Hammashoitoloiden asiakaspalautekyselyt
THL kerää hammashoitoloiden asiakkailta palautetta muutaman vuoden välein. Palaute kerätään asiakaspalautekyselyillä, jotka THL toteuttaa yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa.
Vuoden 2024 kysely
Kysely toteutettiin marras-joulukuussa 2024. Kyselyyn saatiin hyvinvointialueilta yhteensä noin 17 500 vastausta.
Kyselyn perusteella hammashoitoloiden asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Vastaajista 97 prosenttia koki saaneensa tarvitessaan apua ja 98 prosenttia koki olonsa turvalliseksi palvelun aikana.
Kyselyyn vastanneista asiakkaista joka viides koki hammashoidossa käynnin jonkin verran tai erittäin pelottavaksi. Pelkoa kokeneista asiakkaista 80 prosenttia oli kuitenkin sitä mieltä, että hammashoitopelko otettiin vastaanotolla huomioon.
Vastaajista 86 prosenttia koki, että hoitoon liittyvä kipu otettiin huomioon ja tarvittava kivunlievitys annettiin. Kyselyn avoimista vastauksista suuri osa liittyy nimenomaan kivun ja pelon hoitoon, jotka ovat asiakkaille tärkeitä asioita. Kivun ja pelon hoito ovat osa henkilökunnan hyvää ammattitaitoa, joka saa kyselyssä muutenkin paljon hyvää palautetta asiakkailta.
Vuoden 2024 kyselyn tulokset
Hammashoitoloiden asiakaspalautetulokset 2021
Hammashoitoloiden asiakaspalautetulokset olivat hyvin samansuuntaisia kuin edellisessä kyselyssä 2018, mikä on ilahduttavaa: haasteelliset ajat koronan jyllätessä eivät ole laskeneet palvelun laatua.
Tulokset olivat pääosin erittäin hyviä joka puolella Suomea, eli myös laadun tasaisuus toteutuu hienosti.
Palveluun oltiin yhtä tyytyväisiä kaikkien ammattilaisten vastaanotoilla riippumatta siitä, arvioitiinko käyntiä hammaslääkäri-hammashoitaja-työparilla, suuhygienistillä vai hammashoitajalla. Myöskään hoidon kiireellisyys (kiireellinen hoito tai ensiapu verrattuna kiireettömään hoitoon) ei vaikuttanut tyytyväisyyteen.
Kuten vuoden 2018 kyselyn tuloksissakin, eniten puutteita koettiin tiedonsaannissa hinnoista ja arviosta siitä, mitä asiakkaan hoitokokonaisuus tulee maksamaan. Tähän asiaan tulisi ammattilaisten kiinnittää huomiota palveluja kehitettäessä.
Hammashoitoloiden tulokset
Tulokset esityksenäTiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 323kB
Hammashoitoloiden tulokset tilastoina
Hammashoitolakyselyn tulokset on koottu tilastotiivisteiksi.
Katso tiivisteiden yleinen käyttöohje
- Suun terveydenhuollon asiakaspalaute Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Hammashoitoloiden vastausten keskiarvot, yleiskysymykset Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Hammashoitoloiden vastausten keskiarvot, suun terveydenhuollon erityiskysymykset Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Hammashoitoloiden vastausten keskiarvot kysymyskohtaisesti Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Vastausten keskiarvot kunnittain ja hammashoitoloittain Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Lähde
THL, kansalliset asiakaspalautekyselyt