Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuuspalvelujen asiakaspalautekyselyt

THL on kerännyt mielenterveys-, päihde- ja riippuvuuspalvelujen asiakkailta palautetta vuosina 2021 ja 2024. Palaute kerätään asiakaspalautekyselyillä, jotka THL toteuttaa yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa.

Syksyllä 2021 toteutettuun kyselyyn saatiin eri hyvinvointialueilta yhteensä noin 9950 vastausta ja keväällä 2024 noin 8270.

Vuoden 2024 kyselyn tulokset ja vertailua vuoden 2021 tuloksiin

Kansallisen asiakaspalautekyselyn tuloksia aikuisten mielenterveys-, päihde- ja riippuvuuspalveluissa 2021 ja 2024 (Tutkimuksesta tiiviisti 55/2024)

Vuoden 2024 tulokset olivat hyvin samansuuntaisia kuin kuin edellisessä kyselyssä 2021, mutta asiakaskokemus oli yhä jonkin verran parantunut.

Paras asiakaskokemus oli avohoidon niissä palveluissa, joissa sai sekä mielenterveys- että päihde- ja riippuvuuspalveluja (miepä-palvelut). Laitoshoidossa ympärivuorokautisessa päihdehoidossa oli parempi kokemus kuin psykiatrisessa laitoshoidossa. 

Avohoidon puolella hyvinvointialueiden välillä väittämien keskiarvoissa ei ollut suurta eroa, mutta laitoshoidon puolella erot olivat melko suuria. 

Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuuspalvelujen vahvuuksina on asiakkaiden palautteiden perusteella kohtelu hoitopaikassa, eli onko kohdattu kunnioittavasti ja onko hyväksytty sellaisena kuin on. Turvallisuudentunne palveluissa oli parantunut sekä avo- että laitoshoidossa huomattavasti vuoden 2024 kyselyssä verrattuna vuoden 2021 kyselyyn. 

Eniten kehitettävää oli tiedon jakamisessa asiakkaalle varsinkin vertaistuessa saman tilanteen kokeneilta sekä tukea arkeen antavien järjestöjen palveluista. 

Tietoisuus hoito/kuntoutussuunnitelmasta on parantunut avohoidossa, varsinkin yhdistetyissä miepä-palveluissa. Laitoshoidon puolella vastaavaa paranemista ei ole tapahtunut. 

Vuoden 2021 kyselyn suunnittelu, toteutus ja tulokset

Ensimmäisen kansallisen kyselyn suunnittelu, toteutus ja tulokset on esitetty THL-raportissa vuodelta 2022. Myös Duodecim-lehdessä ilmestyi artikkeli kyselyn tuloksista. Kyselylomakkeidelle tehtiin psykometrinen analyysi, jossa todettiin sekä avo- että laitoskyselylomakkeiden sopivan hyvin kyseiseen kyselyyn. Analyysistä ilmestyi kansainvälinen artikkeli tammikuussa 2025.

Kansallinen asiakaspalautekysely mielenterveys- ja päihdepalveluissa : Suunnittelu, toteutus ja tulokset (THL-raportti 8/2022)

Viertiö S, ym: Asiakaskokemukset mielenterveys- ja päihdepalveluissa: kohtaaminen osataan, mutta tiedon antamisessa on kehitettävää. Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 2023;139(20):1651-60

Viertiö S, Therman S, Kuussaari K ja Suvisaari J: Patient-Reported Experience Measures for In- and Outpatients in Mental Health and Substance Use Services: Psychometric Properties and Results From a Nationwide Survey in Finland. International Journal of Methods in Psychiatric Research 2025.

Kyselylomakkeet

Hankkeessa kehitetyt kyselylomakkeet ovat vapaasti käytettävissä. HUOM! Lomakkeet tulevat lähiaikoina. Toistaiseksi lomakkeet saa lähettämällä pyynnön sähköpostilla osoitteeseen satu.viertio(at)thl.fi.

Kyselylomake avohoidossa (suomi)
Kyselylomake laitoshoidossa (suomi)

Enkät inom öppenvården (på svenska)
Enkät inom avdelningsvården (på svenska) 

Questionnaire in outpatient care (in english)
Questionnaire in inpatient care (in english)