Kuntien hyvinvointikertomusten arviointi
Alueellisessa hyvinvointikertomustyössä voi myös tarkastella kuntien kertomusten laatua.
Tavoitteen asettelu
Selite: Käsittää strategia- ja ohjelmatyön sekä poliittisen sitoutumisen vahvistamisen. Edellytyksenä on ongelman tunnistaminen.
Säädös: Kunnan on strategisessa suunnittelussa asetettava paikallisiin olosuhteisiin ja tarpeisiin perustuvat terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet, määriteltävä niitä tukevat toimenpiteet ja käytettävä näiden perustana kuntakohtaisia hyvinvointi- ja terveysosoittimia. (Sote-järjestämislaki)
Laadulliset indikaattorit:
Tietoperusta, johon HVKn tavoitteet perustuvat:
- indikaattoritieto ja -lähteet (montako indikaattoria, onko kaikista ikäryhmistä, onko erityisryhmiä huomioitu, miten hyvinvointieronäkökulma)
- kokemuksellinen tieto kuntalaisilta tai esim. työntekijöiltä; asiakirjat
- perustuvatko tavoitteet em. tietopohjaan (varmistetaan miten voidaan arvioida)?
- ovatko tavoitteet yhteydessä kunnan talous- ja toimintasuunnitelmaan?
- onko hyvinvointikertomus-prosessi yhteydessä kunnan vuosikelloon?
Tieto, seuranta ja arviointi
Selite: Seurantatietoa käytetään väestön hyvinvoinnin ja terveyden kehityksestä hälyttävien ilmiöiden tunnistamiseksi.
Säädös (Sote-järjestämislaki):
- Raportointi vuosittain valtuustolle
- Laaja hyvinvointikertomus kerran valtuustokaudessa
- Nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutaho
Laadulliset indikaattorit:
- onko HVK valmistunut?
- onko sähköinen?
- onko HVK valtuuston hyväksymä?
- missä kaikkialla HVK on käsitelty?
- onko hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutaho määritelty
- kenelle kuuluu päävastuu hyvinvointikertomuksen päivittämisestä ja seurannasta ja raportoinnista valtuustolle vuosittain
Yhteistyö
Selite: Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen edellyttää hallinnon alojen yhteistyö. Lisäksi yhteistyörakenteita tarvitaan toiminnan eri tasoilla johto, toiminnan käynnistäminen ja koordinointi. Laaja-alainen yhteistyö lisää ymmärrystä ongelmasta ja mahdollistaa uusien keinojen innovoinnin.
Säädös: Kunnan on tehtävä yhteistyötä muiden kunnassa toimivien julkisten tahojen sekä yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa. (Sote-järjestämislaki)
Laadulliset indikaattorit:
Poikkihallinnollisuus
- onko HVK toteutettu poikkihallinnollisesti (tekijä, tukiryhmä, ohjausryhmä)?
- onko poikkihallinnollisuuden toteutuminen varmistettu kunnan hyvinvoinnin edistämisen rakenteissa ja toimissa (yhdyshlö/koordinaattori, hyvinvointiryhmä)?
- ovatko järjestöt ym. yhteistyökumppanit olleet mukana HVK prosessissa (osallisuus HVK-prosessissa, roolin näkyminen toimenpiteissä)?
- ovatko kuntalaiset osallistuneet HVK-prosessiin?
- onko alueellista yhteistyötä?
- kuinka paljon kunnan päätöksenteossa käytetään EVAa?
Tiedosta toimintaan
Selite: Toimenpiteiden tulisi perustua tietoon niiden vaikutuksista ja vaikuttavuudesta. Alue- ja kuntatasolla päätetään mihin toimintaan kohdennetaan, mitä konkreettisesti pitää tehdä ja miten.
Säädös: Kunnan ja hyvinvointialueen on päätöksenteon ja ratkaisujen valmistelussa arvioitava ja otettava huomioon tehtävien ja ratkaisujen vaikutukset väestön terveyteen ja sosiaaliseen hyvinvointiin (Sote-järjestämislaki)
Laadulliset indikaattorit:
- vastaavatko HVKn toimenpide-ehdotukset kunnassa vallitsevaan tilanteeseen
- miten paljon EVAa hyödynnetty toimenpiteitä valittaessa?
- onko ”hyviä käytäntöjä” valittu? (onko hyödynnetty kansallisia ohjelmia ja niissä suositeltuja käytäntöjä?)