Asiakasarvioinnit
Asiakasarvioinnit tarjoavat alueella toimiville ravintoloille tietoa asiakkaiden kokemuksista. Asiakasarvioinneissa arvioitsijat käyvät ravintolassa ja tekevät havaintoja
- alkoholittomien juomien saatavuudesta ja monipuolisuudesta
- ravintolan viihtyisyydestä ja turvallisuudesta
- muiden asiakkaiden päihtymystilasta
- asiakaspalvelusta
- järjestyksenvalvonnan toimivuudesta
Asiakasarviointien toteutus pähkinänkuoressa
- Pakka-koordinaattori ja tarjontatyöryhmä suunnittelevat yhdessä asiakasarviointien toteutustavan. Ajankohtaa ei kerrota etukäteen tarjontatyöryhmälle.
- Arvioitsijoiden kanssa käydään etukäteen läpi arvioinnin periaatteet. Arvioitsijoina voivat toimia esimerkiksi paikallisen ammattikorkeakoulun opiskelijat tai järjestötoiminnassa mukana olevat.
- Arvioitsijat asioivat ravintolassa normaalisti ja havainnoivat ympäristöään.
- Ravintolassa tai terassilla käynnin jälkeen arvioitsijat täyttävät lomakkeen, jossa arvioidaan edellä mainittuja asioita.
- Lomakkeet toimitetaan Pakka-koordinaattorille, joka kokoaa tulokset.
- Koordinaattori raportoi tulokset aina ensin arvioiduille ravintoloille. Kehityskohteista keskustellaan yhdessä. Ravintola palkitaan onnistumisista esimerkiksi vastuullisen ravintolan/terassin diplomilla.
- Medialle raportoinnista sovitaan tarkemmin tarjontatyöryhmässä.
Materiaaleja asiakasarviointien toteutukseen
- Lomakepohja ravintoloiden asiakasarviointiin (pdf 380 kt)
- Lomakepohja terassien asiakasarviointiin (pdf 195 kt)
- DIPLOMI - vastuullinen ravintola (ppt 1,67 Mt)
- DIPLOMI - vastuullinen terassi (ppt 1,68 Mt)
Infovideo asiakasarvioinneista opiskelijoille (Vantaan ja Helsingin kaupungit, Diak, THL)