Småbarnspedagogik 2020
Mer information: Statistiken över småbarnspedagogik (FOS)
Majoriteten av barnen inom småbarnspedagogiken deltog i den daghemsverksamhet som finansieras av kommunen.
Sammanlagt 245 255 barn deltog i småbarnspedagogiken år 2020. Antalet motsvarar cirka 77 procent av barnen i åldern 1–6 år. Andelen barn som deltog i småbarnspedagogiken var på oförändrad nivå. Antalet barn minskade emellertid med något över tre procent (8 344 barn), eftersom även antalet barn i åldern 1–6 år bland befolkningen minskade med lite mindre än fyra procent jämfört med år 2019. (Tabellbilaga 1).
Av alla barn som deltog i småbarnspedagogiken år 2020 gick 77 procent (189 362 barn) på daghem och 5 procent (13 230 barn) var i familjedagvård inom den småbarnspedagogik som kommunerna och samkommunerna själva ordnar eller skaffar som köptjänster. Dessutom kan kommunerna på basis av ansökan bevilja familjerna en servicesedel för deltagande i privat producerad småbarnspedagogik.
Av kommunen beviljad servicesedel för deltagande i privat småbarnspedagogik användes vid valet av småbarnspedagogikplats för 31 201 barn (13 %). Något färre än 5 procent (11 462 barn) av de barn som deltog i småbarnspedagogiken fick FPA:s vårdpenning för stöd av privat vård av barn. FPA:s stöd för privatvård av barn är ett alternativ till den småbarnspedagogik som kommunen ordnar.
>Coronaepidemins inverkan syns i ett minskat antal närvarodagar inom den småbarnspedagogik som kommunen finansierar (- 16 %) år 2020. Antalet närvarodagar uppgavs vara 29,5 miljoner år 2020. Under de senaste tio åren har antalet närvarodagar inom småbarnspedagogiken varit cirka 35 miljoner per år. THL har inte statistikfört närvarodagarna för dem som använder servicesedlar eller FPA:s stöd för privat vård av barn.
Uppgifterna om antalet barn hämtades den 31 december.
Ladda ner hela statistikrapporten
Tabeller
- Bilagetabell 1. Antalet barn som deltog i småbarnspedagogik och deras andel (%) av invånarna i åldern 1–6 år enligt landskap 31.12.2020 och 31.12.2019 (xls)
- Bilagetabell 2. Fördelning av småbarnspedagogiken i kommunalt finansierad verksamhet på daghem, familjedagvård och servicesedel som kommunen beviljat samt barn som vårdats med stöd för privat vård (Fpa) enligt landskap 31.12.2020 och 31.12.2019, av alla barn som deltog i småbarnspedagogik, % (xls)
- Indikatorer i Sotkanet
Bakgrundsinformation
Statistikbeskrivning
THL har årligen publicerat uppgifter om småbarnspedagogik som samlat in från kommunerna för statistiken samt de uppgifter som fåtts från FPA om barn som vårdats med stöd för privat vård.
I statistiken ingår alla barn som deltagit i kommunal småbarnspedagogik oberoende av om småbarnspedagogik administrativt hör till social- eller undervisningsväsendet. Uppgifterna om småbarnspedagogiken är från 31.12. De begrepp och definitioner som används förklaras i textavsnittet i varje statistikrapport.
Statistiken över småbarnspedagogik är en årsstatistik, som har producerat regionala uppgifter om barn som varit i heldags- och halvdagsvård i daghem och familjedagvård som finansieras av kommuner, åldervis. De regionala uppgifterna om barn som vårdats med stöd FPA:s stöd för privat vård är specificerade åldersvis.
Barn som fått servicesedlar för småbarnspedagogik –uppgift är tillgänglig från och med år 2015. Antalet barn specificeras enligt barn under 3 år och barn som fyllt 3 år.
THL samlade in data och sammanställde statistiken för den sista gången om verksamhetsåret 2020. Från och med verksamhetsåret 2021 tas årsstatistiken över småbarnspedagogiken fram baserat på de data som finns i informationsresursen Varda.
Årsstatistiken publiceras i Utbildningsstyrelsens statistiktjänst Vipunen under 2022.
Källa
Varhaiskasvatus 2020
Småbarnspedagogik 2020
Statistikrapport 32/2021, 27.9.2021