Verksamhetsmodeller och verksamhetsmetoder
Användningen av Kanta-tjänsterna styrs med verksamhetsmodeller inom hälso- och sjukvården och med verksamhetsmetoder inom socialvården. De nationellt enhetliga verksamhetsmodellerna och verksamhetsmetoderna säkerställer att användningen av klient- och patientdatasystemen samt Kanta-tjänsterna är datasäker och att uppgifterna kan utnyttjas i olika tjänster och mellan aktörer.
Verksamhetsmodeller inom hälso- och sjukvården
Patientdatalagret
Patientdatalagret är ett datalager med patientuppgifter som används aktivt. Det är också ett nationellt, centraliserat långtidsarkiv för patientuppgifter. Patienter kan inte förbjuda att deras handlingar arkiveras. Via Patientdatalagret kan hälso- och sjukvårdspersonal utnyttja patientuppgifter över organisationsgränserna inom hälso- och sjukvården.
Verksamhetsmodeller för patientdatalagret
Patientdatalagret innehåller en informationshanteringstjänst för journalhandlingar. Informationshanteringstjänsten innefattar patientens centrala vårduppgifter och hanteringen av samtycken och viljeyttringar.
I den delen av tjänsten som hanterar samtycken sparas patientens samtycke till att lämna ut uppgifter och eventuella förbud mot det samt återkallelser av samtycken och förbud mot utlämnande. I tjänsten sparas också uppgiften om att patienten har informerats om Kanta-tjänsterna.
Informationshanteringstjänstens principer och funktionella specifikation, (julkari.fi) på finska
Verksamhetsmodellen Europeisk patientöversikt
Den europeiska patientöversikten är en gränsöverskridande hälso- och sjukvårdstjänst med hjälp av vilken en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården i samband med en vårdhändelse kan söka en patientöversikt för en person från ett annat europeiskt land som anslutit sig till tjänsten.
Verksamhetsmodellen Europeisk patientöversikt (yhteistyötilat.fi)
Recept
Via Receptcentret skapas elektroniska recept.
Medborgarna kan se sina elektroniska recept och patientuppgifterna som sparats om dem i Patientdatalagret via MittKanta-sidorna.
Verksamhetsmodeller för det elektroniska receptet (yhteistyötilat.fi)
Förmedling av intyg och utlåtanden
Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen är en informationssystemtjänst som ingår i Kanta-tjänsterna. Med hjälp av den kan intyg och utlåtanden som hör till patientuppgifter förmedlas till aktörer utanför hälso- och sjukvården.
Ett elektroniskt intyg är ett intyg eller ett utlåtande som upprättats av en yrkesperson inom hälso- och sjukvården och som sparats i Kanta-tjänsternas Patientdatalagret. Det elektroniska intyget överlåts till en aktör utanför hälso- och sjukvården via den nationella informationsförmedlings- och förfrågningsservicen.
Bilddiagnostik
Datalagret för bildmaterial är en tjänst som hör till Kanta-tjänsterna. Där lagras bilddiagnostiska undersökningar som uppkommit i samband med vården av en patient.
Verksamhetsmodeller för Datalagret för bildmaterial (elekrtonisk publikation, yhteistyötilat)
Nya materialer om bilddiagnostik
Strukturerad dokumentation
I en patientjournal dokumenteras all information om patienten som behövs för att förebygga sjukdomar och följa upp hälsan, genomföra diagnostik samt planera, genomföra och utvärdera vården. Med patientdatastrukturer avses de uppgifter som dokumenteras och sparas med hjälp av nationellt enhetliga datastrukturer. Strukturerade data kan oftast preciseras med en fritt formulerad text.
I Patientdatalagret, som används i hela landet, betonas kravet på strukturerad dokumentation. När uppgifterna har dokumenteras med enhetliga strukturer är det enklare att hitta och utnyttja centrala vårduppgifter i olika hälso- och sjukvårdsorganisationer.
Dokumentationsanvisningar för hälso- och sjukvården
Verksamhetsmetoder inom socialvården
Utbildningarna om socialvårdens verksamhetsmetoder ger en fördjupning i Socialvårdens klientdatalager och användningen av MittKanta-tjänsterna. Dessa utbildningar stödjer användningen av Kanta-tjänster och genomförandet av strukturerad dokumentation inom socialvården samt enhetlig informationshantering i praktiken.
Utbildningarna innehåller till exempel teman som klientrelationen inom socialvården, åtkomsträttigheter, saklig anknytning, ärendehantering och strukturerad lagring. Med hjälp av en verksamhetsmetodsutbildning verkställs nationellt enhetliga ändringar i klientarbetet och i behandlingen av klientuppgifter.
Aktuella utbildningsmaterial finns på sidorna som stödjer införandet av Kanta-tjänster inom socialvården.
Utbildningsmaterial för socialvården om införande av Kanta-tjänsterna (kanta.fi)
Handboken om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården sammanställer specifikationer och anvisningar för riksomfattande informationssystemtjänster. Handboken preciserar den information som behövs för att dokumentera klientarbetet, beskriva serviceproduktionen och genomföra informationssystemen.
Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården, (elektronisk publikation, yhteistyötilat)
Specifikationer av Klientdatalagret för socialvården (kanta.fi)
Välfärdsområdenas uppgifter för styrning av informationshanteringen hos privata tjänsteproducenter har sammanställts i Handbok för fungerande samarbete i informationshantering inom socialvården: välfärdsområden och tjänsteproducenter som samarbetspartner. I handboken förklaras roller, skyldigheter och ansvar bland annat vid anslutning till Kanta-tjänsterna inom socialvården.