Klientrelation inom socialvården

En klientrelation inom socialvården inleds

  • på ansökan eller 
  • när handläggningen av ett ärende som inletts på ett annat sätt påbörjas eller 
  • när en person ges socialservice.

När ärendet har inletts bedöms behovet av brådskande hjälp och en bedömning av servicebehovet görs.

Klientrelationen inom socialvården avslutas när det i klienthandlingen antecknas att det inte finns någon grund för att ordna socialvård.

Klientplan

Bedömningen av servicebehovet kompletteras med en klientplan. Det kan dock vara onödigt att göra upp en plan till exempel om klienten får tillfällig rådgivning eller om bedömningen av servicebehovet redan har varit en tillräcklig stödform. Ett barn som behöver särskilt stöd ska ha en egen klientplan. Personliga möten med den egna kontaktpersonen ska ordnas enligt planen.

Klientplanen ska justeras vid behov. Planens innehåll ska samordnas med annan service och andra stödåtgärder som klienten behöver.

På begäran av den ansvariga arbetstagaren ska även andra myndigheter delta i utarbetandet av klientplanen.

Innehåll

Klientplanen innehåller klientens och socialarbetarens gemensamma

  • bedömning av stödbehovet
  • bedömning av de tjänster och åtgärder som behövs
  • bedömning av klientens styrkor och resurser 
  • mål som socialvården siktar på att uppnå.

Dessutom ska klientplanen innehålla

  • en arbetstagares bedömning av den socialservice som är nödvändig med hänsyn till klientens hälsa eller utveckling och av när servicen ska börja och dess varaktighet
  • uppgifter om hur ofta klienten och arbetstagaren ska träffas
  • en uppskattning av klientrelationens längd
  • information om samarbetspartner som deltar i att möta klientens behov och ansvarsfördelningen mellan samarbetspartnerna
  • information om uppföljning av planen, uppnående av målen och omprövning av behoven.

Socialvårdslagen 1301/2014, 39 § (Finlex) 

Socialvårdslagen 1301/2014, 41 § (Finlex)  

Socialvårdslagen 1301/2014, 42 § (Finlex)  

Beslutsfattande och verkställighet som gäller socialvården

Klienten har rätt att få ett skriftligt beslut om ordnandet av socialservicen.

Ett ärende som gäller brådskande åtgärder ska handläggas och beslutet ska fattas utan dröjsmål utifrån tillgängliga uppgifter. Klientens rätt till nödvändig omsorg och försörjning får inte äventyras. I brådskande fall ska beslutet verkställas utan dröjsmål.

I fall som inte är brådskande ska beslutet fattas utan ogrundat dröjsmål. Beslutet ska verkställas senast inom tre månader från det att ärendet inletts. Tiden kan vara längre än detta om utredningen av ärendet av något särskilt skäl kräver en längre handläggningstid eller om verkställigheten fördröjs av något annat särskilt skäl som hänger samman med klientens behov. Ett sådant kan till exempel vara att klienten behöver servicen först efter en viss tidsperiod. Om det inte är möjligt att få servicen inom skälig tid ska ett negativt överklagbart beslut meddelas. 

Socialvårdslagen 1301/2014, 45 § (Finlex)  

Klientens rättsskydd

Om klienten är missnöjd med socialvårdens beslut har han eller hon rätt att söka ändring i beslutet. I beslutet finns anvisningar för sökande av ändring.

En klient får begära omprövning hos det organ som ansvarar för kommunens socialvård, till exempel hos grundtrygghetsnämnden i ett beslut om socialvårdstjänster. Omprövning kan begäras inom 30 dagar.

Ändring i ett beslut med anledning av en omprövningsbegäran får sökas genom besvär hos förvaltningsdomstolen.

Ändring i förvaltningsdomstolens beslut får sökas genom besvär endast om högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd.

Hur sökande av ändring påverkar verkställigheten

Beslutet kan verkställas trots att ändring har sökts, om  

  • det förutsätter omedelbart verkställande och det inte äventyrar säkerheten eller
  • det av orsaker som beror på ordnandet av servicen inte kan skjutas upp och 
  • tjänsteinnehavaren eller organet beordrat att beslutet ska verkställas genast.

När ändring har sökts, kan besvärsmyndigheten förbjuda eller avbryta verkställandet av beslutet.