Undervisning och handledning i kommunikation
Sidans innehåll
- Målsättningar för undervisning och handledning i kommunikation
- Undervisning i teckenspråk
- Handledning i kommunikationsmetoder som stöder eller ersätter talet
- Undervisning och handledning i kommunikation är en kompletterande serviceform
- Ordnande av undervisning och handledning i kommunikation
- Källor
Den här texten handlar om undervisning och handledning i kommunikation, som ordnas med stöd av handikappservicelagen som anpassningsträning. Anpassningsträning är en anslagsbunden service.
Handikappservicelagen 8 § (Finlex)
Handikappserviceförordningen 15 § (Finlex)
Den här texten behandlar inte sådan undervisning och handledning i kommunikationsmetoder som stöder eller ersätter talet och som omfattas av hälso- och sjukvårdens medicinska rehabilitering.
Målsättningar för undervisning och handledning i kommunikation
Med undervisning och handledning i kommunikation avses undervisning i ett nytt språk eller handledning i att använda en kommunikationsmetod.
I praktiken innebär detta
- undervisning i teckenspråk
- handledning i kommunikationsmetoder som stöder eller ersätter talet.
Syftet med undervisning och handledning i kommunikation är att döva, hörselskadade, synhörselskadade eller personer med talsvårigheter och deras närpersoner ska ha ett gemensamt språk och en gemensam kommunikationsmetod.
Med närpersoner avses de personer som personer med funktionsnedsättning kommunicerar med i sin vardag (t.ex. anhöriga, personalen på dagvården, verksamhetscentret och boendeenheten, en personlig assistent).
Undervisning och handledning i kommunikation kan beviljas personer i alla åldrar.
Undervisning i teckenspråk
Undervisning i teckenspråk kan ges till
- döva, hörselskadade eller synhörselskadade
- deras närpersoner.
Undervisning i teckenspråk består oftast av undervisning i finskt eller finlandssvenskt teckenspråk. Personer med hörsel- och synnedsättning och deras närpersoner kan även få undervisning i taktilt teckenspråk, som avläses sensoriskt med händerna.
Behovet av undervisning är ofta långvarigt, eftersom det handlar om att lära sig ett språk. Till exempel utvidgas ett barns livsmiljö under hans eller hennes uppväxt och därmed även ordförrådet som barnet behöver. Förmågan att behärska grammatik är också kopplad till barnets ålder, så ett litet barn lär sig fler grammatiska regler ju äldre det blir.
I fråga om personer med synhörselnedsättning kan förändringar i synen och hörseln innebära att kommunikationsmetoderna behöver förändras, vilket påverkar omfattningen på undervisningen.
Handledning i kommunikationsmetoder som stöder eller ersätter talet
Som anpassningsträning enligt handikappservicelagen ges handledning i kommunikationsmetoder som stöder eller ersätter talet till
- närpersoner till personer med talsvårigheter
- personer med olika grader av hörselskada eller synhörselskada och deras närpersoner.
Handledning i kommunikationsmetoder för talskadades närpersoner kan till exempel bestå av handledning i användningen av stödtecken eller en kommunikationspärm, ett kommunikationsprogram eller kommunikationsutrustning som är individuellt anpassad.
Hörselskadade eller synhörselskadade personer vars modersmål är ett talat språk (t.ex. finska eller svenska) får vanligtvis handledning i tecknat tal, stödtecken, sociala snabbesked, fingeralfabetet eller cued speech.
Handledningen i kommunikationsmetoder och hjälpmedel för en person med talsvårigheter omfattas i första hand av den medicinska rehabiliteringen inom hälso- och sjukvården (Hälso- och sjukvårdslagen § 29).
Undervisning och handledning i kommunikation är en kompletterande serviceform
Undervisning och handledning i kommunikation kompletterar rehabiliteringsservicen inom hälso- och sjukvården. Undervisning och handledning i kommunikation ersätter inte talterapi eller handledning av en talterapeut och inte heller sådan bedömning av kommunikationshjälpmedel som omfattas av medicinsk rehabilitering.
Kommunikationshandledaren eller -läraren samarbetar med den rehabiliterande talterapeuten, den aktör som ansvarar för rehabiliteringen eller hälso- och sjukvårdens hjälpmedelsenhet och handleder dessa vid behov.
Ordnande av undervisning och handledning i kommunikation
Undervisning och handledning i kommunikation beviljas av välfärdsområdets socialväsende som anpassningsträning med stöd av handikappservicelagen. Anpassningsträning är en anslagsbunden tjänst.
En expert inom socialvården eller hälso- och sjukvården, till exempel en talterapeut, kan skriva en rekommendation om undervisning och handledning i kommunikation.
Välfärdsområdet kan själv ordna undervisning och handledning i kommunikation, men vanligtvis köper välfärdsområdet undervisningen från företag eller organisationer som producerar tjänsten. Undervisningen kan ges hemma eller till exempel på barnets vårdplats.
För närvarande tillhandahålls undervisning och handledning i kommunikation av bland annat tolkar för talskadade, teckenspråkslärare, teckenspråkstolkar och talterapeuter.
Skribenter:
Kaisa Laine, sakkunnig, talterapeut
Tikoteket / Kehitysvammaliitto ry
Eija Roisko, utvecklingschef
Tikoteket / Kehitysvammaliitto ry
Pirkko Selin-Grönlund, specialsakkunnig
Finlands dövas förbund/Kuurojen Liitto ry
Källor
Lag om service och stöd på grund av handikapp 380/1987 (Handikappservicelagen) (Finlex)
Samspel och kommunikation för alla (Papunet)
Kommunikationshjälpmedel (Papunet)
AKK: Material och kurser inom AKK, IKT och specialpedagogik (Folkhälsan)
Centret för kompletterande kommunikation och pedagogik