Hantering av kundrelation

Klienter inom socialvården är alla personer vars ärende behandlas inom socialvården eller som får socialservice. En klientrelation inom socialvården inleds på ansökan eller när ett ärende som inletts på annat sätt börjar behandlas.

Tjänsteanordnaren upprätthåller uppgifter om klientrelationer separat för varje klient inom socialvården så länge han eller hon har behov av stöd inom socialvården. Klientrelationen kan också inledas på nytt om personen får nya stödbehov.

Klient inom socialvården (Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården, kapitel 7)

Klientrelationshandlingen är ett verktyg för hantering av klientrelationer. Den innehåller basuppgifter om klienten, uppgifter om när klientrelationen inleds och avslutas samt uppgifter om de tjänsteproducenter som genomför den socialservice som ges till klienten.

Klientrelationshandlingen innehåller också information om vilken arbetstagare som ansvarar för klientens servicehelhet.

Klientrelationshandling (Sosmeta-tjänsten)

Klientrelation inom barnskyddet

Behovet av barnskydd utreds när barnskyddet får kännedom om oro över barnets välbefinnande och utveckling. En klientrelation inom barnskyddet inleds om barnet bedöms vara i behov av tjänster eller stödåtgärder inom barnskyddet. Klientrelationen inleds också om brådskande stödåtgärder vidtas efter att ärendet har inletts.

När en klientrelation inom barnskyddet inleds gör socialarbetaren en anteckning om detta i barnets klientrelationshandling. En klient inom barnskyddet är fortfarande också klient inom socialvården.

Klientrelation inom barnskyddet (Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården, kapitel 7.2)

Inledande av en klientrelation inom barnskyddet (Handbok för barnskyddet) (endast på finska)

Klientrelation vid en serviceenhet

Klientens ärende behandlas alltid vid någon serviceenhet. En anteckning om klientrelationen vid serviceenheten görs i klientrelationshandlingen. Med hjälp av anteckningen kontrolleras den yrkesutbildade personens rätt att behandla en viss klients uppgifter. Det finns en saklig anknytning mellan arbetstagaren och klienten, om arbetstagaren arbetar vid samma serviceenhet där klienten uträttar ärenden. Saklig anknytning är en förutsättning för behandling av klientuppgifter. Det här är en del av säkerställandet av klientens dataskydd.

En klientrelation vid en serviceenhet är också en förutsättning för att tjänsteproducenten ska kunna behandla klientens klientuppgifter. När tjänsteproducenten har valts görs en anteckning om tjänsteproducentens serviceenhet i uppgifterna om klientrelationen. Det gör det möjligt att använda uppgifterna inom ramen för användarrättigheterna.

Klientrelation vid en serviceenhet (Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården, kapitel 7.3)

Uppgifter om klientrelationer på MittKanta-sidor

MittKanta-sidor är medborgarnas användargränssnitt till Kanta-tjänsterna. På MittKanta-sidorna ser klienten och klientens lagliga företrädare när klientrelationen inom socialvården har inletts och när den har antecknats som avslutad. Även tidpunkten när en klientrelation inom barnskyddet inleddes och avslutades visas i tjänsten MittKanta-sidor.

På MittKanta-sidorna finns också namn och kontaktuppgifter för den egna kontaktpersonen eller en annan arbetstagare som ansvarar för helheten av klientens socialservice.

MittKanta-sidor tas stegvis i bruk för klienter inom socialvården. Det är möjligt att använda tjänsten från och med 2023.

MittKanta-sidor inom socialvården (Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården, kapitel 5)