Terveysasemien asiakaspalautekyselyt
THL kerää terveysasemien lääkärien, hoitajien, fysioterapeuttien ja sosiaalityöntekijöiden vastaanottojen asiakkailta palautetta noin kahden vuoden välein. Palaute kerätään asiakaspalautekyselyillä, jotka THL toteuttaa yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa. Tuloksia voi tarkastella hyvinvointialueittain ja terveysasemittain.
Vuoden 2024 kysely
Kysely toteutettiin touko-kesäkuussa 2024.
Terveysasemien asiakkaat ovat edelleen pääosin erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Vastaajista jopa 94 prosenttia koki palvelun olleen hyödyllistä. Erityisen hyvää palautetta asiakkaat antoivat fysioterapeuttien vastaanotoilla saamastaan palvelusta, ja myös tyytyväisyys lääkärien vastaanottoihin on noussut kahden vuoden takaiseen kyselyyn verrattuna. Kyselyn perusteella tyytyväisimpiä terveysasemien palveluihin olivat yli 50-vuotiaat, ja tyytyväisyys oli sitä suurempaa, mitä vanhemmista vastaajista oli kyse.
Keväällä 2024 toteutettuun kyselyyn saatiin eri hyvinvointialueilta yhteensä lähes 20 000 vastausta. Kyselyyn vastanneista kaksi kolmesta oli käyttänyt terveysasemien palveluita vähintään kolme kertaa kuluneen vuoden aikana.
Vuoden 2024 kyselyn tulokset
- Terveysasemien avosairaanhoidon vastaanottojen asiakaspalaute 2024 (raportointi.thl.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Esitys terveysasemien avosairaanhoidon vastaanottojen asiakaspalautekyselyn 2024 tuloksistaTiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 230kB
Kyselylomakkeet 2024:
- Terveysasemakysely 2024Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 286kB
- Hälsostationenkät 2024Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 284kB
- Health station client feedback survey 2024Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 282kB
Vuoden 2022 kysely
Vuoden 2022 kysely tehtiin toukokuussa. Tuloksia on verrattu 2020 toteutettuun kyselyyn.
Tyytyväisyys terveyskeskuspalveluihin on melko tasaista eri maakuntien välillä. Huolestuttavaa on kuitenkin, että verrattuna vuoden 2020 tuloksiin useissa maakunnissa asiakaspalaute on heikentynyt, ja vain Etelä-Pohjanmaalla se on selvästi parantunut. Tuloksista käy ilmi, että yhteyden saaminen omaan terveyskeskukseen eli pääsy terveyspalveluihin on asiakkaiden mukaan aiempaa vaikeampaa. Lisäksi hoito toteutuu samalla tutulla lääkärillä tai hoitajalla harvemmin kuin ennen.
Vaikka asiakaspalautteen heikkeneminen kertoo uusien hyvinvointialueiden edessä olevista haasteista, asiakkaat ovat edelleen monelta osin tyytyväisiä terveyskeskusten palveluihin. Avoimessa palautteessa asiakkaat antavat paljon kiitosta lääkäreille ja hoitajille, ja kokevat palvelun vastaanotoilla ammattitaitoiseksi, yksilölliseksi ja hyödylliseksi.
Syksyn 2022 kyselyn tulokset tiivistelminä
Terveysasemakyselyn tulokset on koottu tilastotiivisteiksi.
Katso tiivisteiden yleinen käyttöohje
- Terveysasemien asiakaspalaute (2022)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Terveysasemien vastausten keskiarvot, yleiskysymykset (2022)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Terveysasemien vastausten keskiarvot, terveysasemien erityiskysymykset (2022)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Terveysasemien erityiskysymykset, NSI-mittareiden prosenttiosuudet (2022)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Terveysasemien vastausten keskiarvot tai NSI-piste- sekä kyllä-vastausten %-osuudet kysymyskohtaisesti (2022)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Vastausten keskiarvot ja NSI-piste- sekä kyllä-vastausten %-osuudet terveysasemittain (2022)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Syksyn 2022 kyselyn tuloksia esityksinä
- Mitä mieltä asiakkaat ovat terveyskeskusten vastaanottopalveluista 2022Tiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 279kB
- Mitä mieltä asiakkaat ovat terveyskeskusten vastaanottopalveluista 2022, avoimen palautteen tuloksetTiedosto avautuu uudessa välilehdessä pdf 261kB
Lähde
THL, kansalliset asiakaspalautekyselyt