Hyvinvointijohtaminen
Hyvinvoivat ja terveet asukkaat ovat hyvinvoivan kunnan ja alueellisen yhteistyön perusta. Siksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen pitäisi näkyä kunnan ja maakunnan kaikessa päätöksenteossa ja toiminnassa.
Hyvinvointijohtamiseen tarvitaan selkeä johtamisjärjestelmä ja selkeästi nimetyt vastuut. Ylin johto vastaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä sekä kunnassa että maakunnassa.
Mitä lainsäädäntö sanoo hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä?
Lainsäädännössä määritellään laajasti erilaisia tehtäviä, joiden avulla edistetään hyvinvointia ja terveyttä.
Lue lisää terveyden edistämistä koskevasta lainsäädännöstä
Strategia määrittää hyvinvointilinjaukset
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kannattaa nostaa strategiseksi painopisteeksi. Strategiassa linjataan kunnan, hyvinvointialueen tai maakunnan liiton tahto ja keinot rakentaa hyvinvoivaa ja tervettä kuntaa, hyvinvointialuetta tai maakuntaa.
Strategian pohjaksi tarvitaan tietoa asukkaiden hyvinvoinnista ja terveydestä sekä siitä, miten hyvin palvelujärjestelmä vastaa hyvinvoinnin haasteisiin.
Lue lisää tietolähteistä
Strategia näkyy konkreettisina tehtävinä talous- ja toimintasuunnitelmissa sekä toimi- ja tehtäväalojen suunnitelmissa.
Hyvinvointiryhmä vastaa toteutuksesta
Kunnan ja hyvinvointialueen tai maakunnan hyvinvointiryhmä edistää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen linjauksia käytännössä. Ryhmä koostuu eri toimialojen edustajista. Vastuutahona voi toimia myös johtoryhmä tai hallitus.
On hyvä, jos hyvinvointiryhmän puheenjohtajan lisäksi jotkut muutkin jäsenet kuuluvat kunnan tai alueen organisaatioiden johtoryhmään. Tämä varmistaa riittävän vahvan sitoutumisen hyvinvointityöhön.
Hyvinvointiryhmän lisäksi kunnassa tai hyvinvointialueella voi toimia hyvinvointikoordinaattori.
Lue lisää hyvinvointikoordinaattorin tehtävistäLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Hyvinvointikertomus ja vaikutusten ennakkoarviointi käyttöön
Lain mukaan kuntien ja hyvinvointialueen täytyy laatia säännöllisin väliajoin hyvinvointikertomus ja -suunnitelma. Sen avulla seurataan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.
Lue lisää hyvinvointikertomuksesta
Myös vaikutusten ennakkoarviointi on lakisääteistä sekä kunnissa että hyvinvointialueilla. Ennen keskeisten päätösten tekemistä arvioidaan, millaisia vaikutuksia niillä on eri ihmisryhmiin ja ympäristöön.
Lue lisää päätösten vaikutusten ennakkoarvioinnin tekemisestä
Asukas on osallinen, ei kohde
Kun hyvinvointia ja terveyttä edistetään, asukkaiden yhdenvertaisuus ja osallisuus ovat tärkeitä tavoitteita.
- Palveluiden pitää olla kaikkien saavutettavia ja asiakaslähtöisiä.
- Hallinnon täytyy edistää asukkaiden mahdollisuuksia ja oikeuksia vaikuttaa ja osallistua kunnan ja hyvinvointialueen toimintaan.
- Kunnan ja hyvinvointialueen täytyy kuunnella asukkaiden mielipiteitä ja tiedottaa toiminnastaan.
Tietojen hyödyntämisen maksuttomat ja kaikille avoimet verkkokoulut erityisesti kuntatoimijoille
- Tietojen hyödyntäminen suunnittelussa ja johtamisessaLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Ennakkoarviointi ihmisiin kohdistuvista vaikutuksista kuntatoimijoilleLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Alueellinen hyvinvointikertomus
Hyvinvointikertomusten vähimmäistietosisältö
Elintapaohjaus on kunnan ja hyvinvointialueen yhteinen tehtävä
Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi
TEAviisariLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Osallisuustyön johtaminen ja osallisuusohjelman teko
T Tasala ja T Kauppinen. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ehkäisee sairauksia ja vähentää terveyseroja – hallitusohjelman toimeenpano ratkaisee tavoitteiden toteutumisen (THL blogi) Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
N Savolainen ja T Kauppinen. Paniikkisäästöissä ei pidä leikata hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä (THL blogi) Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä