Iäkkäiden toimintakyky ja palvelutarpeet – RAI-vertailutiedot 2022
Laatuseloste
Tilaston laatuselosteessa arvioidaan tilaston luotettavuutta ja sopivuutta eri käyttötarkoituksiin. Laatuselosteessa noudatetaan Suomen virallisen tilaston (SVT) suosituksia.
Tilastotietojen relevanssi
RAI-arviointivälineistö eli Resident Assessment Instrument on standardoitu tiedonkeruun ja havainnoinnin välineistö, jolla asiakkaan toimintakyky ja palvelutarpeet voidaan arvioida säännöllisesti ja yhdenmukaisesti. Arviointitietoja käytetään asiakkaan hoito-, kuntoutus- ja asiakassuunnitelman laatimisessa tai päivitettäessä aikaisemmat suunnitelmat ajan tasalle. RAI-arviointitiedosta koostettua vertailutietoa voidaan hyödyntää päätöksenteossa ja tiedolla johtamisessa.
THL:n RAI-tietovarantoon on kerätty RAI-arviointivälineistöllä tehtyjä palvelutarpeen ja toimintakyvyn arviointeja vuodesta 2000. Vanhuspalvelulain (Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 2012/980) mukaan hyvinvointialueilla on velvollisuus käyttää iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-arviointivälineistöä 1.4.2023 alkaen iäkkäiden säännöllisissä palveluissa ja asiakasohjauksessa. Tietojen keruu Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle (THL) perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta 668/2008).
RAI-arviointi antaa monipuolisen kuvauksen asiakkaasta, hänen voinnistaan ja elämäntilanteestaan. Arvioinnit tehdään puolivuosittain sekä tarvittaessa esimerkiksi asiakkaan voinnin muuttuessa. Asiakkaan toimintakyvystä ja palvelutarpeista kertyy seurantatietoa, mikä auttaa asianmukaisen ja oikea-aikaisen hoidon, kuntoutuksen ja muiden palvelujen suunnittelussa sekä vaikuttavuuden arvioinnissa.
RAI-arvioinnissa muodostuu arviointikysymysten vastausten lisäksi myös RAI-mittareita, jotka kuvaavat esimerkiksi asiakkaan terveydentilaa, toimintakykyä ja voimavaroja sekä hoidon, palvelujen ja kuntoutuksen tarvetta. Mittarit auttavat myös seuraamaan hoidon, palvelun tai kuntoutumisen tuloksia.
Tilastoraportin tekstiosassa on esitetty tietovarannossa käytettyjä käsitteitä.
Tarkempi kuvaus RAI-tietovarantoon tallennettavista tiedoista löytyy Aineistokatalogi.fi-palvelusta: Aineistokatalogi.fi
Menetelmäkuvaus
RAI-arviointitiedot syntyvät osana sosiaali- tai terveydenhuollon toimintaa. RAI-arviointi tehdään säännöllistä palvelua saavalle asiakkaalle hoidon alkaessa, hoidon aikana puolivuosittain sekä aina asiakkaan voinnin muuttuessa oleellisesti. RAI-arviointeja tehdään myös arvioitaessa säännöllisen palvelun tarvetta (asiakas- ja palveluohjaus), mutta kyseiset arviointitiedot on rajattu tämän tilaston ulkopuolelle. Arvioinnit tallennetaan palvelunantajan asiakas-/potilastietojärjestelmään (”RAI-ohjelmisto”).
RAI-arviointitietojen kopiot toimitetaan THL:lle kahdesti vuodessa, helmikuussa ja elokuussa. Tiedot siirretään THL:een henkilötunnistein yksilötason tietoina. Keruu kattaa kaikki siirtoajankohtaan mennessä valmiiksi tehdyt ja lukitut arvioinnit. Tiedonkeruuajankohdan jälkeen lukitut arvioinnit siirtyvät THL:een seuraavassa tiedonkeruuajankohdassa. Tiedot lähetetään THL:lle asiakas- ja potilastietojärjestelmäpoimintana. Puuttuvia tiedontoimituksia ei tällä hetkellä pyydetä toimittamaan uudelleen toimintayksikkötasolla, ainoastaan suuremmat huomatut puutteet kysytään, esimerkiksi koko rekisterin puuttuminen toimituksista.
THL:lle siirretyt arviointiaineistot tarkistetaan RAI-välineiden tietosisältömääritysten perusteella ja lisätään osaksi RAI-tietovarantoa.
Tilastoraportin aineistossa ovat mukana kotihoidon ja ympärivuorokautisten asumispalvelujen 65-vuotta täyttäneiden asiakkaiden RAI-arviointitiedot. Iäkkäiden ympärivuorokautisiin asumispalveluihin kuuluvat ympärivuorokautinen palveluasuminen sekä vanhainkotihoito. Terveyskeskuksen vuodeosastohoidossa tehdyt RAI-arvioinnit on rajattu aineiston ulkopuolelle.
Aineistoon on poimittu asiakkaan viimeisin RAI-arviointi vuodelta 2022 hyvinvointialueittain ja palveluittain. Hyvinvointialue on määritelty RAI-arvioidun asiakkaan palveluiden järjestämisvastuussa olevan kotikunnan perusteella. Samat asiakkaat voivat esiintyä eri palvelujen tiedoissa sekä koko maan luvuissa, jos asiakkaan saama palvelu on muuttunut vuoden aikana.
RAI-arviointien tietosisältö on laaja. Kysymysten määrä vaihtelee RAI-välineissä 100–500 kysymykseen. Yksittäisten kysymysten vastausten perusteella laskettavia RAI-mittareita on lisäksi kymmeniä. Yksilöaineistosta laskettuja hyvinvointialueittaisia tilastomuuttujia (osuudet, keskiarvot) on mahdollista muodostaa kysymysten ja mittareiden arvojen perusteella, joten raportoinnin valinnanvaraa on liiaksikin asti. Tilastoraportissa on siten tehty valintaa ja karsintaa.
Tilastoraporttiin mukaan otetut mittarit ja muuttujat on valittu tietojen merkityksellisyyden perusteella tiedolla johtamisen näkökulmasta.
Raportissa esitetyt peittävyystiedot on laskettu kotihoidolle suhteuttamalla RAI-arvioitujen asiakkaiden lukumäärää perusterveydenhuollon avohoidon hoitoilmoituksista (AvoHilmo) saatuun palvelunkäyttäjien lukumäärään. Vastaavasti iäkkäiden ympärivuorokautisille asumispalveluille peittävyystiedot on laskettu suhteuttamalla RAI-arvioitujen asiakkaiden lukumäärä sosiaalihuollon hoitoilmoituksista (SosiaaliHilmo) saatuun palvelunkäyttäjien lukumäärään.
Hoitoilmoitusrekisterien ja RAI-tietovarannon tiedot yhdistetään THL:lla henkilötunnuksen, palvelutyypin, vuoden ja kotikunnan mukaan. RAI-arvioinneista mukana ovat vain pääasiallisesti säännöllistä palvelua tuottavien toimintayksikköjen arvioinnit.
Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
RAI-arviointitiedot syntyvät osana asiakkaiden palvelutarpeen arviointia. RAI-välineistöä käyttävän organisaation vastuulla on huolehtia henkilöstönsä RAI-arviointiosaamisesta. Arvioinnin tekemistä ohjaa RAI-arviointikäsikirja. Säännöllistä palvelua saavalle asiakkaalle tehdään kattava kokonaisarviointi hoidon alkaessa, hoidon aikana puolivuosittain sekä aina asiakkaan voinnin muuttuessa oleellisesti.
THL:lle toimitetut tiedot tarkistetaan RAI-tietosisältömääritysten mukaan. Virheellisistä tiedoista tiedotetaan tietojärjestelmätoimittajia, mutta niitä ei pääosin korjata eikä pyydetä korjaamaan, koska tiedot toimitetaan THL:lle viiveellä puolivuosittain. Raportoinnissa mahdolliset virheelliset arvot tulkitaan puuttuviksi arvoiksi.
RAI-arviointitietoja ja RAI-mittareiden ilmaisemia arvoja tarkasteltaessa on pidettävä mielessä, ettei mikään yksittäinen tieto tai lukuarvo anna selkeää kuvaa yksilön, organisaation tai hyvinvointialueen tilanteesta. Yksittäisten arviointitietojen ja niihin perustuvien RAI-mittareiden lukemia on syytä tarkastella kriittisesti huomioiden kokonaistilanne, kuten asiakaskunnan rakenne, käytettävissä olevan resurssit sekä hoito- ja kirjaamiskäytännöt.
Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Tilastoraportin tiedot perustuvat edellisen kalenterivuoden aikana tehtyihin RAI-arviointeihin. Tilastoraportti ilmestyy vuosittain.
Vuoden 2022 tilastoraportin aineisto on muodostettu RAI-tietovarannosta marraskuussa 2023. Tuolloin RAI-tietovarannossa oli mukana helmikuuhun 2023 mennessä THL:lle toimitetut valmiiksi kirjatut, eli lukitut arvioinnit. Mahdollisesti myöhemmin lukitut arvioinnit, jotka sijoittuvat arviointiajankohdaltaan vuodelle 2022 eivät siten ole mukana aineistossa.
Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys
Tilastoraportti julkaistaan THL:n verkkosivuilla.
RAI-vertailutietoja julkaistaan myös THL:n RAI-vertailutietokannoissa. Julkiseen käyttöön on tarkoitettu Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-vertailutietokanta, jonka käyttö ei vaadi kirjautumista. Muut RAI-vertailutietokannat ovat tarkoitettu SOTE-organisaatioiden käyttöön ja vaativat kirjautumisen käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
RAI-vertailutietokannat (thl.fi)
Findata voi tehdä eri rekisteriaineistoja yhdisteleviä aineistoja/taulukoita sekä myöntää tutkijoille luvan RAI-tietovarannon tietojen käyttöön tieteellisessä tutkimuksessa.
Tilastojen vertailukelpoisuus
Tilastoraportti julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa. Ensimmäisen tilastoraportin vertailukelpoisuutta tuleviin tilastoraportteihin hankaloittaa RAI-arviointikattavuuden vajavaisuus vuoden 2022 tietojen osalta. Vuonna 2022 RAI-arviointien kattavuus oli koko maan tasolla noin puolet 75-vuotta täyttäneistä säännöllisen kotihoidon asiakkaista ja noin kaksi kolmasosaa ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaista. Vuodesta 2023 eteenpäin kattavuuden pitäisi lain siirtymäajan päätyttyä olla lähellä 100 prosenttia säännöllisten palveluiden osalta.
RAI-välineiden käytössä siirtyminen MDS-versioista interRAI-versioihin voi aiheuttaa pitkittäistarkasteluissa jonkin verran muutosta vertailtaviin tietoihin. Välinesiirtymän arvioidaan olevan ohi vuoden 2024 jälkeen. Tilastoraporttiin ei ole valittu tietoja, jotka olisivat saatavilla vain käytöstä poistuvista RAI-arviointivälineistä, joten samoja muuttujia ja mittareita voidaan käyttää tulevissa tilastoraporteissa.
Käytännön esimerkki: MDS-LTC- ja interRAI-LTCF-välineiden tietyissä kysymyksissä seurantajaksot ovat erilaiset: MDS-LTC-välineessä arvioitava ajanjakso on pääsääntöisesti seitsemän vuorokautta, kun interRAI-LTCF-välineessä ajanjakso on kolme vuorokautta. MDS-HC- ja interRAI-HC-välineissä ajanjakso on molemmissa kolme vuorokautta. Osassa kysymyksistä seurataan pidempää ajanjaksoa.
THL:n RAI-vertailutietokannat on räätälöity erilaisiin käyttötarkoituksiin, kuten palveluntuottajille, -järjestäjille, -tilaajille, asiakasohjaukseen. RAI-vertailutietokantojen sisältämät tiedot eivät ole täysin identtisiä tilastoraportissa esitettyjen tietojen kanssa, koska aineiston muodostustapa ja tietolähteet (RAI-välineet) ovat erilaisten käyttötarkoituksien vuoksi hieman erilaiset.
Mittarin ”Ei kuntoutusta, vaikka mahdollisuus kuntoutua, %” luvut on laskettu vain niille asiakkaille, joilla päivittäisten toimintojen kuntoutusmahdollisuusheräte (CAP1) ilmaisee toimintakyvyn kuntoutumisen mahdollisuuksia. Kotihoidon arvioinneista noin 50 % jää laskennan ulkopuolelle CAP1-rajausta käytettäessä. Lisäksi on huomioitava, että interRAI-HC-välineessä ei kysytä liikuntaterapiaa, jonka esiintyvyys MDS-HC-välineellä tehdyissä kotihoidon arvioinneissa oli Helsingin kaupungin tiedoissa noin 16 %, muilla hyvinvointialueilla yhteensä alle 2 %.
Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Tilastoraportti sisältää Manner-Suomen sekä Ahvenanmaan RAI-tiedot. Tiedot raportoidaan hyvinvointialueittain, mukaan lukien Helsinki ja Ahvenanmaa. Ahvenanmaan kotihoidon tietoja ei voitu esittää vuodelta 2022, sillä arviointien määrä oli niin vähäinen, että yksittäisen asiakkaan tietosuoja vaarantuisi.