Ändringssökande, anmärkning och förvaltningsklagan

 

Är du på rätt sida?

Du läser nu klientprocessen enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023). Den nya funktionshinderservicelagen gäller från och med 1.1.2025.

Sidans innehåll

En klient inom välfärdsområdets socialvård, till exempel funktionshinderservicen, kan begära omprövning eller söka ändring i ett individuellt beslut om han eller hon inte är nöjd med beslutet.

Dessutom kan en klient inom socialvården eller en patient inom hälso- och sjukvården framställa anmärkning till verksamhetsenhetens ansvariga eller klaga hos den övervakande myndigheten om han eller hon inte är nöjd med servicen, vården eller bemötandet.

Begära omprövning av tjänsteinnehavarens beslut

Den som söker socialvårdens tjänster har rätt att få ett skriftligt beslut med motiveringar. Till tjänsteinnehavarens beslut ska alltid bifogas anvisningar om hur man begär omprövning. Omprövning av ett beslut fattat av en tjänsteinnehavare inom socialvården kan begäras hos välfärdsområdet. 
Funktionhinderservicelagen 35 §

Begäran om omprövning ska lämnas hos den myndighet som fattat beslutet. Begäran om omprövning ska lämnas in senast inom trettio (30) dagar från delfåendet av beslutet.
Förvaltningslagen 49 c och d §

Anförande av besvär hos förvaltningsdomstolen

Ett beslut av som meddelats av välfärdsområdet kan överklagas hos förvaltningsdomstolen inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Välfärdsområdet ska bifoga en besvärsanvisning till beslutet.
Förvaltningslagen 47 §

Överklaga förvaltningsdomstolens beslut genom besvär

Ett beslut som en regional förvaltningsdomstol har fattat får överklagas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen om högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd.
Lag om rättegång i förvaltningsärenden 107 §

Ansökan om besvärstillstånd kan inkluderas i samma besvärsskrift som besvären eller lämnas in till högsta förvaltningsdomstolen som en separat handling tillsammans med besvärsskriften.

Ändringssökanden ska i sin ansökan om besvärstillstånd ange den i lagen avsedda grund på vilken besvärstillstånd begärs samt de skäl på vilka ändringssökanden anser att den ovan avsedda grunden för meddelande av besvärstillstånd föreligger.
Lag om rättegång i förvaltningsärenden 110 §

Besvärstillstånd ska beviljas, om:

  • det med avseende på lagens tillämpning i andra liknande fall eller för en enhetlig rättspraxis är viktigt att ärendet avgörs av högsta förvaltningsdomstolen
  • det finns särskilda skäl för högsta förvaltningsdomstolen att avgöra ärendet på grund av att det i ärendet skett ett uppenbart fel, eller
  • det finns något annat vägande skäl för att bevilja besvärstillstånd.

Lag om rättegång i förvaltningsärenden 111 § (Finlex)

Förvaltningsdomstolen ska till sitt beslut bifoga en besvärsanvisning det vill säga en anvisning om hur man överklagar.
Lag om rättegång i förvaltningsärenden 88 §

Rättegångskostnader i förvaltningsdomstol och i högsta förvaltningsdomstolen

I regel skall parterna i förvaltningsprocesser stå för sina egna rättegångskostnader. I förvaltningsprocessen är en delaktig skyldig att helt eller delvis ersätta en annan delaktigs rättegångskostnader, om det särskilt med beaktande av avgörandet i ärendet är oskäligt att denne själv ska stå för sina rättegångskostnader.

När ersättningsskyldighetens skälighet bedöms kan hänsyn dessutom tas till ärendets rättsliga oklarhet, de delaktigas egna åtgärder och ärendets betydelse för parten. 

En enskild part får åläggas att ersätta en myndighets rättegångskostnader endast om den enskilda parten har framställt ett uppenbart ogrundat yrkande.
Lag om rättegång i förvaltningsärenden 95§ (Finlex)

Ersättningsgilla rättegångskostnader är kostnader för utarbetande av rättegångsskrivelser och inhämtande av sådan utredning som behövs för att ärendet ska kunna avgöras samt andra kostnader som orsakas av rättegångens förberedande. 

Till ersättningsgilla rättegångskostnader hör också kostnader för deltagande i ett rättegångstillfälle, ersättningar till vittnen och sakkunniga, arvode och ersättning till ombud eller biträde, samt övriga kostnader som direkt hör samman med rättegången. Ersättning kan betalas också till en delaktig i rättegången för det arbete som rättegången förorsakat och för förlust som direkt ansluter sig till rättegången.
Lag om rättegång i förvaltningsärenden 97 § (Finlex)

Ersättning för rättegångskostnader ska yrkas innan förvaltningsdomstolen fattar beslut i huvudsaken. I yrkandet ska rättegångskostnadernas belopp och grunderna för beloppet specificeras.
Lag om rättegång i förvaltningsärenden 98 § (Finlex)

Klienten har möjlighet att ansöka om rättshjälp

Utgångspunkten är att sakägaren själv bekostar den juridiska assistansen. Om hen inte har råd att skaffa assistans kan staten bekosta assistansen antingen delvis eller helt. Rättshjälp beviljas vanligen inte om den sökande har en rättsskyddsförsäkring som kan ersätta kostnaderna.
Tilläggsinformation fås via Rättshjälp (Oikeus.fi)

Rättegångskostnader tas inte ut för ärenden som gäller funktionshinderservice

En del av förvaltningsdomstolens och högsta förvaltningsdomstolens beslut är avgiftsbelagda, och det tas ut en rättegångsavgift. Avgiften är 270 euro i förvaltningsdomstolen och 530 euro i Högsta förvaltningsdomstolen (år 2024).
Rättegångsavgifter vid förvaltningsdomstolarna (Domstolsväsendet)

Rättegångsavgifter tas trots allt inte ut till exempel i de flesta ärenden som gäller social- och hälsovårdstjänster och som en enskild har inlett, såsom ärenden inom servicen för personer med funktionsnedsättning (ärenden som rör specialomsorgstjänster enligt specialomsorgslagen eller service och stödtjänster som ordnas på grund av funktionsnedsättning). 
Lag om domstolsavgifter 5 § (Finlex)

Söka ändring i specialomsorgsprogrammet

Efter att den nya funktionshinderservicelagen (675/2023) trätt i kraft utarbetas inte längre specialomsorgsprogram. Under övergångstiden för den nya funktionshinderservicelagen (1.1.2025-31.12.2027) får man dock söka ändring i specialomsorgsprogrammet med iakttagande av specialomsorgslagen som gällde före 1.1.2025.
Läs mer: Den nya funktionshinderservicelagens ikraftträdande och övergångsbestämmelser

Det finns två förfaranden för att söka ändring i specialomsorgsprogrammet som föreskrivs i Specialomsorgslagen (519/1977). 

Enligt 36 § i Specialomsorgslagen kan Regionförvaltningsverket förordna att specialomsorgsprogrammet ska korrigeras till de delar det anses vara påkallat, om personen själv eller personens vårdnadshavare eller annan intressebevakare eller den beslutande sakkunniggruppen för krävande multiprofessionellt stöd anser att specialomsorgsprogrammet inte är ändamålsenligt.

Specialomsorgslagen 36§ (Finlex)

Ett yrkande om rättelse enligt 36 § i Specialomsorgslagen är inte tidsbundet, utan kan när som helst framställas till Regionförvaltningsverket.

Enligt Specialomsorgslagen 81 a § ska omprövning av beslut som gäller huruvida andra specialomsorger än de som är oberoende av en persons vilja ges eller avslutas och beslut om godkännande av ett individuellt specialomsorgsprogram för andra specialomsorger än de som är oberoende av en persons vilja får begäras hos regionförvaltningsverket på det sätt som föreskrivs i förvaltningslagen. Detta innebär bland annat att överklagande ska ges in inom 30 dagar från delgivningen av beslutet. Ett beslut med anledning av begäran om omprövning får överklagas genom besvär hos förvaltningsdomstolen. 
Förvaltningslagen 49 c §
Lag om rättegång i förvaltningsärenden 6 §

Beslut om specialomsorgsprogram eller tillhandahållande av specialomsorger, som till exempel ordnande av bostad, överklagas därför till Regionförvaltningsverket enligt 81 a § i Specialomsorgslagen.  För detta ändringssökande gäller alltså en besvärstid på 30 dagar från det att beslutet delgivits.
Specialomsorgslagen 81 a § (Finlex)

Sökande av ändring i beslut om begränsningsåtgärder enligt specialomsorgslagen

Följande beslut enligt specialomsorgslagen får överklagas genom besvär hos förvaltningsdomstolen:

  • beslut om meddelande av specialomsorger eller beslut om avslutande av specialomsorger
  • Beslut om att en person ska tas in för undersökning (undersökning som krävs för specialomsorger oberoende av personens vilja)
  • beslut om förordnande av en person till en enhet för krävande multidisciplinärt stöd oberoende av personens vilja
  • beslut om fortsatt specialomsorg oberoende av vilja

Dessutom får följande beslut om begränsningsåtgärder enligt specialomsorgslagen överklagas genom besvär hos förvaltningsdomstolen:

  • skriftligt beslut om omhändertagande av ämnen och föremål (42 g § 2 mom.)
  • skriftligt beslut som gäller tillhandahållande av nödvändig hälso- och sjukvård trots att personen motsätter sig (42 j § 5 mom.)
  • skriftligt beslut om återkommande användning i de dagliga rutinerna av en begränsande anordning eller ett begränsande klädesplagg (42 k § 3 mom.)
  • skriftligt beslut om användning av begränsande anordning eller klädesplagg i allvarliga risksituationer eller fastbindning (42 l §)
  • skriftligt beslut om rörelsefrihet under övervakning (42 m §)
  • skriftligt beslut om kvarhållande (42 n § 3 mom.)

Hos förvaltningsdomstolen får ändring sökas också genom besvär i ett skriftligt beslut av en ansvarig föreståndare för en verksamhetsenhet eller inrättning inom den privata socialvården som gäller

  • omhändertagande av ämnen och föremål enligt 42 g § 2 mom.,
  • att upprepade gånger använda en begränsande anordning eller ett begränsande klädesplagg enligt 42 k § 3 mom. i de dagliga rutinerna, 
  • I 42 l § 3 och 4 mom. avsedd användning av begränsande anordning eller klädesplagg i allvarliga risksituationer,
  • rörelsefrihet under övervakning enligt 42 m § och
  • Kvarhållande enligt 42 n § 3 mom.

Dessutom får ett skriftligt beslut av en läkare vid en verksamhetsenhet eller inrättning inom den privata socialvården som gäller sådan fastbindning som avses i 42 l § 5 mom. överklagas genom besvär hos förvaltningsdomstolen.

Det går inte att överklaga användningen av de begränsningsåtgärder som har enbart ett muntligt beslut och som det inte har fattas något skriftligt beslut om enligt specialomsorgslagen.

SHM har i en tabell på sin webbplats beskrivit de begränsningsåtgärder som det fattas förvaltningsbeslut om.
SHM: Beslut om begränsningsåtgärder inom specialomsorg om utvecklingsstörda (pdf 70,0 kb)

Vem får söka ändring?

Ändring i ovan nämnda beslut får sökas av den person som får specialomsorger och dennes lagliga företrädare. Om en myndig person som får specialomsorger inte har en laglig företrädare, får ändring sökas i situationer som avses i 9 § 1 mom. i klientlagen även av en anhörig eller annan närstående som deltar i planeringen och genomförandet av hans eller hennes tjänster.
Specialomsorgslagen 81 b §

Anmärkning

En klient som är missnöjd med bemötandet inom socialvården kan framställa anmärkning till den som ansvarar för verksamhetsenheten eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Inom hälso- och sjukvården kan anmärkningen framställas till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården vid en verksamhetsenhet.
Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 23 §
Lag om patientens ställning och rättigheter 10 §

Syftet med anmärkningsförfarandet är att klientens ärende ska behandlas så nära serviceprocessen som möjligt och att ärendet behandlas av en sådan person som genom sitt avgörande kan se till att de missförhållanden som har observerats snabbt åtgärdas.

Man kan inte söka ändring i ett individuellt beslut med en anmärkning. En anmärkning kan dock påverka hur man arbetar och bemöter klienter på verksamhetsenheten i fortsättningen.

Myndigheter ska besvara en anmärkning inom skälig tid. Framställandet av anmärkning påverkar inte klientens rätt att söka ändring i beslut om socialvård eller rätt att anföra förvaltningsklagan i sin sak hos de myndigheter som övervakar socialvården.

Välfärdsområdets socialombud och patientombud på en verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården informerar om rättigheterna för patienter och klienter inom socialvården och hjälper till exempel till att upprätta en anmärkning.
Lag om patientombud och socialombud 8 §

Förvaltningsklagan

En klient inom socialvården eller en patient kan anföra en fritt formulerad förvaltningsklagan om upplevda missförhållanden inom social- och hälsovården och om en myndighets förfarande. Klagan anförs hos regionförvaltningsverket eller riksdagens justitieombudsman.

Klagan kan också anföras hos välfärdsområdet, kommunens och statens myndigheter. I vissa fall kan regionförvaltningsverket överföra behandlingen av klagan till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira (till exempel allvarliga felbehandlingar och nationellt eller principiellt viktiga ärenden).

Rätten att anföra förvaltningsklagan begränsas inte till den klagandes eget ärende, utan klagan kan anföras av vem som helst. En klagan är inte en officiell process för ändringssökande och kan därför inte leda till att ett enskilt beslut om service ändras. Ett avgörande i ett ärende som gäller förvaltningsklagan kan inte överklagas genom besvär.
Förvaltningsklagan 53 d §

Inom socialvården anförs förvaltningsklagan bland annat om

  • servicesystemets och verksamhetsenheternas funktion
  • personalens tillräcklighet
  • förfaringssätt och arbetspraxis
  • dåligt bemötande av klienten
  • vårdens och tjänsternas otillräcklighet eller tillgänglighet.

I ett avgörande i ett ärende som gäller förvaltningsklagan kan man även ta ställning till frågor om ändamålsenlighet, verksamhetens kvalitet, bemötandet av klienten eller andra frågor som framkommer i samband med klagan.

Genom en klagan får den övervakande myndigheten kännedom om upplevda missförhållanden. Baserat på klagan kan den övervakande myndigheten till exempel ge en myndighet en anmärkning.
Förvaltningslagen 53 c §

Anmärkning prioriteras

Om anmärkning inte har framställts i ett ärende, får myndigheten överföra ärendet till den verksamhetsenhet som förvaltningsklagan gäller eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården.  Detta förutsätter att tillsynsmyndigheten bedömer att det är lämpligast att behandla klagan som en anmärkning. Överföringen ska göras omedelbart efter bedömningen. Den som anfört klagan ska underrättas om överföringen. Verksamhetsenheten ska underrätta den överförande tillsynsmyndigheten om svaret på det överförda ärendet. Avvisningsbeslut meddelas inte i fråga om klagan som överförs för att behandlas som anmärkningar.
Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 23 a §
Lag om patientens ställning och rättigheter 10 a §

Mer information om andra besvärsärenden

Till höger på den här sidan (längst ner i mobilversion) har vi samlat länkar om bland annat ändringssökande i försäkrings- och socialförsäkringsärenden.

Källor

Förvaltningslagen 434/2003 (Finlex)

Lag om rättegång i förvaltningsärenden 808/2019 (Finlex)

Lag om domstolsavgifter 1455/2015 (Finlex)

Socialvårdslagen 1301/2014 (Finlex)

Funktionshinderservicelagen (Lag om funktionshinderservice 675/2023) (Finlex)

Specialomsorgslagen (Lag angående specialomsorger om utvecklingsstörda 519/1977) (Finlex)

Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000 (Finlex)

Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992 (Finlex)

Lag om patientombud och socialombud 739/2023 (Finlex)

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om klientens ställning och rättigheter inom socialvården samt om ändring av socialvårdslagen och till vissa lagar som har samband med dem (RP 137/1999) 

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om rättegång i förvaltningsärenden och till vissa lagar som har samband med den (RP 29/2018 rd)