Rakenteisen kirjaamisen hyödyt
Rakenteisesta kirjaamisesta hyötyvät niin asiakas kuin ammattilainenkin. Rakenteinen kirjaaminen mahdollistaa tietojohtamisen ja sosiaalihuollon vaikuttavuuden seuraamisen.
Rakenteinen kirjaaminen parantaa asiakastiedon saatavuutta
Rakenteinen kirjaaminen tuo asiakastiedon helposti sekä asiakkaan että ammattilaisen saataville. Kun asiakas voi tarkastella tietojaan OmaKannasta, saa hän jäsentyneemmän kuvan tilanteestaan. Lisäksi palvelut näyttäytyvät tasalaatuisina, kun tiedot kirjataan yhtenäisellä tavalla.
Yhtenäiset asiakirjat otetaan käyttöön kaikkialla
Yhtenäiset asiakirjat helpottavat olennaisen tiedon kirjaamista ja auttavat fokusoimaan työtä. Kirjaaminen on yhteneväistä, ja asiakirjat ovat selvästi asiakkaan asiakirjoja, eivätkä ammattilaisen muistiinpanoja. Yhtenäiset asiakirjat mahdollistavat myös sen, että asiakastiedot ovat helposti ammattilaisen löydettävissä.
Tietojohtaminen ja vertailtavuus helpottuvat
Tietojen vertailukelpoisuus paranee, ja alueen sisäiset erot voidaan tunnistaa paremmin. Tietojohtamisen välineet kehittyvät jatkuvasti, ja rakenteisista asiakirjoista voidaan tuottaa paikallisesti monenlaista tietoa.
Sosiaalihuollon tietopohja vahvistuu
Kirjattu asiakastieto helpottaa kehittämistarpeiden tunnistamista tulevaisuudessa, sillä tilastointi ja raportointi tehostuvat. Tämä helpottaa alueiden välistä vertailua ja mahdollistaa vaikuttavuustutkimusta. Tulevaisuudessa eri rekisteritietojen yhdistäminen avaa uusia mahdollisuuksia.