Terveysasemien asiakaspalautekyselyt
THL kerää terveysasemien lääkärien, hoitajien, fysioterapeuttien ja sosiaalityöntekijöiden vastaanottojen asiakkailta palautetta noin kahden vuoden välein. Palaute kerätään asiakaspalautekyselyillä, jotka THL toteuttaa yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa. Tuloksia voi tarkastella hyvinvointialueittain ja terveysasemittain.
Vuoden 2024 kysely
Vuoden 2024 kysely toteutetaan 6.–26.5.2024. THL on pyytänyt hyvinvointialueita nimeämään kyselylle yhteyshenkilön ja varayhteyshenkilön, jotka koordinoivat kyselyn toteutusta omalla hyvinvointialueellaan.
Kyselyohjeet ja materiaalit terveysasemille 2024
Henkilökunnan ohje:
Asiakkaan ohjeet:
- Anna palautetta ja kerro kuinka onnistuimme
- Ge respons och berätta hur vi lyckades
- Give feedback and tell us how we succeeded
Julisteet ja infonäyttömateriaalit:
- Asiakasohje A3 juliste
- Instruktioner för kunden A3 affisch
- Infonäyttö pysty
- Infonäyttö vaaka
- Digital skyltning vertikal
- Horisontell digital skyltning
- Digital signage vertical
- Digital signage horizontal
Kyselylomakkeet:
Vuoden 2022 kysely
Vuoden 2022 kysely tehtiin toukokuussa. Tuloksia on verrattu 2020 toteutettuun kyselyyn.
Tyytyväisyys terveyskeskuspalveluihin on melko tasaista eri maakuntien välillä. Huolestuttavaa on kuitenkin, että verrattuna vuoden 2020 tuloksiin useissa maakunnissa asiakaspalaute on heikentynyt, ja vain Etelä-Pohjanmaalla se on selvästi parantunut. Tuloksista käy ilmi, että yhteyden saaminen omaan terveyskeskukseen eli pääsy terveyspalveluihin on asiakkaiden mukaan aiempaa vaikeampaa. Lisäksi hoito toteutuu samalla tutulla lääkärillä tai hoitajalla harvemmin kuin ennen.
Vaikka asiakaspalautteen heikkeneminen kertoo uusien hyvinvointialueiden edessä olevista haasteista, asiakkaat ovat edelleen monelta osin tyytyväisiä terveyskeskusten palveluihin. Avoimessa palautteessa asiakkaat antavat paljon kiitosta lääkäreille ja hoitajille, ja kokevat palvelun vastaanotoilla ammattitaitoiseksi, yksilölliseksi ja hyödylliseksi.
Syksyn 2022 kyselyn tulokset tiivistelminä
Terveysasemakyselyn tulokset on koottu tilastotiivisteiksi.
Katso tiivisteiden yleinen käyttöohje
- Terveysasemien asiakaspalaute (2022)
- Terveysasemien vastausten keskiarvot, yleiskysymykset (2022)
- Terveysasemien vastausten keskiarvot, terveysasemien erityiskysymykset (2022)
- Terveysasemien erityiskysymykset, NSI-mittareiden prosenttiosuudet (2022)
- Terveysasemien vastausten keskiarvot tai NSI-piste- sekä kyllä-vastausten %-osuudet kysymyskohtaisesti (2022)
- Vastausten keskiarvot ja NSI-piste- sekä kyllä-vastausten %-osuudet terveysasemittain (2022)
Syksyn 2022 kyselyn tuloksia esityksinä
- Mitä mieltä asiakkaat ovat terveyskeskusten vastaanottopalveluista 2022
- Mitä mieltä asiakkaat ovat terveyskeskusten vastaanottopalveluista 2022, avoimen palautteen tulokset
Lähde
THL, kansalliset asiakaspalautekyselyt