Iäkkäiden palvelunsaajien toimintakyky ja palvelutarpeet – RAI-vertailutiedot 2023
Laatuseloste
Tilaston laatuselosteessa arvioidaan tilaston luotettavuutta ja sopivuutta eri käyttötarkoituksiin. Laatuselosteessa noudatetaan Suomen virallisen tilaston (SVT) suosituksia.
Tilastotietojen relevanssi
RAI-arviointivälineistö eli Resident Assessment Instrument on standardoitu tiedonkeruun ja havainnoinnin välineistö, jolla asiakkaan toimintakyky ja palvelutarpeet voidaan arvioida säännöllisesti ja yhdenmukaisesti. RAI-arviointitietoja käytetään asiakkaan hoito-, kuntoutus- ja asiakassuunnitelman laatimisessa tai päivitettäessä aikaisemmat suunnitelmat ajan tasalle. RAI-arviointitiedosta koostettua vertailutietoa voidaan hyödyntää päätöksenteossa ja tiedolla johtamisessa.
THL:n RAI-tietovarantoon on kerätty RAI-arviointivälineistöllä tehtyjä palvelutarpeen ja toimintakyvyn arviointeja vuodesta 2000. Vanhuspalvelulain (Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 2012/980) mukaan hyvinvointialueilla on ollut velvollisuus käyttää iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-arviointivälineistöä 1.4.2023 alkaen iäkkäiden asiakasohjauksessa ja säännöllisissä palveluissa (kuten kotihoito, yhteisöllinen asuminen ja ympärivuorokautinen hoito). Tietojen keruu Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle (THL) perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (2008/668). RAI-arviointivälineiden sisältöä ylläpitää, kehittää ja sen oikeudet omistaa kansainvälinen tutkija- ja asiantuntijaverkosto interRAI.
RAI-arviointi antaa monipuolisen kuvauksen asiakkaasta, hänen voinnistaan ja elämäntilanteestaan. Arvioinnit tehdään puolivuosittain sekä tarvittaessa esimerkiksi asiakkaan voinnin muuttuessa. Asiakkaan toimintakyvystä ja palvelutarpeista kertyy seurantatietoa, mikä auttaa asianmukaisen ja oikea-aikaisen hoidon, kuntoutuksen ja muiden palvelujen suunnittelussa sekä vaikuttavuuden arvioinnissa.
RAI-arvioinnissa muodostuu arviointikysymysten vastausten lisäksi myös RAI-mittareita, jotka kuvaavat esimerkiksi asiakkaan terveydentilaa, toimintakykyä ja voimavaroja sekä hoidon, palvelujen ja kuntoutuksen tarvetta. Mittarit auttavat myös seuraamaan hoidon, palvelun tai kuntoutumisen tuloksia.
Tilastoraportin tekstiosassa on esitetty tietovarannossa käytettyjä käsitteitä.
Tarkempi kuvaus RAI-tietovarantoon tallennettavista tiedoista löytyy Aineistokatalogi.fi-palvelusta: Aineistokatalogi.fi
Menetelmäkuvaus
RAI-arviointitiedot syntyvät osana sosiaali- tai terveydenhuollon toimintaa. Arvioinnin tekemistä ohjaa RAI-arviointikäsikirja. RAI-arviointi tehdään säännöllistä palvelua saavalle asiakkaalle hoidon alkaessa, hoidon aikana puolivuosittain sekä aina asiakkaan voinnin muuttuessa oleellisesti. RAI-arviointeja tehdään myös iäkkäiden asiakas- ja palveluohjauksessa arvioitaessa säännöllisen palvelun tarvetta, mutta kyseiset arviointitiedot on rajattu tämän tilaston ulkopuolelle, koska aineiston kattavuus ei ole vielä riittävä kansallista vertailua varten. RAI-arvioinnit tallennetaan hyvinvointialueilla palvelunantajan asiakas- tai potilastietojärjestelmään (”RAI-ohjelmisto”) ja niiden kopiot toimitetaan THL:lle kahdesti vuodessa, helmikuussa ja elokuussa.
Hyvinvointialueilla tallennetut RAI-tiedot siirretään THL:lle henkilötunnistein yksilötason tietoina. Tiedonsiirto kattaa kaikki siirtoajankohtaan mennessä valmiiksi tehdyt ja lukitut arvioinnit. Tiedonsiirtoajankohdan jälkeen lukitut arvioinnit siirtyvät THL:lle vasta seuraavassa tiedonsiirrossa. Tiedot lähetetään THL:lle asiakas- ja potilastietojärjestelmäpoimintana. Tiedonsiirron jälkeen THL ei pyydä toimittamaan puuttuvia tiedontoimituksia toimintayksikkötasolla. Ainoastaan selkeät puutteet ja virheet, kuten esimerkiksi jonkin alueen koko aineiston puuttuminen, tarkistetaan ja selvitetään jälkikäteen.
THL:lle siirretyt arviointiaineistot tarkistetaan RAI-välineiden tietosisältömääritysten mukaisesti ja lisätään osaksi THL:n ylläpitämää RAI-tietovarantoa.
Tilastoraportin aineistossa ovat mukana sosiaalihuoltolaissa (2014/1301) määritellyistä palvelutyypeistä kotihoidon, ympärivuorokautisen palveluasumisen, vanhainkotihoidon sekä ensimmäistä kertaa myös yhteisöllisen asumisen RAI-arvioitujen asiakkaiden tiedot. Vanhainkotihoidon osuus iäkkäiden asumispalveluissa on nykyisellään vähäinen (6 % ympärivuorikautisesta hoidosta), minkä vuoksi iäkkäiden vanhainkotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaiden tiedot on tässä raportissa yhdistetty ja niistä käytetään yhteisnimitystä ympärivuorokautinen hoito. Terveyskeskuksen vuodeosastohoidossa tehdyt RAI-arvioinnit on rajattu aineiston ulkopuolelle. Aineistoon on poimittu asiakkaan viimeisin RAI-arviointi vuodelta 2023 palvelutyypeittäin. Sama asiakas voi esiintyä useamman kerran eri palvelujen tiedoissa, jos asiakkaan saama palvelu on muuttunut vuoden aikana.
RAI-arviointien tietosisältö on laaja. Kysymysten määrä vaihtelee RAI-välineissä välillä 100–500. Yksittäisten kysymysten lisäksi tietosisältöön kuuluu kymmeniä vastausten perusteella laskettavia RAI-mittareita. Yksilöaineistosta laskettuja hyvinvointialueittaisia tilastomuuttujia (osuudet, keskiarvot) on mahdollista muodostaa kysymysten ja mittareiden arvojen perusteella, joten raportointivaihtoehtoja ja -tapoja on runsaasti. Tilastoraportissa esitetyt tiedot on valittu esitettäväksi tietojen merkityksellisyyden ja laadun perusteella.
Raportissa esitetyt peittävyystiedot on laskettu kotihoidolle vertaamalla RAI-arvioituja asiakkaita perusterveydenhuollon avohoidon hoitoilmoituksista (AvoHilmo) saatuun vuoden 2023 säännöllisen kotihoidon asiakkaiden joukkoon. Iäkkäiden ympärivuorokautisen hoidon 6 ja yhteisöllisen asumisen peittävyystiedot on laskettu vertaamalla RAI-arvioituja asiakkaita sosiaalihuollon hoitoilmoituksista (SosiaaliHilmo) saatuun vuoden 2023 lopussa tehtyyn asiakaslaskennan joukkoon.
Hoitoilmoitusrekisterien ja RAI-tietovarannon tiedot yhdistetään THL:ssä henkilötunnuksen ja palvelutyypin mukaan.
Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
RAI-arviointitiedot syntyvät osana asiakkaiden palvelutarpeen arviointia. THL:n vastuulla on huolehtia (2012/980), että hyvinvointialueilla on maksutta käytettävissä RAI-arviointivälineistö ja saatavilla koulutusta välineistön käyttöön. RAI-välineistöä käyttävän organisaation vastuulla on puolestaan huolehtia henkilöstönsä RAI-arviointiosaamisesta. Arvioinnin tekemistä ohjaa RAI-arviointikäsikirja. Säännöllistä palvelua saavalle asiakkaalle tehdään kattava kokonaisarviointi hoidon alkaessa, hoidon aikana puolivuosittain sekä aina asiakkaan voinnin muuttuessa oleellisesti.
THL:lle toimitetut tiedot tarkistetaan RAI-tietosisältömääritysten mukaan. Virheellisistä tiedoista tiedotetaan tietojärjestelmätoimittajia, mutta niitä ei pääosin korjata eikä pyydetä korjaamaan, koska tiedot toimitetaan THL:lle viiveellä puolivuosittain. Raportoinnissa selkeästi virheelliset arvot tulkitaan puuttuviksi tiedoiksi.
RAI-arviointitietojen palvelutyyppi määritellään toimintayksiköittäin, koska asiakas-/arviointitasolla tietoa ei ole luotettavasti saatavilla. Myös THL:lle toimitettavissa yksiköiden palvelualatiedoissa on jonkin verran virheitä, jotka pyritään korjaamaan aineistoa käsiteltäessä. Yksikkötasoinen palvelutyypin määrittäminen karkeistaa tietoa, jolloin osa asiakkaiden RAI-arvioinneista saattaa mennä väärälle palvelutyypille, esimerkiksi lyhytaikaisilla asiakkailla tai yhteisöllisen asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkailla. Ympärivuorokautisen hoidon luvuissa voi olla mukana myös muita kuin iäkkäiden ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköitä ja asiakkaita, mutta osuus tiedoissa on oletettavasti pieni.
Yhteisöllisen asumisen yksiköiden tunnistamisessa on vielä haasteita, koska kyseessä on uusi vuoden 2023 tammikuussa uuden sosiaalihuoltolain voimaan tultua käynnistynyt asumispalvelu. Käytännössä nykyisten yhteisöllisen asumisen yksiköiden joukossa on paljon sellaisia yksiköitä, jotka tarjosivat vuoden 2023 alkuun asti tavallista palveluasumista, mutta paikoitellen myös uusia, varta vasten yhteisöllisen asumisen tarpeisiin suunniteltuja yksiköitä, on perustettu.
RAI-arviointitietoja sekä RAI-mittareiden ja -indikaattorien ilmaisemia arvoja tarkasteltaessa on pidettävä mielessä, ettei mikään yksittäinen tieto tai lukuarvo anna selkeää kuvaa yksilön, organisaation tai hyvinvointialueen tilanteesta. Yksittäisten arviointitietojen ja niihin perustuvien RAI-mittareiden tai-indikaattoreiden lukemia on syytä tarkastella kriittisesti huomioiden kokonaistilanne, kuten asiakaskunnan rakenne, käytettävissä olevat resurssit sekä hoito- ja kirjaamiskäytännöt.
Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Tilastoraportin tiedot perustuvat edellisen kalenterivuoden aikana tehtyihin RAI-arviointeihin. Tilastoraportti ilmestyy vuosittain.
Vuoden 2023 tietoja kuvaavan tilastoraportin aineisto on muodostettu RAI-tietovarannosta marraskuussa 11.11.2024. Tuolloin RAI-tietovarannossa olivat mukana elokuuhun 2024 mennessä THL:lle toimitetut valmiiksi kirjatut ja lukitut vuoden 2023 aikana tehdyt arvioinnit. Mahdollisesti myöhemmin lukitut arviointiajankohdaltaan vuodelle 2023 sijoittuvat arvioinnit eivät ole mukana aineistossa.
Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys
Tilastoraportti julkaistaan THL:n verkkosivuilla.
RAI-vertailutietoja julkaistaan myös THL:n RAI-vertailutietokannoissa. Julkiseen käyttöön on tarkoitettu Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-vertailutietokanta, jonka käyttö ei vaadi kirjautumista. Muut RAI-vertailutietokannat on tarkoitettu SOTE-organisaatioiden käyttöön ja vaativat kirjautumisen käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
RAI-vertailutietokannat (thl.fi)
Findata voi tehdä eri rekisteriaineistoja yhdisteleviä aineistoja/taulukoita sekä myöntää tutkijoille luvan RAI-tietovarannon tietojen käyttöön tieteellisessä tutkimuksessa.
Tilastojen vertailukelpoisuus
Tilastoraportti julkaistaan nyt toisen kerran. Eri vuosien tiedoista koostettujen tilastoraporttien vertailukelpoisuutta rajoittaa RAI-arviointipeittävyyden muuttuminen aiempien vuosien tietoihin verrattuna. RAI-arviointivälineistön käytöstä tuli 1.4.2023 lakisääteistä (980/2012) iäkkäiden säännöllisissä palveluissa sekä asiakasohjauksessa, joten RAI-arvioitujen asiakkaan osuuden tulisi vähitellen nousta iäkkäiden säännöllisissä palveluissa ja asiakasohjauksessa, jolloin arviointitietojen alueellisesta ja ajallisesta vertailusta tulee luotettavampaa. Vertailu ja arviointi on sitä luotettavampaa, mitä kattavammin arviointitietoja on kertynyt palvelutyypeittäin ja alueittain.
Tämän tuoreimman tilastoraportin peittävyystiedot eivät ole vertailukelpoisia edellisen (Iäkkäiden toimintakyky ja palvelutarpeet – RAI-vertailutiedot 2022) - tilastoraportin peittävyyslukujen kanssa erilaisen ikärajauksen vuoksi. Vuoden 2022 peittävyystiedot ilmoitettiin RAI-vertailutiedot 2022 -tilastoraportissa 75 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille, kuten THL:n Järjestäjätietokannassakin. Tässä vuoden 2023 RAI-tietoja kuvaavassa tilastoraportissa peittävyysluvut on laskettu 65 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille palvelunsaajille, sillä alle 65–74-vuotiaiden RAI-arvioitujen asiakkaiden osuus on nykyisellään huomattava kaikissa palvelutyypeissä: Kotihoidossa 65–74-vuotiaiden RAI-arvioitujen asiakkaiden osuus oli 15 prosenttia, yhteisöllisessä asumisessa 13 prosenttia ja ympärivuorokautisessa hoidossa 11 prosenttia.
Tässä tilastoraportissa hyödynnettiin sekä MDS-HC, MDS-LTC, interRAI-HC sekä interRAI-LTCF-välineillä tehtyjen RAI-arviointien tietoja. Välineversioiden tietosisällöt eroavat hieman toisistaan. Esimerkiksi tietoja ”Tuntee itsensä yksinäiseksi” ja ”Lääkehoidon kokonaisarviointia ei ole tehty viimeisen 6 kk aikana” ei saada MDS-LTC-välineillä tehdyistä RAI-arvioinneista, joten kyseiset tiedot puuttuvat niiltä asiakkailta, joiden RAI-arviointi on tehty MDS-LTC-välineellä. Lisäksi organisaatioiden siirtyminen RAI-välineiden MDS-versioista uudempiin interRAI-versioihin voi aiheuttaa pitkittäistarkasteluissa jonkin verran muutosta vertailtaviin tietoihin edellä mainittujen eroavaisuuksien vuoksi.
Välinesiirtymän arvioidaan olevan ohi vuoden 2025 jälkeen, jolloin tietojen yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus tulee paranemaan. Tilastoraporttiin ei ole valittu tietoja, jotka olisivat saatavilla vain käytöstä poistuvista MDS-RAI-arviointivälineistä, joten samoja muuttujia ja mittareita voidaan käyttää tulevissa tilastoraporteissa ja tehdä vertailua eri vuosien välillä.
Toinen käytännön esimerkki RAI-välineversioiden välisistä eroista: MDS-LTC- ja interRAI-LTCF-välineiden tietyissä kysymyksissä (esim. ”Seurantajakson aikana vähintään kerran kaatuneet”) seurantajaksot ovat erilaiset: MDS-LTC-välineessä arvioitava ajanjakso on pääsääntöisesti seitsemän vuorokautta, kun interRAI-LTCF-välineessä ajanjakso on kolme vuorokautta. MDS-HC- ja interRAI-HC-välineissä ajanjakso on molemmissa kolme vuorokautta. Osassa kysymyksistä seurataan pidempää ajanjaksoa.
THL:n RAI-vertailutietokannat on räätälöity erilaisiin käyttötarkoituksiin, kuten palveluntuottajille, -järjestäjille, -tilaajille, asiakasohjaukseen. RAI-vertailutietokantojen sisältämät tiedot eivät ole täysin identtisiä tilastoraportissa esitettyjen tietojen kanssa, sillä aineiston muodostustapa ja tietolähteet (RAI-välineet) ovat erilaisien käyttötarkoitusten takia erilaiset.
Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Tilastoraportti sisältää Manner-Suomen sekä Ahvenanmaan RAI-tiedot. Tiedot raportoidaan hyvinvointialueittain, mukaan lukien Helsinki ja Ahvenanmaa. Palvelutyyppien ja erityisesti alueiden välisiä tietoja tulkittaessa on otettava huomioon alueelliset erot arviointipeittävyyksistä sekä eri välineversioiden käytöstä aiheutuvat erot. Kaikilla alueilla tietojen kattavuus ei ole vielä hyvä, mutta oletusarvoisesti arviointipeittävyyden tulisi kohota lähelle 100 prosenttia kaikissa palvelutyypeissä ja kaikilla hyvinvointialueilla RAI-arviointivälineistön käytön lakisääteisyyden vuoksi. (Ks. myös laatuselosteessa muiden alaotsikoiden alla esitetyt tiedot.)
Yhteisöllisen asumisen palvelutyypin tunnistamisessa on vielä haasteita, koska kyseessä on uusi vuoden 2023 tammikuussa käynnistynyt palvelumuoto. Käytännössä nykyisten yhteisöllisen asumisen yksiköiden joukossa on paljon sellaisia yksiköitä, jotka tarjosivat vuoden 2023 alkuun asti tavallista palveluasumista, mutta paikoitellen myös uusia, varta vasten yhteisöllisen asumisen tarpeisiin suunniteltuja yksiköitä, on perustettu. RAI-tiedoissa aiemmat tavallisen palveluasumisen yksiköt on muutettu yhteisölliseksi asumisen yksiköiksi, jos tarkempaa tietoa ei ole ollut saatavilla. Osa yhteisöllisen asumisen asiakkaista voi olla raportin tiedoissa myös kotihoidon palvelutyypissä, jos kotihoidon yksikkö tekee RAI-arvioinnin eikä arviointeja ole kohdennettu yhteisöllisen asumisen yksikköön.
”Asiakas on ilmaissut vähintään yhden hoidon tavoitteen”-tieto muodostetaan RAI-arviointiin kirjatuista avovastauksista. Vastauksissa on mukana hyvin monenlaisia kirjauksia, mukaan lukien lukemattomia eri tapoja ilmaista ”Asiakas ei ilmaissut tavoitteita”, ohjeistuksesta huolimatta. Ei tavoitteita -ilmaisut pyritään poistamaan indikaattorin laskennasta.
”Kaatunut vähintään kerran seurantajakson aikana”-indikaattorin seurantajaksona on RAI-HC- ja interRAI-välineiden-arvioinneissa 90 vuorokautta, RAI-LTC-arvioinneissa 30 vuorokautta. Lyhemmän seurantajakson vuoksi RAI-LTC-välineellä tehtyjen RAI-arviointien arvot voivat olla pienemmät, kuin muilla välineillä tehtyjen.
Indikaattorin ”Ei kuntoutusta, vaikka mahdollisuus kuntoutua” luvut on laskettu vain niille asiakkaille, joilla päivittäisten toimintojen kuntoutusmahdollisuusheräte (CAP1) ilmaisee toimintakyvyn kuntoutumisen mahdollisuuksia. Kotihoidon arvioinneista noin 50 % jää laskennan ulkopuolelle tätä rajausta käytettäessä. Lisäksi on huomioitava, että interRAI-HC-välineessä ei kysytä liikuntaterapiaa, mikä aiheuttaa eroja ”Ei kuntoutusta, vaikka mahdollisuus kuntoutua”-muuttujan tiedoissa käytössä olleen RAI-välineversioin mukaisesti.
”Lääkehoidon kokonaisarviointi tehty viimeisen 6 kk aikana”-indikaattorin tietoja ei ole saatavilla yhteisölliseen asumiseen MDS-LTC-välineellä tehdyistä arvioinneista. Lisäksi indikaattorin tulokset ovat interRAI-HC-välineellä tehtyjen arviointien osalta korkeammat, kuin MDS-HC-välineellä tehtyjen. Koko maan tasolla interRAI-HC-välineellä tehtyjen arviointien tulos on kotihoidossa n. 10 prosenttiyksikköä ja yhteisöllisessä asumisessa n. 2 prosenttiyksikköä. Ero johtuu muuttuneesta arviointikysymyksestä ja ohjeistuksesta. MDS-HC-välineessä riitti, että asiakas on keskustellut lääkärin kanssa lääkityksestä. interRAI-välineissä lääkityksen tarkistamisella tarkoitetaan lääkärin tekemää lääkehoidon kokonaisuuden arviointia. Lääkehoidon arviointi voidaan tehdä ammattilaisten yhteistyönä, jolloin lääkärin osuus voi toteutua myös tapaamatta asiakasta edellyttäen, että lääkärillä on käytettävissään asiakkaasta muilta ammattilaisilta saadut riittävät tiedot. Käytännössä indikaattorin laskennan ehto on siis tiukentunut, vaikka nyt hyväksytään myös menettelytapa, jossa lääkäri ei ole itse tavannut asiakasta. interRAI-välineistä laskettu tieto on siten tarkemmin ja paremmin kyseisestä ilmiöstä kertovaa.
Iäkkäiden palvelunsaajien toimintakyky ja palvelutarpeet – RAI-vertailutiedot 2023 -tilastoraportin erityiskysymykset
Sosiaali- ja terveyspalveluissa tapahtui monenlaisia muutoksia vuonna 2023: Nykyiset hyvinvointialueet aloittivat toimintansa 1.1.2023 sote-uudistuksen astuttua voimaan ja yhteisöllinen asuminen korvasi palveluasumisen sosiaalihuoltolaissa (1301/2014) lakiuudistuksen tultua voimaan. Tilastoraportissa julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa yhteisöllisen asumisen asiakkaiden tietoja.
RAI-arviointivälineistön käytöstä tuli 1.4.2023 lakisääteistä (980/2012) iäkkäiden säännöllisissä palveluissa sekä asiakasohjauksessa asiakkaiden toimintakykyä ja palvelutarpeita arvioitaessa. Lakisääteisyydestä huolimatta RAI-arviointipeittävyys ei kuitenkaan ollut vielä vuonna 2023 kattava kaikilla hyvinvointialueilla varsinkaan kotihoidossa tai yhteisöllisessä asumisessa, mikä on otettava huomioon alueellisia vertailuja tarkasteltaessa.