Motivoiva toimintatapa ja motivoiva haastattelu

Motivoiva toimintatapa on ihmisen voimavaroja, kiinnostuksen kohteita, arvoja, merkityksiä ja toimijuutta korostava kokonaisvaltainen vuorovaikutusmalli. Motivoivaa toimintatapaa voidaan hyödyntää terveyden edistämisessä, elämäntapamuutoksissa, itsehoidon tai lääkehoidon tukena, päihteiden käytön tai rahapelaamisen vähentämisessä tai tupakoinnin lopettamisessa.

Motivoiva haastattelu on motivoivan työotteen yksi menetelmä. Se on Käypä hoito -suositusten mukainen menetelmä, jota voidaan soveltaa mini-interventiossa. Sitä voidaan käyttää myös laajempana tuki- tai hoitomuotona, mutta tähän ammattilainen tarvitsee yleensä jo enemmän syventävää koulutusta.

Motivoivassa haastattelussa työntekijä tutkii yhdessä asiakkaan kanssa tämän elämäntilanteen, toiveiden, arvojen ja tavoitteiden välisiä ristiriitoja. Motivaatio nähdään vaihtelevana mielentilana, johon on mahdollista vaikuttaa asiakkaan ja työntekijän onnistuneella vuorovaikutuksella. Yhdessä käydyn dialogin päämääränä on tehdä mahdollinen ristiriita näkyväksi sekä vahvistaa asiakkaan itseluottamusta ja uskoa muutoksen tarpeellisuuteen ja mahdollisuuteen.

Myönteisen vuorovaikutuksen avulla voidaan:

  • työstää tunnistettuja ristiriitoja
  • herättää halukkuutta muutokseen sekä
  • tukea asiakkaan aloitteellisuutta ja aktiivista toimijuutta.

Motivoiva haastattelu tukee näin sisäisen motivaation syntymistä: se korostaa muutoksen merkitystä, vahvistaa luottamusta muutoksen onnistumiseen ja tukee valmiutta muutoksen toteuttamiseen.

Motivoiva haastattelu on onnistunutta vuorovaikutusta

Motivoiva haastattelu edellyttää hyviä vuorovaikutustaitoja. Aivan aluksi työntekijän on pystyttävä luomaan asiakkaaseen luottamuksellinen suhde. Luottamusta luovan kunnioittavan kohtaamisen tunnusmerkkejä ovat muun muassa arvostus, avoimuus, oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo. Voimme arvostaa ja pyrkiä ymmärtämään toisen näkemystä ja tapaa toimia, vaikka olisimme hänen kanssaan eri mieltä ja arvomme olisivat erilaiset.

Motivoiva haastattelu luotiin alun perin riippuvuuksien hoitoon, mutta se sopii käytettäväksi myös, kun tarvitaan muutosta elämää haittaaviin tunteisiin, ajatuksiin, käyttäytymiseen ja elämäntapoihin. Onnistuessaan motivoivalla haastattelulla voidaan saada aikaan positiivinen noste ja tarjota asiakkaalle kohdatuksi tulemisen kokemus.

Päihteiden käytön tapojen muuttamiselle on tyypillistä, että muutos etenee vaiheittain: välillä mennään eteenpäin tavoitetta kohti, välillä palataan syystä tai toisesta lähemmäs lähtöruutua. Lähtöruutuun saatetaan palata monta kertaa erityisesti, jos riippuvuudessa ollaan jo pidemmällä. Moni ihminen joutuu yrittämään päihteistä luopumista useamman kerran ennen onnistumista. Myös rahapelaaminen voi olla pakonomaista ja lopettaminen haastavaa. Joskus vähentäminenkin riittäisi ja silloin myös se on riittävä päämäärä.

Kunnioittava kohtaaminen ja vuorovaikutusosaaminen

Vastustus on osa muutosta

Vastustus on luonnollinen osa mitä tahansa suurta elämänmuutosta, eivätkä päihteiden käytön vähentäminen tai siitä luopuminen ole poikkeuksia. Keskustelussa ammattilaisen kannattaa enemmän myötäillä vastustusta, ei voimistaa sitä esimerkiksi väittelemällä. Jos asiakkaan vastustelu herättää negatiivisia tunteita tai provosoi, kannattaa miettiä mistä tämä johtuu.

Vastustusta voi myötäillä esimerkiksi:

  • osoittamalla myötätuntoa ja ymmärrystä
  • heijastelemalla kuulemaansa tuomalla keskusteluun uusia näkökulmia
  • antamalla asiakkaalle vastuuta ja korostamalla hänen itsemääräämisoikeuttaan
  • johdattamalla ajatukset tulevaan ja
  • suuntaamalla huomio johonkin laajempaan näkökulmaan.

Motivoivan haastattelun perusteet

  • avoimien kysymysten esittäminen
  • muutospuheen huomaaminen
  • niin sanottu heijastava kuuntelu eli asiakkaan kertoman toistaminen tai toteaminen sekä
  • yhteenvetojen tekeminen keskustelun kuluessa.

Avoimien kysymysten tarkoituksena on selvittää, mitä mieltä asiakas itse on puheeksi otetuista asioista. Avoimet kysymykset alkavat yleensä sanoilla "Mitä", "Miten", "Miksi", "Kuinka" ja "Kerro". Anna aikaa hiljaisuudelle ja mietinnälle.

Reflektoivan eli heijastavan kuuntelun avulla asiakkaalle viestitetään, että häntä todella kuunnellaan. Heijastavaan kuunteluun kuuluvat aika ajoin tehtävät yhteenvedot. Yhteenvedossa ammattilainen voi tiivistää siihen mennessä kuulemansa ja ymmärtämänsä, jotta asiakas kuulee, miten hänet on tulkittu. Näin hänellä on myös tarvittaessa mahdollisuus korjata väärinkäsityksiä tai täydentää kertomaansa. Kuuntele tarkkaan, mitä myönteistä asiakas kertoo itsestään tai toiminnastaan.

Tavoitteena on, että keskustelun päätyttyä asiakkaalla olisi päätettynä konkreettinen suunnitelma ja välietapit. Suunnitelma on yleensä toteutettavissa, jos se sopii asiakkaan omiin arvoihin, tarpeisiin, tavoitteisiin ja resursseihin. Jos aika ei riittänyt suunnitelman laadintaan, tulee vähintään sopia jatkokäynti.

Malli mini-interventiosta motivoivan haastattelun menetelmällä

Kysy päihteiden ja tupakka- ja nikotiinituotteiden käytöstä, rahapelaamisesta tai lääkkeiden käytöstä.

  • "Käytätkö alkoholia / tupakka- tai nikotiinituotteita?"
  • "Pelaatko rahapelejä?"
  • "Miten käytät lääkkeitä?"

Arvioi päihteiden käyttöä tai rahapelaamista tarkemmin yhdessä asiakkaan kanssa hyödyntäen esim. AUDIT-C-, HSI- ja BBGS-testejä.

  • "Kerrotko vähän tarkemmin alkoholin / tupakka- tai nikotiinituotteiden/lääkkeiden käytöstäsi."

Tarjoa tietoa tilanteen tueksi. Tue asiakkaan pohdintaa ja päätöksentekoa vähentämisen tai lopettamisen suhteen.

  • "Kerroit juuri…" "Mitä sinä ajattelet alkoholinkäytöstäsi / tupakoinnistasi / rahapelaamisestasi?" "Kuinka luottavaisesti suhtaudut siihen, että onnistut?"
  • "Tarkoitatko tällä sitä, että…?"

Tehkää suunnitelma asiakkaan kanssa ja sovi jatkotuesta. Kerro mistä asiakas saa apua ja vertaistukea. Jos hän ei ole halukas muutokseen, kerro, että hän voi aina palata asiaan. Kerro myös, mistä hän saa silloin tukea.

  • "Voisimmeko alkaa suunnitella, miten vähentäisit tai lopettaisit?"
  • "Millaista tukea haluaisit siihen?"
  • "Toivon, että mietit vielä, mistä keskustelimme. Muista, että voit milloin tahansa ottaa yhteyttä tässä asiassa, ja voimme silloin pohtia sinulle sopivaa etenemistapaa ja tukea."

Ohjaa ja tarvittaessa saata hoidon ja palvelutarpeen arviointiin sosiaali- ja terveyspalveluihin.

  • "Lisää tukea ja apua on saatavilla, soitetaanko sinne yhdessä?"

Puheeksiotto ja mini-interventio