Hammashoitoloiden asiakaspalautekyselyt

THL kerää hammashoitoloiden asiakkailta palautetta muutaman vuoden välein. Palaute kerätään asiakaspalautekyselyillä, jotka THL toteuttaa yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa.

Vuoden 2024 kysely

Kysely toteutettiin marras-joulukuussa 2024. Kyselyyn saatiin hyvinvointialueilta yhteensä noin 17 500 vastausta.

Kyselyn perusteella hammashoitoloiden asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Vastaajista 97 prosenttia koki saaneensa tarvitessaan apua ja 98 prosenttia koki olonsa turvalliseksi palvelun aikana.

Kyselyyn vastanneista asiakkaista joka viides koki hammashoidossa käynnin jonkin verran tai erittäin pelottavaksi. Pelkoa kokeneista asiakkaista 80 prosenttia oli kuitenkin sitä mieltä, että hammashoitopelko otettiin vastaanotolla huomioon.

Vastaajista 86 prosenttia koki, että hoitoon liittyvä kipu otettiin huomioon ja tarvittava kivunlievitys annettiin. Kyselyn avoimista vastauksista suuri osa liittyy nimenomaan kivun ja pelon hoitoon, jotka ovat asiakkaille tärkeitä asioita. Kivun ja pelon hoito ovat osa henkilökunnan hyvää ammattitaitoa, joka saa kyselyssä muutenkin paljon hyvää palautetta asiakkailta.

Vuoden 2024 kyselyn tulokset

Hammashoitoloiden asiakaspalautekyselyn 2024 tulokset (raportointi.thl.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä

Esitys hammashoitoloiden asiakaspalautekyselyn 2024 tuloksistaTiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 472kB

Hammashoitoloiden asiakaspalautetulokset 2021

Hammashoitoloiden asiakaspalautetulokset olivat hyvin samansuuntaisia kuin edellisessä kyselyssä 2018, mikä on ilahduttavaa: haasteelliset ajat koronan jyllätessä eivät ole laskeneet palvelun laatua.

Tulokset olivat pääosin erittäin hyviä joka puolella Suomea, eli myös laadun tasaisuus toteutuu hienosti. 

Palveluun oltiin yhtä tyytyväisiä kaikkien ammattilaisten vastaanotoilla riippumatta siitä, arvioitiinko käyntiä hammaslääkäri-hammashoitaja-työparilla, suuhygienistillä vai hammashoitajalla. Myöskään hoidon kiireellisyys (kiireellinen hoito tai ensiapu verrattuna kiireettömään hoitoon) ei vaikuttanut tyytyväisyyteen. 

Kuten vuoden 2018 kyselyn tuloksissakin, eniten puutteita koettiin tiedonsaannissa hinnoista ja arviosta siitä, mitä asiakkaan hoitokokonaisuus tulee maksamaan. Tähän asiaan tulisi ammattilaisten kiinnittää huomiota palveluja kehitettäessä.  

Hammashoitoloiden tulokset 

Tulokset esityksenäTiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 323kB  

Hammashoitoloiden tulokset tilastoina 

Hammashoitolakyselyn tulokset on koottu tilastotiivisteiksi.
Katso tiivisteiden yleinen käyttöohje

Lähde

THL, kansalliset asiakaspalautekyselyt