Sosiaalihuollon viranomaisen salassapitovelvollisuus

 Yleistä salassapitovelvoitteesta

Lastensuojeluasiaan on sen vireille tulon ja asiakassuhteen alun jälkeen kertynyt runsaasti tietoa lastensuojelun omien kirjausten ja muilta pyydettyjen tietojen muodossa. Lastensuojeluun kertynyt tieto on sosiaalihuollon asiakaslain mukaan kokonaisuudessaan salassa pidettävää, koska se koskee sosiaalihuollon asiakasta tai muuta yksityistä henkilöä.
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (asiakaslaki, Finlex)

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 

Jo yksin se tieto, että lapsi ja perhe ovat lastensuojelun asiakkaana, on salassa pidettävä tieto, jota ei saa ilmaista sivullisille. Sivullisella tarkoitetaan asiakastietolain 4 §:n 2 momentin mukaan muita kuin asianomaisen palvelunjärjestäjän palveluksessa, lukuun tai toimeksiannosta sosiaalihuollon asiakkaan sosiaalipalvelujen järjestämiseen ja toteuttamiseen tai niihin liittyviin tehtäviin osallistuvia henkilöitä. Asiakastietolain 9 §:n mukaisesti saman palvelunantajan palveluksessakaan olevalla henkilöllä ei silti ole oikeutta käyttää muita kuin työtehtävissään tarvitsemiansa välttämättömiä asiakastietoja.  Esimerkiksi samassa viranomaisessa toimivalla viranhaltijalla, jonka tehtäviin asiakkaan asiat eivät kuulu, ei siis tule olla käyttöoikeutta asiakkaan asiakastietoihin.

Salassapitovelvoite koostuu kolmesta toisiaan täydentävästä osa-alueesta:

  • asiakirjasalaisuudesta: asiakirjaa tai sen kopiota tai tulostetta ei saa näyttää, luovuttaa tai antaa muulla tavoin sivullisen nähtäväksi tai käytettäväksi
  • vaitiolovelvollisuudesta
    • jatkuu vielä senkin jälkeen, kun virka- tai palvelussuhde taikka toimeksianto on päättynyt
    • pitää sisällään kaikki muut tiedon luovuttamistavat kuin edellä mainitut
    • koskee myös tallentamattomia tietoja
  • hyväksikäyttökiellosta: tietoa ei saa käyttää omaksi tai toisen hyödyksi tai toisen vahingoksi.

Asiakirjasalaisuus

Asiakirjasalaisuus sosiaalihuollossa koskee asiakirjoja, jotka sisältävät sosiaalihuollon asiakasta ja muuta yksityistä henkilöä koskevia tietoja. Salassa pidettävää asiakirjaa, sen kopiota tai tulostetta siitä ei saa näyttää eikä luovuttaa sivulliselle. Sitä ei saa myöskään antaa teknisen käyttöyhteyden avulla tai muulla tavalla sivullisen nähtäväksi tai käytettäväksi.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä tuli voimaan 1.1.2024. Siinä on säädetty sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastiedot pysyvästi salassa pidettäviksi. Salassapito on ehdoton, joten asiakastiedot ovat pysyvästi salassa pidettäviä riippumatta julkisuuslain 31 §:n salassapidon lakkaamista koskevasta sääntelystä.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 4 § 
Hallituksen esitys (HE 246/2022 vp) eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä sekä siihen liittyviksi laeiksi (s. 65) 

Vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto

Vaitiolovelvollisuus koskee

  • sosiaalihuollon palvelunjärjestäjää
  • sosiaalihuollon palveluntuottajaa
  • sosiaalihuollon palvelunantajaa
  • edellä mainittujen tahojen palveluksessa olevaa
  • sosiaalihuollon luottamustehtävää hoitavaa
  • henkilöä, joka harjoittelijana tai muutoin toimii sosiaalihuollon palvelunjärjestäjän, palveluntuottajan tai palvelunantajan toimeksiannosta tai sen lukuun ja 
  • henkilöä, joka on saanut salassa pidettäviä tietoja lain tai lain nojalla annetun luvan nojalla: myöskään asiakas, hänen edustajansa tai avustajansa ei saa ilmaista sivullisille asiakkuuden perusteella saatuja salassa pidettäviä tietoja, jotka koskevat muita kuin asiakasta itseään.

Vaitiolovelvollisuus tarkoittaa, että henkilö ei saa paljastaa asiakirjan salassa pidettävää sisältöä tai tietoa eikä muutakaan sosiaalihuollon tehtävissä toimiessaan tietoonsa saamaansa seikkaa, josta lailla on säädetty vaitiolovelvollisuus.  Vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvaa tietoa ei saa paljastaa senkään jälkeen, kun toiminta sosiaalihuollon järjestäjän tai tuottajan palveluksessa tai tehtävän hoitaminen niiden lukuun on päättynyt.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 

Edellä tarkoitetut henkilöt eivät saa käyttää salassa pidettäviä tietoja omaksi taikka toisen hyödyksi tai toisen vahingoksi. Asiakas, hänen edustajansa tai avustajansa saa kuitenkin käyttää muitakin kuin häntä itseään koskevia tietoja esimerkiksi tuomioistuinprosessissa, kun kysymys on sen oikeuden, edun tai velvollisuuden hoitamista koskevasta asiasta, johon asiakkaan tiedonsaantioikeus on perustunut.
Tietojen antaminen - Asianosaisen ja muun asiaan osallisen oikeus saada tietoa asiakirjasta

Sosiaalihuollosta tietoja saaneen salassapitovelvollisuus

Edellä mainitut asiakirjasalaisuusvelvoite ja vaitiolovelvollisuus koskevat myös niitä, joille tietoa on luovutettu

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 27 § 3 momentti (asiakaslaki, Finlex)
Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 26 § 2-3 momentti (julkisuuslaki, Finlex)

Salassapitovelvollisuuden rikkomiseen liittyvä rangaistusvastuu

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain 8 § 1 momentissa säädetyn tunnistamisvelvollisuuden rikkomisesta, asiakastietojen luovuttamisesta asiakastietolain 8 luvussa säädetyn vastaisesti ilman asiakkaan luovutuslupaa, suostumusta tai laissa säädettyä oikeutta tai vaarantaa asiakkaan yksityisyyden suojaa rikkomalla asiakastietolain 68 §:n 1 momentissa säädettyä informaatiovelvollisuutta, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyrikkomuksesta sakkoon.

Rangaistus tietomurrosta säädetään rikoslain 38 luvun 8 §:ssä ja rangaistus tietosuojarikoksesta rikoslain 38 luvun 9 §:ssä. Salassapitovelvollisuuden rikkomisesta säädetään rikoslain 38 luvun 1 ja 2 §:ssä sekä rikoslain 40 luvun 5 §:ssä.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 100 § 

Rikosnimikkeittä "virkasalaisuuden rikkominen" ja "tuottamuksellinen virkasalaisuuden rikkominen" sovelletaan virkamiehiin ja muihin julkisyhteisön työntekijöihin.
Rikoslaki 40 luku 5 § (Finlex)

Rikosnimikkeitä "salassapitorikos" ja "salassapitorikkomus" sovelletaan yksityiseen sosiaalihuollon palvelunjärjestäjään, palvelunantajaan ja palveluntuottajaan tai muuhun yksityiseen henkilöön, esimerkiksi sijaisvanhempaan, jota salassapitovelvollisuus sitoo.
Rikoslaki 38 luku 1-2 § (Finlex)

Salassapitorikoksesta on tuomittava (jos teko ole rangaistava 40 luvun 5 §:n mukaan virkasalaisuuden rikkomisena tai tuottamuksellisena virkasalaisuuden rikkomisena) sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. Salassapitorikoksesta voidaan tuomita henkilö, joka laissa tai asetuksessa säädetyn taikka viranomaisen lain nojalla erikseen määräämän salassapitovelvollisuuden vastaisesti paljastaa salassa pidettävän seikan, josta hän on asemassaan, toimessaan tai tehtävää suorittaessaan saanut tiedon, taikka käyttää tällaista salaisuutta omaksi tai toisen hyödyksi. Salassapitorikos tulee sovellettavaksi silloin, kun muu kuin virkasuhteessa ollut henkilö, esimerkiksi sijaisvanhempi tai työsuhteessa kuntaan oleva henkilö, rikkoo salassapitovelvoitettaan. 
Rikoslaki 38 § 1 momentti (Finlex) 

Salassapitorikkomuksesta on tuomittava sakkoon, jos salassapitorikos on kokonaisuutena arvostellen vähäinen huomioon ottaen teon merkitys yksityisyyden tai luottamuksellisuuden suojan kannalta taikka muut rikokseen liittyvät seikat.
Rikoslaki 38 luku 2 § (Finlex)

Virkasalaisuuden rikkomisesta on kyse silloin, kun virkamies tahallaan palvelussuhteensa aikana tai sen päätyttyä oikeudettomasti paljastaa sellaisen asiakirjan tai tiedon, joka viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain tai muun lain mukaan on salassa pidettävä tai jota ei lain mukaan saa ilmaista, taikka käyttää sitä omaksi tai toisen hyödyksi taikka toisen vahingoksi.

Virkamies on tällöin tuomittava, jollei teosta muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, virkasalaisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.
Rikoslaki 40 luku 5 § 1 momentti (Finlex)

Tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta on virkamies tuomittava  sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi, jollei teosta muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, jos hän huolimattomuudesta syyllistyy edellä tarkoitettuun tekoon, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus sekä muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen.
Rikoslaki 40 luku 5 § 2 momentti (Finlex)

Merkintä asiakasasiakirjoihin

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä tuli voimaan 1.1.2024. Siinä on säädetty muun ohella asiakastietojen käytöstä ja luovutuksesta. Asiakastietojen käytöstä ja luovutuksesta tulee kerätä lokitietoja seurantaa ja valvontaa varten asiakastietolaissa säädetyllä tavalla. Käyttö- ja luovutuslokitietojen keräämisellä ja lokivalvonnalla varmistetaan, että rekisteröity tai muu lokivalvontaa suorittava henkilö voi jälkikäteen tarkastaa, kuka on katsonut hänen tietojaan ja puuttua mahdollisiin väärinkäytöksiin. 

Jos lapsen tai vanhemman tietoja annetaan jonnekin muualle, on luovutuslokirekisteriin kuvattava luovutetut asiakastiedot, tieto siitä palvelunantajasta, jonka asiakastietoja luovutetaan, asiakastietojen luovuttajasta, luovutuksensaajasta ja luovutusajankohdasta. Lisäksi on kuvattava luovutettujen tietojen käyttötarkoitus sekä luovutuksen perusteena oleva säännös taikka luovutuslupaa tai suostumusta koskevat tiedot sekä muut luovutusten valvontaa ja seurantaa varten tarvittavat tiedot.

Luovutuslokirekisteristä tulee ilmetä mitä tietoja on luovutettu, milloin, kenelle ja ja millä perusteilla. Perusteena täytyy olla joko se säännös, johon tietojen luovutus perustuu tai asiakkaan suostumusta tai luovutuslupaa koskevat tiedot. Lisäksi peruste käsittää myös tiedon siitä, mihin käyttötarkoitukseen tiedot on luovutettu.

Jos luovutus tehdään palvelunantajan omassa tietojärjestelmässä rekisterien välillä tai teknisen rajapinnan avulla toiselle palvelunantajalle, voi luovutusloki muodostua tietojärjestelmässä automaattisesti. Suullisista ja paperisten asiakirjojen luovutuksista on tehtävät luovutuslokimerkinnät tietojen luovuttajan toimesta.
Asiakaslaki 28 § (Finlex)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (asiakastietolaki) 10 § ja 39 § 

Jos lasta tai vanhempia koskevaa tietoa saadaan muualta kuin asiakkaalta itseltään, on asiakasasiakirjoista ilmettävä, mitä tietoja on hankittu tai saatu, keneltä tai mistä tiedot on saatu ja milloin ne on saatu. Lisäksi on merkittävä henkilö, joka tiedot on pyytänyt, jos ne on hankittu oma-aloitteisesti, sekä tiedon hankkimisen tai saamisen perusteena oleva säännös tai suostumusta koskevat tiedot ja tietojen käyttötarkoitus.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 10 § ja 39 § 

Alkuperäisen tekstin on laatinut VT Mirjam Araneva, SOS-lapsikylä