot terveydenhuollossa

Jos olet tyytymätön terveydenhuollon toimintaan, oikeusturvakeinojen käyttäminen on oikeutesi potilaana. Lähtökohta oikeusturvakeinojen käyttämisessä on se, että koet tyytymättömyyttä saamaasi hoitoon tai kohteluusi.

Keskusteleminen on usein hyvä keino selvittää asioita ja vaikuttaa niihin. Pyri keskustelemaan asioitasi hoitavan terveydenhuollon ammattilaisen tai hänen esimiehensä kanssa. Keskustelusta voi seurata, että epäkohdat korjataan. Myös väärinymmärrykset selviävät usein keskustelemalla.

Potilaan oikeusturvakeinot perustuvat potilaan oikeuteen vaikuttaa itse siihen, että hänen oikeutensa toteutuvat terveydenhuollossa. Potilaalla on oikeus tehdä hoidostaan tai kohtelustaan muistutus ja oikeus saada apua potilasasiamieheltä.

Potilaan oikeudet, joihin oikeusturvakeinoilla voi vaikuttaa

  • Oikeus saada terveyttäsi koskeva asia vireille terveydenhuollon yksikössä laissa säädetyssä ajassa.
  • Oikeus päästä hoitoon laissa säädetyssä ajassa.
  • Oikeus hyvään kohteluun.
  • Oikeus hyvään hoitoon.
  • Oikeus saada tietoa hoitosi toteuttamiseen liittyvistä seikoista, joilla on merkitystä hoidosta päätettäessä tai arvioitaessa eri hoitovaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia.
  • Oikeus mielipiteesi selvittämiseen hoitotoimenpiteestä.
  • Oikeus siihen, että hoito tapahtuu yhteisymmärryksessä lapsen kanssa, jos terveydenhuollon henkilö katsoo, että lapsi on hoitoonsa liittyen kyvykäs päättämään itsenäisesti hoidostaan.
  • Oikeus henkilötietojesi asianmukaiseen käsittelyyn.
  • Oikeus tarkastaa itseäsi koskevat tiedot potilasasiakirjoista.
  • Oikeus kieltää terveydentilaasi ja hoitoasi koskevien tietojen antaminen huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle (jos olet alaikäinen lapsi, mutta kykenet ikääsi ja kehitystasoosi nähden päättämään hoidostasi, sinulla on tämä oikeus).

Muistutus

Sinulla on oikeus tehdä muistutus terveyden- ja sairaanhoidostasi tai siihen liittyvästä kohtelusta sinua hoitaneen terveydenhuollon toimintayksikön johtajalle. Muistutuksen tekemiseen ei ole aikarajaa.

Näin teet muistutuksen

  • Kerro muistutuksessa mielipiteesi siitä, mihin asiaan olet tyytymätön.
  • Voit tehdä muistutuksen haluamallasi tavalla vapaamuotoisesti, mutta mielellään kirjallisesti.
  • Otsikoi laatimasi asiakirja muistutukseksi. Usein terveydenhuollon yksikössä on valmiina lomakkeita, joita voit käyttää muistutuksen tekemiseen.
  • Muistutuksen voi tehdä puolestasi myös huoltajasi.
  • Potilasasiamies voi avustaa sinua muistutuksen tekoon liittyvissä asioissa.

Potilaan oikeudesta tehdä muistutuksia on tiedotettava potilaita. Terveydenhuollon henkilökunnan on neuvottava sinua, mihin muistutuksen voi toimittaa. Saat ohjeet myös soittamalla yksikön palvelunumeroon.
Sinulla on oikeus saada kirjallinen vastaus muistutukseesi noin neljän viikon sisällä. Vastaus annetaan sinulle kirjallisesti. Jos olet vastauksen saatuasi edelleen tyytymätön, voit tehdä kantelun aluehallintovirastoon.

Kantelu

Sinulla on oikeus tehdä kantelu. Kantelu tehdään erityisille valvontaviranomaisille, joita ovat eduskunnan oikeusasiamies, valtioneuvoston oikeuskansleri, aluehallintovirasto ja Valvira.

Terveydenhuollon kanteluasioissa on kyse siitä, onko potilaan asiassa toimittu lain vastaisesti tai muuten moitittavalla tavalla. Kyse voi olla virheellisestä menettelystä tai laiminlyönnistä.

Näin teet kantelun

  • Kerro kantelulomakkeessa tai kirjeessä, mitä tapahtui ja kenen toimintaa arvostelet.
  • Muista antaa yhteystietosi, koska nimettömiä kanteluita ei yleensä tutkita.
  • Kanteluun voi liittää päätöksiä tai muita asiakirjoja, jotka selventävät asiaasi.
  • Voit tehdä kantelun vapaaehtoisesti, eikä sen tekemiseen ei ole erityisiä määräaikoja.
  • Kantelu tehdään lähtökohtaisesti kirjallisesti.
  • Kantelun tekee yleensä potilas itse, mutta sen voi kirjoittaa myös esimerkiksi huoltajasi.
  • Hoitovirheen osalta kantelun voi tehdä sille aluehallintovirastolle, jonka alueella olet saanut terveyden- tai sairaanhoitoa.
  • Jos epäilet vakavaa hoitovirhettä, kantelu voidaan osoittaa Valviralle eli sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle.
  • Mikäli epäilet, ettei viranomainen ole noudattanut lakia tai täyttänyt lakiin perustuvia velvollisuuksiaan, voit osoittaa kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille.

Jokaisella terveydenhuollon toimintayksiköllä on potilasasiamies, jonka tehtävänä on neuvoa ja avustaa toimintayksikön potilaita potilaan oikeuksia ja asemaa koskevissa pulmatilanteissa. Myös kantelun tekemiseen voi pyytää potilasasiamiehen apua.

Huom! Muistutus on ensisijainen. Jos muistutusta ei tehdä ensin, kanteluviranomainen voi siirtää asian käsiteltäväksi muistutuksena.

Potilasvahinkoilmoitus

Joskus terveydenhuollon toiminnassa, kuten tutkimuksissa ja hoidossa voi syntyä potilaalle haittoja. Vahinkoilmoituksen Potilasvahinkokeskukseen voi tehdä, jos tutkimuksesta tai hoidosta on aiheutunut henkilövahinko (sairaus, ruumiinvamma tai kuolema).

Potilasvakuutuskeskus ratkaisee, onko kyseessä korvattava potilasvahinko ja tuleeko potilaalle maksaa korvaus. Korvauksia voidaan maksaa ylimääräisistä sairaanhoito- tai matkakuluista, tilapäisestä haitasta, pysyvästä toiminnallisesta tai kosmeettisesta haitasta, ansionmenetyksestä ja kuolemantapauksesta. Vähäistä vahinkoa ei korvata (mm. lievä kipu ja särky tai kustannukset enintään 200 euroa).

Potilasvahinkokeskukseen voi tehdä ilmoituksen ilman, että ilmoitukseen tarvitsee liittää asiakirjoja. Korvausvaatimus on esitettävä vuoden kuluessa siitä, kun henkilö on saanut tietää tai hänen olisi pitänyt tietää vahinkotapahtumasta ja siitä aiheutuneesta vahinkoseuraamuksesta.