Genomförandet av datainsamlingen

Enkäten Berätta om din service genomfördes igen – nästa datainsamling börjar i januari 2026

Den nationella uppföljningen av klientnöjdheten inom äldreomsorgen är en enkät som ingår i reformen av äldreomsorgslagen vari den förpliktande lagstiftningen har trätt i kraft i början av 2023. Datainsamlingen genomförs i fortsättningen vartannat år. Nästa datainsamling är 14.1–31.3.2026.

THL ansvarar för att enkäten genomförs. Verksamhetsenheterna inom äldreomsorgen är skyldiga att se till att deras klienter har möjlighet att besvara klientenkäten Berätta om din service. I enkätens målgrupp ingår alla äldre klienter som omfattas av regelbunden hemvård och långvarigt serviceboende med heldygnsomsorg (Äldreomsorgslagen 980/2012, 24 a §).

Genomförandet av datainsamlingen

Uppgifterna om klientnöjdhet samlas in med en elektronisk enkät. Verksamhetsenheterna kan också använda pappersenkäter, men då ansvarar de för att registrera enkätsvaren i THL:s elektroniska enkät.

Det är frivilligt för klinter att delta i enkäten. Klienterna kan besvara enkäten antingen på egen hand eller med hjälp. I första hand fungerar de närstående som hjälp för klienterna med att svara. Enheten kan också använda till exempel studerande, frivilliga eller andra assistenter som hjälp med att svara. En bekant vårdare kan hjälpa till att besvara enkäten endast i situationer där det inte finns någon närstående eller annan person som kan hjälpa.

Material och anvisningar för datainsamlingen 2026

I tabellen nedan finns material och anvisningar för datainsamling av enkäten Berätta om din service.

Anvisning till kontaktpersonen i verksamhetsenheten

Verksamhetsenheternas kontaktpersoner ansvarar för genomförandet av enkäten Berätta om din service. Anvisningen innehåller anvisningar som ska beaktas vid alla verksamhetsenheter som deltar i datainsamlingen. I anvisningen beskrivs till exempel kriterierna för deltagande i enkäten, alternativa sätt att genomföra enkäten och man ger anvisningar om hur hjälpen vid besvarandet ska genomföras. Anvisningen finns på finska och svenska.

Informationsmaterial till klienter och närstående om uppföljningen

Verksamhetsenheterna kan i förväg informera klienterna och deras närstående om enkäten Berätta om din service. Material finns på finska och svenska. I informationen kan enheterna också använda sitt eget kommunikationsmaterial. I informationen kan man utnyttja kommunikationskanaler som är välbekanta för enheterna.

Meddelande till klienter och närstående

Poster om datainsamling till exempel på anslagstavlan, till påseende för kunder och deras närstående

Reklambilder till exempel på verksamhetsenhetens infoskärm

Reklamvideo till exempel på verksamhetsenhetens infoskärm

Enkäter och frågekort

I uppföljningen ingår två enkäter som riktar sig till klienter som får hemvård och serviceboende med heldygnsomsorg. Vid sidan av den elektroniska enkäten har det gjorts enkäter som verksamhetsenheterna kan skriva ut för klienternas bruk.

Viktigt: Bifogat pappersenkäterna finns även inloggningskoderna till den elektroniska enkäten. Alla klienter ska ha möjlighet att själv eller tillsammans med sin assistent besvara den elektroniska enkäten. Då returneras svaret direkt till THL. Till enkäten ska också bifogas en svarsanvisning som beskriver hur och var enkäten ska returneras.

Frågekorten som har gjorts för enkäterna kan också användas som stöd för att besvara frågorna. Frågekorten är  i synnerhet avsedda för situationer där man går igenom frågorna genom att diskutera med klienten.

Enkäterna kan delas ut till klienterna tidigast den 14 januari 2026 när THL:s elektroniska enkät öppnas. Enkäterna finns på finska, svenska och engelska.

Verksamhetsenheten ansvarar för att registreringen av svaren i pappersform i den elektroniska enkäten. THL skickar inte enkäter i pappersform till enheterna. Pappersenkäter kan inte returneras till THL.

  • Publiceras i december 2025

Svarsanvisningar till klienten

Det finns två alternativa svarsanvisningar som delas ut till klienterna. Verksamhetsenheten väljer någondera utifrån hur enkäten genomförs. Svarsanvisningarna finns på finska, svenska och engelska.

Svarsanvisningarna finns separat:
1) till klienter som besvarar den elektroniska enkäten och ingen pappersenkät erbjuds och
2) till klienter som kan välja om de ska svara på den elektroniska enkäten eller pappersenkäten.

  • Publiceras i december 2025

Anvisningar för inloggning till den elektroniska enkäten

  • Publiceras senast i januari 2026

Anvisning för att kontrollera svarssituationen

Serviceproducenten har möjlighet att följa regelbundet hur klientsvaren inom sina verksamhetsenheter blir registrerade på den elektroniska enkäten i THL:s webbtjänst. En stegvis anvisning för uppföljning av svarssituationen.

  • Publiceras senast i januari 2026

Stödmaterial för att hjälpa klienter att besvara enkäten

Se Stöd för klienter att besvara enkäten

Anvisningar som ingår i anvisningar på datainsamlingen hittar du också på de här sidorna:

Har du frågorna?

Om ni hittar inte svaren för din frågan, titta på vanlinga frågor:
Vanliga frågor (på finska)

Du kan alltså ta kontakt oss via e-post: kerropalvelustasi(a)thl.fi.