Sosiaalihuollon asiakkuus

Sosiaalihuollon asiakkuus alkaa hakemuksesta tai, kun vireille tullutta asiaa ryhdytään käsittelemään tai, kun henkilölle annetaan sosiaalipalveluja.  Kun asia on tullut vireille, arvioidaan kiireellisen avun tarve ja tehdään palvelutarpeen arviointi.

Sosiaalihuollon asiakkuus päättyy, kun sosiaalihuollon asiakasasiakirjaan merkitään, ettei sosiaalihuollon järjestämiselle ole perustetta.

Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 34 ja 36 § (Finlex)

Asiakassuunnitelma

Palvelutarpeen arviointia täydennetään asiakassuunnitelmalla, ellei sen laatiminen ole tarpeetonta esimerkiksi, kun asiakkaalle annetaan tilapäistä neuvontaa tai palvelutarpeen arviointi on jo ollut riittävä tukimuoto. Palvelutarpeen arviointi toimii asiakassuunnitelman pohjana.

Erityistä tukea tarvitsevalla lapsella on oltava oma asiakassuunnitelma. Henkilökohtaiset tapaamiset omatyöntekijän kanssa on järjestettävä suunnitelman mukaisesti.

Asiakassuunnitelma on tarkastettava tarvittaessa. Suunnitelman sisältö on sovitettava yhteen henkilön tarvitsemien muiden palvelujen ja tukitoimien kanssa.

Vastaavan työntekijän pyynnöstä myös muiden viranomaisten on tarvittaessa osallistuttava asiakassuunnitelman laatimiseen.

Sisältö

Asiakassuunnitelma sisältää asiakkaan ja sosiaalihuollon työntekijän yhteisen

  • arvion tuen tarpeesta
  • arvion tarvittavista palveluista ja toimenpiteistä
  • arvion asiakkaan vahvuuksista ja voimavaroista 
  • yhdessä asettamat tavoitteet, joihin sosiaalihuollon avulla pyritään.

Lisäksi asiakassuunnitelmassa on oltava

  • työntekijän arvio asiakkaan terveyden tai kehityksen kannalta välttämättömistä sosiaalipalveluista, niiden alkamisajankohdasta ja kestosta
  • tiedot siitä kuinka usein asiakas ja työntekijä tulevat tapaamaan
  • arvio asiakkuuden kestosta
  • tiedot eri alojen yhteistyötahoista, jotka osallistuvat asiakkaan tarpeisiin vastaamiseen ja vastuiden jakautuminen niiden kesken sekä
  • suunnitelman toteutumisen seurantaa, tavoitteiden saavuttamista ja tarpeiden uudelleen arviointia koskevat tiedot.

Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 39 § (Finlex)

Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 41 § (Finlex)

Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 42 § (Finlex)

Sosiaalihuoltoa koskeva päätöksenteko ja toimeenpano

Asiakkaalla on oikeus saada kirjallinen päätös sosiaalipalvelujen järjestämisestä.

Kiireellisiä toimenpiteitä koskeva asia on käsiteltävä ja päätös tehtävä käytettävissä olevien tietojen perusteella viipymättä. Asiakkaan oikeus välttämättömään huolenpitoon ja toimeentuloon ei saa vaarantua. Päätös on toimeenpantava kiireellisissä tapauksissa viipymättä.

Muissa kuin kiireellisissä asioissa päätös on tehtävä ilman aiheetonta viivästystä. Päätös on toimeenpantava viimeistään kolmessa kuukaudessa asian vireille tulosta. Aika voi olla tätä pidempi, jos asian selvittäminen erityisestä syystä vaatii pidempää käsittelyaikaa tai toimeenpanon viivästymiselle on muu asiakkaan tarpeeseen liittyvä erityinen peruste. Sellainen voi olla esimerkiksi, että asiakas tarvitsee palvelua vasta tietyn ajanjakson jälkeen. Jos palvelua ei ole mahdollista saada kohtuullisessa ajassa, on annettava kielteinen muutoksenhakukelpoinen päätös. 
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014, 45 § (Finlex)

Asiakkaan oikeusturva

Jos asiakas on tyytymätön saamansa sosiaalihuollon päätökseen, hänellä on oikeus hakea siihen muutosta. Päätöksessä on muutoksenhakuohje.

Oikaisuvaatimus: Asiakas saa vaatia oikaisua hyvinvointialueelta sosiaalihuollon palveluista tehtyyn päätökseen. Oikaisua voi vaatia 30 päivän kuluessa.

Valitus hallinto-oikeuteen: Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen.

Valituslupa korkeimpaan hallinto-oikeuteen: Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Muutoksenhaun vaikutus täytäntöönpanoon

Päätös voidaan muutoksenhausta huolimatta panna täytäntöön, jos  

  • se edellyttää viivytyksetöntä täytäntöönpanoa, eikä vaaranna turvallisuutta tai
  • sitä ei voida palvelujen järjestämisestä johtuvista syistä siirtää tuonnemmaksi ja 
  • viranhaltija tai toimielin on määrännyt päätöksen heti täytäntöön pantavaksi.

Kun muutosta on haettu, muutoksenhakuviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon tai määrätä sen keskeytettäväksi.