Lupalausunto
Lausunnolla on mahdollisuus vaikuttaa paikallisten alkoholilupien myöntämiseen
Alkoholilain (1102/2017) yhtenä tavoitteena on lisätä kansalaisten mahdollisuuksia vaikuttaa omaan elinympäristöönsä. Lupalausunto antaa kunnalle ja sen asukkaille mahdollisuuden ilmaista mielipiteensä anniskelu- tai vähittäismyyntipaikkojen sijainnista.
Lupalausunnon hyötyjä eri osapuolille
Lausunnoilla ja itse prosessilla on merkitystä. Kunnalle hyötyjä on nähtävissä niin asukkaiden osallistamisen, elinkeinotoimijoiden parempien toimintaedellytysten kuin haittojen vähentämisenkin näkökulmista.
Asukkaat saavat prosessin myötä mahdollisuuden vaikuttaa oman asuinympäristöönsä, ja kunta pääsee toteuttamaan lakisääteistä velvollisuuttaan asukkaiden osallistamiseksi ehkäisevään päihdetyöhön.
Elinkeinotoimija saa prosessin myötä tietoa lähiympäristön suhtautumisesta ja toiveista anniskelupaikkaa koskien, jolloin hän voi ennalta huomioida toimintansa suunnittelussa mahdolliset riskitilanteet sekä vähentää mahdollisia toimintaa haittaavia ristiriitoja ja viime kädessä jopa hallinnollisia seuraamuksia. Itse prosessi lisää avointa vuorovaikutusta eri toimijoiden välillä, mikä parhaimmillaan voi auttaa ehkäisemään ongelmia ja hälventämään turhia huolia. Näin voidaan varmistaa hyvät lähtökohdat elinkeinotoiminnalle.
Lupalausuntoprosessista myös lupaviranomaiset hyötyvät saadessaan monipuolisempaa tietoa toimipaikan olosuhteista nopeasti ja yhdenvertaisesti ympäri maan. Ennakoinnin kautta voidaan myös vähentää mahdollisia myöhempiä valituksia anniskelusta.
Parhaimmillaan yhteistyö ja haittojen ennakointi lisää ravintoloiden turvallisuutta, vähentää humalajuomisesta aiheutuvaa yöaikaista väkivaltaa.
Lausunnon merkitys lupaan
Lausunnoilla voi olla myös vaikutusta itse lupaan. Ne voivat ohjata luvanhaltijan, eli anniskeluyrittäjän, toimintaa, kun lausuntoprosessin myötä heidän ymmärryksensä toimintaympäristöstä lisääntyy. Lausunnon huomioimiseen liiketoiminnassa ja omavalvontasuunnitelmassa voidaan myös ohjata luvan saamisen yhteydessä.
Lupaviranomainen saa määrätä paikan sijainnista, toiminnan erityisestä luonteesta tai toiminnassa esille tulleista muista erityisistä olosuhteista johtuvia esimerkiksi anniskelualueeseen ja -aikaan tai henkilökunnan ja asiakaspaikkojen määrään sekä meluhaittojen ehkäisyyn liittyviä ehtoja ja rajoituksia. Näin voidaan toimia, jos ne ovat välttämättömiä valvonnan turvaamiseksi anniskelupaikassa ja sen ympäristössä, järjestyshäiriöiden ja meluhaitan ehkäisemiseksi asuinympäristössä tai yleisen järjestyksen ja turvallisuuden varmistamiseksi. Lupa voidaan myös myöntää määräaikaisena, jotta voidaan seurata ensin toiminnan vaikutuksia.
Mistä kyse - Paikallinen lausunto alkoholilupiin käytännössä
Lupaviranomainen, eli käytännössä aluehallintoviraston alkoholitarkastaja, pyytää tarvittaessa anniskelulupahakemuksesta lausunnon poliisilta ja toimipaikan sijaintikunnalta anniskelun olosuhteista. Tarkoituksena on selvittää, onko ehtojen ja rajoitusten asettamiselle tarvetta. Kunta kerää lähiympäristön näkemyksen lupahakemuksesta ja mahdollisista haitoista. Näkemyksiä pyydetään tarvittaessa lähialueen asukasyhdistyksiltä ja palvelujen tuottajilta, taloyhtiöiden hallituksilta, päiväkodeilta ja oppilaitoksilta.
Lisäksi lupaviranomaisen on ilmoitettava anniskelulupahakemuksen vireilläolosta toimipaikan niin sanotuille välittömille naapureille, eli saman kiinteistön sekä viereisen ja vastapäätä olevan asuinkiinteistön omistajalle ja haltijalle. Heille on varattava mahdollisuus lausua asiasta, jos hakemus koskee anniskelua ulkotiloissa tai jos kohteessa on aiemmin esiintynyt järjestyshäiriöitä tai meluhaittoja.
Kuulemismahdollisuudesta voidaan poiketa, mikäli se on esimerkiksi jo saatujen lausuntojen tai toimipaikan toiminta-ajatuksen vuoksi ilmeisen tarpeetonta.
Esimerkki mallin käyttöönotosta
- Kunta / alue ja lupaviranomainen (avi) tekevät päätöksen lupalausuntomallin hyödyntämisestä
- Liitetään osaksi kunnan toiminnansuunnittelua
- Otetaan yhteys aluehallintovirastoon
- Annetaan kunnassa tarvittavat valtuudet lausuntojen antamiseen
- Kuntaan / alueelle nimetään lausunnon koostamisesta vastaava hlö
- Sovitaan kuka / ketkä kunnassa antavat lausuntoja (esim. EPT-yhdyshenkilö – ympäristöterveydenhuollon tarkastaja)
- Sovitaan yhteysosoite lupaviranomaisten lausunnoille (esim. lupalausunto(at)kuntaX.fi tai ept(at)kuntaX.fi).
- Kunta ja lupaviranomainen käyvät läpi lausuntoprosessin (ml. yhteysosoite kuntaan), kuten:
- Millaisista luvista lausuntoja pyydetään?
- Aikataulu (2 viikkoa)
- Yhteysosoite kuntaan (esim. lupalausunto(at)kuntaX.fi tai ept(at)kuntaX.fi)
- Sovitaan, miten lausuntoprosessi hoidetaan kunnassa, kuten:
- miten paikalliset olot kartoitetaan?
- missä tilanteissa tarkempi kartoitus ei ole tarpeen?
- miten elinkeinotoimijan kanssa avataan yhteistyö?
- millaisia asioita lausuntoon nostetaan?
Esimerkki prosessista käytännössä
- Lausuntopyyntö lupaviranomaiselta paikalliselle lausunnosta vastaavalle, joka
- tutustuu lupaa hakevan anniskelupaikan toimittamiin taustatietoihin (esim. omavalvontasuunnitelma) sekä alustavasti lupaa hakevan paikan läheiseen toiminta- ja asuinympäristöön
- arvioi saatujen taustatietojen pohjalta tarkempien kartoitusten tarpeen toiminta- ja asuinympäristössä (ns. haavoittuvat ryhmät, lähinaapurusto)
- toimittaa lausunnon lupaviranomaiselta saatuun yhteysosoitteeseen määräajassa (lausuntoaikaa 2 viikkoa).
- Vastaava kokoaa lähiympäristön näkemyksen
- ottaa tarvittaessa yhteyttä lähiympäristön toimijoihin (esim. isännöitsijä / omakotiyhdistys, taloyhtiön hallitus, koulut, oppilaitokset, nuorisotilat / hoitolaitokset)
- tiedottaa heille haetusta luvasta ja mahdollisuudesta tuoda esiin näkemyksensä haitoista (esim. huomiot häiriöistä, meluhaitoista, roskaamisesta ja haavoittuvien ryhmien näkökulmasta) tietyssä aikataulussa huomioiden se, että lausunto toimitetaan lupaa hakeneelle tiedoksi
- keskustelee anniskelutoimijan kanssa.
- Vastaava toimittaa lausunnon lupaviranomaiselle sähköpostitse
- kokoaa tiiviin yhteenvedon eri näkemyksistä sekä esiinnousseista mahdollisista huolista: ”Ei huomauttamista” / ”Kunnan näkökulmasta on syytä käyttää alkoholilain mukaista harkintaa, koska…”
Lausuntomenettelyssä käytettävää sähköistä järjestelmää ylläpitää Valvira. Alkoholielinkeinorekisteri uudistuksen myötä aluehallintovirastosta lausuntoja pyydetään ja niihin vastataan sähköpostitse. Lupalausuntoprosessia päivitetään osana Valviran laajempaa digitalisointiuudistusta. Muutoksista tiedotetaan tulevaisuudessa.
Lainsäädäntö lupalausuntomallin perustana
Alkoholilain mukaan anniskeluaikaa, -aluetta, juomalajeja tai anniskelupaikkojen määrää voidaan rajoittaa, jos anniskelulupaa haetaan
- pääosin lapsille tai nuorille tarkoitettujen tilojen yhteyteen tai välittömään läheisyyteen
- tilaisuuteen, joka on luonteeltaan perhetapahtuma tai johon osallistuu runsaasti lapsia ja nuoria (esim. urheilutapahtumat)
- anniskelupaikan sijainti on sellainen, että on syytä epäillä, että anniskelutoiminnasta aiheutuu asuinympäristölle, yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle tai yhdyskunnan toiminnoille häiriöitä tai kielteisiä seurauksia.
Kunnalta lupalausuntoja pyydetään alkoholilupaprosessin yhteydessä pääsääntöisesti seuraavien hakemusten käsittelyn yhteydessä (olosuhteista: alaikäiset, päihdeongelmat, vaikutukset asuinympäristöön):
- uusi anniskelupaikka
- uusi ulkotarjoilualue
- anniskeluajan merkittävä pidennys ulkotarjoilualueella
- asiakaspaikkojen merkittävä lisäys ulkotarjoilualueella.