Yhteisöllisen opiskeluhuollon osana tehtävän ehkäisevän päihdetyön kannalta keskeisiä ovat toimet, jotka edistävät vuorovaikutustaitoja sekä oppilaiden ja opiskelijoiden sitoutumista yhteisöön, ja toisaalta mielenterveyttä edistävät toimet.
Koulujen ja oppilaitosten tulisi laatia yhteistyössä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa kirjalliset toimintaohjeet tupakoinnin, nuuskaamisen sekä päihteiden käytön ennaltaehkäisemiseksi, päihdeongelmiin puuttumiseksi ja niiden puheeksi ottamiseksi sekä päihdeongelmaisen hoitoon ohjaamiseksi. Tässä kokonaisuudessa on huomioitava myös uudet nikotiinituotteet, jotka näkyvät koulu- ja oppilaitosarjessa. Tärkeää on myös varmistaa koko koulun ja oppilaitoksen henkilöstön osaaminen ja perehdytys yhteisölliseen työhön.
Kouluissa ja oppilaitoksissa annetaan päihdekasvatusta muun muassa osana ympäristöopin ja terveystiedon opetusta. On kuitenkin tärkeää kytkeä tämä opetus osaksi koulun tai oppilaitoksen ehkäisevän päihdetyön kokonaisuutta. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi tarvitaan laajaa, tavoitteellista ja monialaista yhteistyötä opiskeluhuollon ja opettajien kesken.
Turvallinen kasvu- ja oppimisympäristö edellyttää rajojen asettamista, pelisääntöjen sisäistämistä ja niihin sitoutumista – niin henkilöstöltä kuin oppilailta ja opiskelijoilta. Nikotiinittoman ja päihteettömän koulun ja oppilaitoksen aikaansaaminen vaatii tavoitteellista ja pitkäjänteistä työtä.