Asiakkuudenhallinta
Sosiaalihuollon asiakkaita ovat kaikki henkilöt, joita koskeva asia on käsiteltävänä sosiaalihuollossa tai jotka saavat sosiaalipalveluja. Sosiaalihuollon asiakkuus alkaa hakemuksesta tai kun ryhdytään käsittelemään muulla tavoin vireille tullutta asiaa.
Palvelunjärjestäjä ylläpitää asiakkuustietoja erikseen jokaisesta sosiaalihuollon asiakkaasta niin kauan kun hänellä on sosiaalihuollon tuen tarve. Asiakkuus voi myös alkaa uudelleen, jos henkilölle tulee uusia tuen tarpeita.
Sosiaalihuollon asiakas (Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille)
Asiakkuusasiakirja on asiakkuudenhallinnan työväline. Se sisältää asiakkaan perustiedot, tiedot asiakkuuden alkamisesta ja päättymisestä sekä tietoa niistä palveluntuottajista, jotka toteuttavat asiakkaalle annettavia sosiaalipalveluja.
Asiakkuusasiakirja sisältää myös tiedon siitä, kuka on asiakkaan saamien palvelujen kokonaisuudesta vastaava työntekijä.
Asiakkuusasiakirja (Sosmeta-palvelu)
Lastensuojelun asiakkuus
Lastensuojelun tarve selvitetään, kun huoli lapsen hyvinvoinnista ja kehityksestä tulee lastensuojelun tietoon. Lastensuojeluasiakkuus alkaa, jos lapsen arvioidaan olevan lastensuojelun palvelujen tai tukitoimien tarpeessa. Asiakkuus alkaa myös, jos ryhdytään kiireellisiin tukitoimiin asian tultua vireille.
Kun lastensuojelun asiakkuus alkaa, sosiaalityöntekijä tekee siitä merkinnän lapsen asiakkuusasiakirjaan. Lastensuojelun asiakas on edelleen myös sosiaalihuollon asiakas.
Lastensuojelun asiakkuus (Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille)
Lastensuojeluasiakkuuden alkaminen (Lastensuojelun käsikirja)
Palveluyksikön asiakkuus
Asiakkaan asiaa käsitellään aina jossain palveluyksikössä. Palveluyksikön asiakkuudesta tehdään merkintä asiakkuusasiakirjaan. Merkinnän avulla tarkastetaan ammattihenkilön oikeus käsitellä tietyn asiakkaan tietoja. Työntekijän ja asiakkaan välillä on asiayhteys, jos työntekijä työskentelee samassa palveluyksikössä, jossa asiakas asioi. Asiayhteys on edellytys asiakastietojen käsittelylle. Tämä on osa asiakkaan tietosuojan varmistamista.
Palveluyksikön asiakkuus on edellytys myös sille, että palveluntuottaja voi käsitellä asiakkaan asiakastietoja. Kun palveluntuottaja on valittu, asiakkuuden tietoihin tehdään merkintä palveluntuottajan palveluyksiköstä. Se mahdollistaa tietojen käytön käyttöoikeuksien mahdollistamissa rajoissa.
Palveluyksikön asiakkuus (Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille)
Asiakkuustiedot OmaKannassa
OmaKanta on kansalaisen käyttöliittymä Kanta-palveluihin. OmaKannassa asiakas ja hänen laillinen edustajansa näkevät, milloin sosiaalihuollon asiakkuus on alkanut ja milloin se on merkitty päättyneeksi. Myös lastensuojelun asiakkuuden alkamis- ja päättymisaika näkyvät OmaKanta-palvelussa.
OmaKannasta löytyy myös omatyöntekijän tai muun asiakkaan sosiaalipalvelujen kokonaisuudesta vastaavan työntekijän nimi ja yhteystiedot.
OmaKanta otetaan sosiaalihuollon asiakkaiden käyttöön vaiheittain. Sen käyttö on mahdollista vuodesta 2023 alkaen.
Sosiaalihuollon OmaKanta (Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille)