Äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakaspalautekyselyt

THL kerää neuvoloiden asiakkailta palautetta muutaman vuoden välein. Palaute kerätään asiakaspalautekyselyillä, jotka THL toteuttaa yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa.

Vuoden 2024 kysely

Kysely toteutettiin syys-lokakuussa 2024.

Valtakunnallisen kyselyn perusteella äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Vastaajista lähes kaikki (97 %) kokivat, että perhettä koskevat päätökset tehtiin neuvolassa yhteistyössä heidän kanssaan ja että terveydenhoitajan vuorovaikutus lapsen kanssa oli sujuvaa. Kyselyn vastauksissa asiakkaat kertovat arvostavansa tuttua neuvolan ammattilaista, jonka kanssa on syntynyt luottamuksellinen asiointisuhde. Peräti 90 % vastaajista kertoikin asioivansa yleensä saman terveydenhoitajan kanssa, neuvolalääkäri pysyi yleensä samana 41 %:lla. 

Syksyllä 2024 toteutettuun kyselyyn saatiin eri hyvinvointialueilta yhteensä noin 5400 vastausta.

Vuoden 2024 kyselyn tulokset


Äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakaspalautekyselyn 2024 tulokset (raportointi.thl.fi)

Neuvoloiden asiakaspalautetulokset 2021

Tulokset olivat hyvin samansuuntaisia kuin kuin edellisessä kyselyssä 2018, mikä tarkoittaa sitä, että haasteelliset korona-ajat eivät ole laskeneet palvelun laatua.

Tulokset olivat myös erittäin hyviä joka puolella Suomea, eli laadun tasaisuus asuinpaikasta riippumatta toteutuu hyvin. Asiakkaiden taustatiedot (koulutus, ikä, sukupuoli) eivät näytä juurikaan vaikuttavan tyytyväisyyteen.

Äitiys- ja lastenneuvolapalvelun vahvuuksina on asiakkaiden palautteiden perusteella luottamuksellisuus, henkilökunnan ystävällisyys ja aito kiinnostus perheen tilanteeseen sekä perheen kanssa tehtävä onnistunut yhteistyö.

Myös ajan riittävyys terveydenhoitajan vastaanotolla sai hyvän arvion, mikä on selkeä vahvuus: asiat ehditään hoitaa hyvin ja asiakas tuntee saavansa riittävästi aikaa. Lisää aikaa toivottiin lääkärin vastaanottoihin. 

Kehitettäviäkin asioita edelleen on. Sähköisiä palveluja tulisi kehittää hyödyllisemmiksi, henkilökunnan tavoitettavuutta parantaa ja muihin palveluihin (esimerkiksi terapiapalvelut) ohjausta tehostaa. Myös henkilökunnan suuri vaihtuvuus haittaa hyvän luottamussuhteen syntymistä ja aiheuttaa sen, että perhe joutuu kertomaan asiansa toistuvasti eri ammattilaisille.

Neuvoloiden tulokset esityksinä

Neuvoloiden tulokset tilastoina

Neuvolakyselyn tulokset on koottu tilastotiivisteiksi. 
Katso tiivisteiden yleinen käyttöohje

Muualla palvelussa