Asiakasarvioinnit

Asiakasarvioinnit tarjoavat alueella toimiville ravintoloille tietoa asiakkaiden kokemuksista. Asiakasarvioinneissa arvioitsijat käyvät ravintolassa ja tekevät havaintoja 

  • alkoholittomien juomien saatavuudesta ja monipuolisuudesta
  • ravintolan viihtyisyydestä ja turvallisuudesta
  • muiden asiakkaiden päihtymystilasta
  • asiakaspalvelusta
  • järjestyksenvalvonnan toimivuudesta

Asiakasarviointien toteutus pähkinänkuoressa

  1. Pakka-koordinaattori ja tarjontatyöryhmä suunnittelevat yhdessä asiakasarviointien toteutustavan. Ajankohtaa ei kerrota etukäteen tarjontatyöryhmälle. 
  2. Arvioitsijoiden kanssa käydään etukäteen läpi arvioinnin periaatteet. Arvioitsijoina voivat toimia esimerkiksi paikallisen ammattikorkeakoulun opiskelijat tai järjestötoiminnassa mukana olevat.
  3. Arvioitsijat asioivat ravintolassa normaalisti ja havainnoivat ympäristöään.
  4. Ravintolassa tai terassilla käynnin jälkeen arvioitsijat täyttävät lomakkeen, jossa arvioidaan edellä mainittuja asioita.
  5. Lomakkeet toimitetaan Pakka-koordinaattorille, joka kokoaa tulokset. 
  6. Koordinaattori raportoi tulokset aina ensin arvioiduille ravintoloille. Kehityskohteista keskustellaan yhdessä. Ravintola palkitaan onnistumisista esimerkiksi vastuullisen ravintolan/terassin diplomilla. 
  7. Medialle raportoinnista sovitaan tarkemmin tarjontatyöryhmässä.

Materiaaleja asiakasarviointien toteutukseen

 

Infovideo asiakasarvioinneista opiskelijoille (Vantaan ja Helsingin kaupungit, Diak, THL)