Serviceprocessen
Klientprocessen i funktionshinderområdet har tyngdpunkten på att socialarbetet är välplanerat och av god kvalitet samt att utgångspunkten är till klientens fördel. För klientprocessen inom funktionshinderservicen är det väsentligt att det finns ett samarbete mellan klienten själv, socialarbetaren och övriga viktiga mångprofessionella nätverk. Mer information om att ansöka om funktionshinderservice från välfärdsområdets socialservice finns på sidan Ansökan och inledande av ärende.
Ansökan och inledande av ärende
Klientprocessen kan upplevas komplicerad ur klientens synvinkel. Därför är det viktigt med bra information och rådgivning under hela processen. På sidorna om information och rådgivning samt på de undersidor som hör till den delen finns information om hur man kan förtydliga klientprocessen samt säkerställa att träffarna hålls i tillgänganpassade utrymmen samt att materialet som används är tillgängligt. För klienten är det väsentligt att hela processen förlöper lagenligt.
Underkapitlen i den här delen behandlar också klientens rättigheter till sitt eget språk och sin egen kultur.
Som underkapitel till Allmän lag och speciallag finns en sida som behandlar lagstiftningen på Åland.
Lagstiftning på Åland
Avsnittet Serviceprocessen har uppdaterats i enlighet med den nya funktionshinderservicelagen!
Innehåll i Serviceprocessen
- Den nya funktionshinderservicelagens ikraftträdande och övergångsbestämmelser
- Vad förändras i klientprocessen?
- Allmän lag och speciallag
- Information och rådgivning
- Ansökan och inledande av ärende
- Bedömning av servicebehovet
- Klientplan
- Specialomsorgsprocessen
- Beslutsfattande
- Genomförande och uppföljning av servicen
- Beredskap för allvarliga störningssituationer inom funktionshinderservicen
- Arbetsmetoder och -redskap