Tidtabell för datainsamlingen
I tabellen nedan har information riktad till serviceproducenter samlats om åtgärder och kommunikation relaterade till datainsamlingen för år 2026.
Steg i genomförandet |
Tidpunkt |
Utnämning av kontaktperson vid verksamhetsenheterna. THL kontrollerar under hösten kontaktuppgifterna för uppföljningen av äldreomsorgen. I samband med detta utser serviceproducenten kontaktpersoner för sina enheter, till vilka THL skickar anvisningarna för enkäten Berätta om din service och inloggningskoderna för den elektroniska enkäten. Senare ändringar i kontaktpersonerna meddelas till kerropalvelustasi(a)thl.fi. |
Augusti 2025 |
Anvisningarna för datainsamlingen samt informationsmaterialet som delas ut till klienter och deras närstående publiceras på THL:s webbplats. Serviceproducenterna och verksamhetsenheterna informeras om detta per e-post. |
Oktober 2025 |
Verksamhetsenheternas inloggningskoder till den elektroniska klientenkäten Berätta om din service skickas per e-post till kontaktpersonerna vid verksamhetsenheterna. På separat begäran av serviceproducenterna kan en förteckning över alla serviceproducentens inloggningskoder per verksamhetsenhet skickas. Listan kan utnyttjas till exempel i situationer där serviceproducenten centraliserar utskriften av pappersenkäter och registreringen av svaren från dem. Listan kan utnyttjas till exempel i situationer där serviceproducenten centraliserar utskriften av pappersenkäter och registreringen av svaren från dem. |
December 2025 |
Datainsamlingen genomförs vid enheterna. Enkäten Berätta om din service kan delas ut till klienterna tidigast den 14 januari, då den elektroniska enkäten öppnas. Den elektroniska enkäten stängs den 31 mars. Alla svar som skrivits på pappersenkäter ska också registreras i den elektroniska enkäten inom denna tidsfrist. |
14.1.–31.3.2026 |
Serviceproducenterna har möjlighet att följa upp hur datainsamlingen framskrider i deras enheter via THL:s webbtjänst. THL skickar de inloggningskoder som behövs för detta per e-post till serviceproducentens kontaktpersoner. Utifrån detta kan serviceproducenterna påminna enheterna om datainsamlingen. |
Januari 2026 |
Responsenkäten öppnas: respons samlas in från serviceproducenterna och verksamhetsenheterna för att datainsamlingen ska kunna utvecklas. |
Mars 2026 |
Resultaten för verksamhetsenheterna och de nationella resultaten publiceras. Serviceproducenterna och verksamhetsenheterna får mer information om detta per e-post. |
Hösten 2026 |
Nästa enkäten Berätta om din sevice | 2028 |