Lastensuojelulain mukaiset rekisteröintivelvoitteet
- Lastensuojelun tilastot
- Lastensuojelun asiakasrekisteri
- Hyvinvointialueelle sijoitettujen lasten valvontarekisteri
- Rekisteröidyn informointi
Lastensuojelun tilastot
THL:n lastensuojelurekisteri sisältää kunnilta vuosittain kerättävää tietoa avohuollon tukitoimena, kiireellisenä sijoituksena, huostaanotettuna tai jälkihuoltona sijoitetuista lapsista ja nuorista. Tilasto sisältää myös tiedot lapsen tai nuoren sijoituspaikasta ja sijoituksen kestosta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL (aikaisemmin Stakes) on kerännyt tietoja vuodesta 1991 lähtien.
Lastensuojelutilastot (THL)
Lastensuojelun asiakasrekisteri
Asiakasasiakirjoihin merkitään lastensuojeluasian vireille tulosta lähtien kaikki lapsen tai nuoren tarvitsemien lastensuojelutoimenpiteiden järjestämiseen vaikuttavat tiedot. Lisäksi merkitään toimenpiteiden suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan kannalta tarpeelliset tiedot. Lastensuojelun asiakasasiakirjoihin merkitään tiedot, kun lastensuojelun asiakkuus alkaa. Kirjauksia tehdään siihen asti kun lastensuojelun päättyy.
Lastensuojelulaki 33 § (Finlex)
Lastensuojelun asiakasrekisteri voidaan aktivoida, jos saman lapsen lastensuojelun tarve ilmenee myöhemmin uudelleen.
Asiakasrekisteriin kirjataan:
- tiedot asiakkuuden alkamisesta, jatkumisesta ja päättymisestä
- lastensuojelutarpeen selvityksen yhteenvedot
- sosiaalityön muistiinpanot
- asiakassuunnitelmat
- kuulemiskertomukset
- hakemusasiakirjat hallinto-oikeudelle
- lastensuojelupäätökset
- muut asiakkaita koskevat tiedot.
Eduskunnan apulaisoikeusasiamies EOAK/1165/2021 (oikeusasiamies.fi): AOA viittasi viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, Finlex) 5 §:ään, jonka mukaan asiakirjat ovat viranomaisen asiakirjoja, vaikka ne olisi laadittu viranomaisen antaman toimeksiannon johdosta. Siten lastensuojelulaitoksessa laaditut asiakirjat ovat sijoittajakunnan asiakirjoja. Toimeksiantosopimuksessa on määriteltävä, miten palveluntuottaja huolehtii asiakastietojen käsittelystä. AOA viittasi myös asiakasasiakirjojen säilytysaikoja koskevaan sääntelyyn.
Hyvinvointialueelle sijoitettujen lasten valvontarekisteri
Hyvinvointialueen ilmoitus sijoitetusta lapsesta
Jos lapsi on sijoitettu jonkin muun kuin sijoituksen tehneen hyvinvointialueen alueelle, on sijoittajahyvinvointialueen ilmoitettava lapsen sijoituksesta ja sen päättymisestä sijoitushyvinvointialueelle. Ilmoitus on tehtävä, jotta sijoitushyvinvointialueella olisi tieto lapsesta tarvittavien palvelujen ja tukitoimien järjestämiseksi sekä sijoituksen valvonnan toteuttamiseksi. Sijoitushyvinvointialue pitää rekisteriä alueelleen sijoitetuista lapsista.
Lastensuojelulaki 78 § (Finlex)
Yksityisesti sijoitettujen lasten hoidon valvonta
Lapsesta, jonka muu kuin hyvinvointialue on sijoittanut pysyväisluonteisesti yksityiskotiin, on viipymättä ilmoitettava hyvinvointialueelle. Ilmoituksen on velvollinen tekemään sekä lapsen huoltaja että henkilö, jonka hoitoon lapsi on sijoitettu. Hyvinvointialueen on pidettävä rekisteriä alueellaan asuvista yksityisesti sijoitetuista lapsista.
Rekisteröidyn informointi
Tietosuojaa koskeva sääntely antaa rekisterinpitäjälle velvoitteita muun muassa rekisteröidyn informointivelvollisuuden toteuttamisesta.
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaan rekisterinpitäjän tulee toimittaa rekisteröidylle kaikki henkilötietojen käsittelyä koskevat tiedot tiiviisti esitetyssä, läpinäkyvässä, helposti ymmärrettävässä ja saatavilla olevassa muodossa. Erityisesti on arvioitava, saako rekisteröity näin helposti ja yksiselitteisesti kokonaiskuvan henkilötietojensa käsittelystä silloin, kun henkilötietoja käsitellään useampaan kuin yhteen tarkoitukseen.
- EU:n tietosuoja-asetus (EUR-Lex)
- Henkilötietojen käsittely (Tietosuojavaltuutetun toimisto)
- Usein kysyttyä sosiaalihuollosta (Tietosuojavaltuutetun toimisto)
Tietosuoja-asetus velvoittaa rekisterinpitäjiä arvioimaan, onko heidän antamansa informaatio kielen ja johdonmukaisuuden kannalta ymmärrettävää. Arvio tulee tehdä potentiaalisen kohderyhmän näkökulmasta. Tarkoituksena on, että kohderyhmään kuuluva keskivertohenkilö saa kattavan ja selkeän kuvan henkilötietojen käsittelyn kokonaisuudesta.
Ei riitä, että henkilötietojen käsittelyä koskevat tiedot ovat rekisteröidyn saatavilla, vaan tiedot on tarjottava rekisteröidylle ymmärrettävässä, tiiviissä ja selkeässä muodossa.
Katso tarkemmin informointivelvoitteesta: Rekisteröidyn informointi (Tietosuojavaltuutettu)