Främjande av välbefinnande och hälsa i grundskolorna – TEA 2023

Psykolog- och läkarresursser inom elevvården har försämrats.

Främjandet av hälsa och välbefinnande i skolmiljön är en betydande faktor som främjar lärande genom att skapa en positiv verksamhetskulturen i skolan. I arbetet med att främja skolors välbefinnande, hälsa och gemensamma verksamhetskultur har vissa framsteg nåtts, men det finns fortfarande skillnader mellan skolorna. Även om en viss positiv utvecklinghade skett jämfört med läsåret 2020–2021 under coronatiden, finns det fortfarande mycket att förbättra jämfört med tiden före pandemin.

Personalresurser inom elevvårdstjänsterna varierade stort mellan skolorna. Psykolog- och läkarresurserna hade försämrats, medan resurserna för kuratorer och skolsköterskor hade ökat (figur) under läsåret 2022–2023. Psykologtjänster saknades helt eller det fanns ingen information om deras tillhandahållande i 24 procent av skolorna. Läkartjänster saknades helt eller det fanns ingen information om deras tillhandahållande i 20 procent av skolorna. 

Frekvensen av elevvårdsgruppens möte var oförändrad, men det fanns fortfarande utvecklingsbehov i deras verksamhet. Lite mindre än hälften av skolorna behandlade fortfarande i strid med lagen enskilda elevers ärenden i elevvårdsgruppen.

Eleverna och vårdnadshavarna deltog i läsåret 2022–2023 i planeringen, anordnandet och utvärderingen av skolans verksamhet i lite fler skolor än tidigare. Åtgärder för att öka fysisk aktivitet under skoldagen hade också delvis ökat i skolorna sedan den senaste datainsamlingen. Det fanns skillnader mellan skolorna i hur de behandlade och utnyttjade resultaten av Move!-mätningar som bedömer elevernas fysiska funktionsförmåga.

Det fanns mycket att förbättra när det gäller anordnandet av skolmåltiderna. Också undersökningar gällande sundhet och trygghet i skolmiljön samt välbefinnandet i skolsamfundet hade minskat. 

Uppgifterna baserar sig på en datainsamling som genomförs vartannat år och som skickas till alla grundskolor på finländska fastlandet. År 2023 lämnade 93 procent av skolorna (n=1930) in uppgifterna. Kommunspecifika uppgifter finns i webbtjänsten TEAviisari. I tjänsten publiceras också skolspecifika uppgifter, om skolorna har gett tillstånd till detta.

Ladda ner hela statistikrapporten (på finska)

Psykolog- och läkarresurserna hade försämrats, medan resurserna för kuratorer och skolsköterskor hade ökat under läsåret 2022–2023.
Tillgängliga elevvårdtjänster i skolorna under åren 2018–2023, procentandelar av skolorna.

Tabeller

Bakgrundsinformation

Statistikbeskrivning

Materialet Främjande av välbefinnande och hälsa i grundskolorna beskriver främjande av verksamhet av välbefinnande, hälsa och gemensam verksamhetskultur i grundskolorna. Resultaten stöds utnyttjande av omfattande information om välbefinnande på skolornas vardag och på att leda verksamhet i elevvården. Resultatet från insamlingar har utnyttjat på nationella nivå bl.a. beredning och uppföljning genomförandet av lagen om elev- och studerandevård (1287/2013) som trädde i kraft augusti 2014. Del av uppgifterna används också i uppgiftsunderlaget för tilläggsdelen som gäller främjande av välfärd och hälsa (hälso- och välfärdskoefficienten) och som utgör grund för kommunernas statsandelar. Statistiken innehåller uppföljningsdata sedan 2009.

Statistiken publiceras vartannat år i udda år.

Källa

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen peruskouluissa – TEA 2023.
Främjande av välbefinnande och hälsa i grundskolorna – TEA 2023.
Health Promotion in Comprehensive Schools – TEA 2023.

Statistikrapport 21/2024, 14.5.2024.

Ytterligare information

Kirsi Wiss
tfn 029 524 7705
e-post: [email protected]

KVALITETSBESKRIVNING

PÅ ANDRA WEBBPLATSER

Sotkanet.fi
Statistik- och indikatorbank för övervakning av regionernas välfärd

Enkäten Hälsa i skola 
Uppföljningsinformation om ungas välfärd

Terveytemme.fi (på finska)