Tieliikenneonnettomuudet

Yli puolet tieliikenteen kuolemista ja loukkaantumisista tapahtuu työikäisille. 

Työikäisten tieliikennekuolemista suurimmassa osassa uhrina on henkilöauton käyttäjä. Henkilöauton käyttäjien lisäksi polkupyöräilijät ja moottoripyöräilijät ovat suurimmat ryhmät, joiden loukkaantumiset vaativat vuodeosastohoitoa. 

Turva- ja suojavälineiden käytön edistäminen on edelleen ajankohtainen tavoite kaikilla työikäisillä tieliikenteessä. 

Alkoholin käyttö ja terveysongelmat lisäävät onnettomuuksia

Noin neljäsosassa kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista uhri on ollut alkoholin vaikutuksen alaisena. Myös huumeiden ja sekakäytön nouseva trendi näkyy poliisin rattijuopumuksen seurannassa. 

Kuljettajien terveyteen liittyvien ongelmien rooli on lisääntynyt vakavissa tieliikenneonnettomuuksissa:

  • Sairauskohtaukset yleistyvät tieliikenteessä jo keski-iässä. 
  • Yleisimmin taustalla ovat sydän- ja verisuonisairaudet. 
  • Monet uhreista ovat monisairaita ja useilla sairauskohtauksen saaneilla on ollut pitkä hoitohistoria. 

Tavoitteena on vähentää onnettomuuksia 

Turvallisesti kaiken ikää -ohjelman tavoitteena on vuosina 2021‒2030

  • vähentää tieliikenneonnettomuuksissa kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden työikäisten määrää
  • vähentää päihteisiin liittyviä onnettomuuksia.

Alatavoitteina on lisäksi 

  • edistää turvallisia ajonopeuksia muun muassa automaattisen nopeusvalvonnan lisäämisen, muiden teknisten toimenpiteiden sekä koulutuksen ja valistuksen kautta
  • lisätä turvavälineiden käyttöä kaikissa tieliikenteen käyttäjäryhmissä
  • lisätä ymmärrystä ajoterveyden ja ajovireyden tärkeydestä
  • tukea päihteettömyyttä ja asianmukaiseen hoitoon hakeutumista
  • vähentää työikäisten itsensä vahingoittamisesta johtuvien tieliikenneonnettomuuksien määrää

Tavoitteena on lisäksi ajantasainen ja luotettava tieliikenteen seuranta ja tilastointi. Työikäisten liikenneturvallisuus täytyy myös huomioida kuntien hyvinvointikertomuksissa ja liikenneturvallisuussuunnitelmissa.

Miten tieliikenneonnettomuuksia voi ehkäistä?

Turvallisesti kaiken ikää -ohjelman tieliikenneonnettomuuksia ehkäiseviä toimenpiteitä ovat

  • alemmat nopeusrajoitukset. Lisätään taajamien 30 km/h -alueita ja alempia nopeusrajoituksia tukevia toimia. 
  • liikenneturvallisuuden suunnittelu. Edistetään kuntien liikenneturvallisuussuunnittelutyötä, kuten esteetöntä joukkoliikennettä, liityntäpysäköintiä ja sujuvaa siirtymää kulkuvälineistä toisiin. 
  • turva- ja suojavälineiden käyttö. Turvavyö henkilöautossa matkustavilla, pyöräilykypärä ja heijastin pyöräilijöillä ja kävelijöillä sekä asianmukaiset turvavarusteet moottoripyöräilijöillä ja mopon kuljettajilla. 
  • ajoterveyden huomiointi. Sote-ammattilaiset kiinnittävät huomiota ajoterveyteen esimerkiksi terveystarkastuksissa ja lääkityssuunnitteluissa, erityisesti monisairaiden ja päihderiippuvaisten ihmisten kohtaamisissa.
  • viestintä. Eri tahojen viestinnän ja valvonnan koordinointia tehostetaan. 
  • päihderiippuvuuksien huomiointi. Päihderiippuvuuteen ja sen vaikutuksiin liikenneturvallisuuteen puututaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Riippuvaiselle henkilölle ja hänen läheisilleen tarjotaan apua ja tukea, ja ohjataan asianmukaiseen hoitoon. 
  • yhteistyö. Etsitään synergioita tahattomien ja tahallisten liikenneonnettomuuksien sekä muiden tapaturmien ehkäisytyössä. 
  • seuranta ja tilastointi. Tieliikenneturvallisuuden seurantaa ja tilastointia kehitetään hyödyntämällä digitalisaation mahdollisuuksia. 

Kevyen liikenteen tieverkoston laatua täytyy parantaa ja liikenteessä pitää huomioida kaikkien turvallisuus.

Järjestöjen lukuiset kampanjat ja muu toiminta tarjoavat arvokkaita tukikeinoja kaikille, jotka pyrkivät edistämään tieliikenneturvallisuutta. Lue lisää Liikenneturvan ja Pyöräliiton sivuilta.

Tutustu myös Traficomin ajoterveysohjeisiin terveydenhuollon ammattilaisille. 
Ajoterveysohjeet terveydenhuollon ammattilaisille

Lähteet

Korpilahti U.  ym. (toim.) Turvallisesti kaiken ikää: Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn ohjelma 2021–2030 sekä selvitys kustannuksista. STM:n julkaisuja 2020:33.