ICF-luokituksen käyttö
Käytön oppiminen
ICF:n käyttö edellyttää luokituksen rakenteen tuntemista. Toimintakykytiedon rakenteisessa kirjaamisessa ICF-koodeja ja tarkenteita käytetään toimintakykyhavaintojen aihekoodeina. THL suosittelee käyttämään aihekoodeina vähintään II luokitusportaan koodeja.
Katso opasvideo aiheesta:
Toimintakykytiedon rakenteisen kirjaamisen harjoittelu (Youtube)
Tutustu myös:
Toimintakykytiedon rakenteisen kirjaamisen opas (Yhteistyötilat)
Luokituksen käyttöä voi myös opiskella osallistumalla ICF-koulutukseen tai opetella ICF-itseoppimisverkkotyökalun avulla. ICF:n käytössä noudatetaan eettistä ohjeistusta.
Eettinen ohjeistus (THL)
Käyttöä voi myös opetella ICF-itseoppimisverkkotyökalun avulla.
ICF-itseopiskelumateriaali (ICF e-learning)
Käyttöönotto ja työkalut luokituksen käyttöön
ICF-luokituksen käyttöönoton mahdollistamiseksi ja helpottamiseksi on kehitetty ICF-ydinlistoja ja tarkistuslista sekä erilaisia työkaluja. Työkalut ovat lomakkeita, jota voi käyttää apuna toimintakyvyn arvioinnissa asiakastyössä. ICF-ydinlistoihin on valittu tiettyihin terveydentiloihin tai tilanteisiin soveltuvia kuvauskohteita, jolloin toimintakyvyn kuvaaminen ICF:n avulla käytännössä helpottuu. Tarkistuslista on WHO:n laatima monipuolinen lista yleisesti relevanteimmista ICF-kuvauskohteista käytännön työtä varten.
ICF-ydinlistat ja tarkistuslista (THL)
ICF:n käyttöä helpottavia työkaluja (THL)
Näin käytät ICF-työkaluja (THL)
Ammattikorkeakoulut järjestävät ICF koulutuksia sekä täydennys- että tilauskoulutuksina yhteistyössä THL:n kanssa.
ICF-koulutukset (THL)
WHO:n ICF eLearningTool -verkkokoulu on vapaasti kaikkien käytettävissä. Oppimisalustalla voi opiskella ICF:n perusteita tai kerrata ja testata jo olemassa olevia tietojaan ICF:stä. Verkkokoulu on saatavilla myös suomeksi.
Toimintakykymobiilisovelluksessa on ICF-pohjainen toimintakyvyn arviointi- ja kirjaamispohja, toimintakyvyn mittareita sekä kodin turvallisuusarvio. Arviointi tehdään numeraalisesti ja avoimella tekstillä.