Koulut ja oppilaitokset

Koulutapaturmia on keskimäärin noin kymmenesosa kaikista vuodeosastolla hoidetuista peruskouluikäisten tapaturmista. Vakavien koulu- tai opiskelutapaturmien vuoksi sairaalan vuodeosastohoidossa on vuosittain keskimäärin 530 iältään 7–24-vuotiasta lasta ja nuorta. 

Toisen asteen oppilaitosten tapaturmista saadaan tietoa THL Kouluterveyskyselyn ja TEA-tiedonkeruun tuloksista. Kouluterveyskyselyn (2019) mukaan lukion ja ammatillisen oppilaitosten 1. ja 2. vuosikurssin opiskelijoista vajaa kymmenesosa (8 %  ja 9,5 %) oli joutunut lukuvuoden aikana vähintään yhteen terveydenhuollon vastaanotolla käyntiä vaatineeseen tapaturmaan oppilaitoksessa tai siirtymämatkalla.

Hoitoilmoitusrekisterin kautta saadut luvut koulu- ja opiskelutapaturmista ovat kuitenkin vain suuntaa-antavia, sillä 

  • kirjaaminen hoitoilmoitusjärjestelmään ei ole ollut vielä riittävän järjestelmällistä
  • käytännöt vaihtelevat alueellisesti. 

Valtakunnallista tietoa koulu- ja opiskelutapaturmien tarkasta kokonaismäärästä ei ole, koska osa lievemmistä tapaturmista hoidetaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa tai avosairaanhoidon vastaanotoilla. 

Turvallisuuden edistäminen kouluissa ja oppilaitoksissa

Tapaturmien ehkäisy kuuluu osaksi kokonaisvaltaista turvallisuuden edistämistä kouluissa ja oppilaitoksissa.

Turvallisuuden edistämisen tulee olla osa koulujen ja oppilaitosten kaikkea toimintaa ja johtamiskäytäntöjä. Turvallisuusjohtaminen on yksi keskeisimpiä asioita turvallisuuden edistämisessä.

Olennaista turvallisuuden edistämisessä kouluissa ja oppilaitoksissa on 

  • pyrkiä tietoisesti edistämään turvallisuutta ja ehkäisemään tapaturmia
  • sopia yhteiset toimintatavat
  • hankkia työhön riittävästi resursseja
  • laatia ja päivittää säännöllisesti suunnitelmia
  • seurata suunnitelmien toteutumista
  • varautua vaara- ja uhkatilanteisiin
  • harjoitella vaaratilanteita säännöllisesti esimerkiksi poistumisharjoitusten avulla.

Oppilaiden, opiskelijoiden ja vanhempien tulee osallistua oppilaitoksen turvallisuustyöskentelyyn. 

Terveydenhuoltolaki 1326/2010 edellyttää monialaisia opiskeluympäristön terveyden ja turvallisuuden sekä yhteisen hyvinvoinnin tarkastuksia. Monialaisiin tarkastuksiin osallistuvat monen eri ammattikunnan ja alan edustajat. 

Miten tapaturmia kouluissa ja oppilaitoksissa voi ehkäistä?

Tapaturmien ehkäisyssä on tärkeää kiinnittää huomiota 

  • koulujen ja oppilaitosten tilojen hyviin perusrakenteisiin
  • turvalliseen fyysiseen oppimisympäristöön 
  • koulumatkojen turvallisuuteen. 

Olennainen osa tapaturmien ehkäisyä on koulun ja oppilaitoksen hyvän turvallisuuskulttuurin luominen oppilaitosyhteisöön. 

Ennakointi ehkäisee tapaturmia kouluissa ja oppilaitoksissa 

Tapaturmien ehkäisy edellyttää suunnitelmallista seurantaa. Tärkeää on selvittää, millaisia tapaturmatilanteita oppilaitoksissa tapahtuu:

  • Milloin tapaturmia tapahtuu?
  • Millaisia tapaturmia oppilaitoksessa tapahtuu?
  • Mitä koululaiset, opiskelijat tai henkilökunta ovat olleet tekemässä, kun tapaturma tapahtuu?

Kun tunnetaan oppilaitoksen tapaturmatilanne, ehkäisytoimet voi kohdistaa oikea-aikaisesti ennakoiden.

Tapaturmien ehkäisy kuuluu jokaiselle. Turvallisuuden edistäminen, tapaturmien ehkäisy ja ensiaputaitojen opetus ovat osa oppilaitosten monialaista työtä. 

Lähteet

Korpilahti U. (toim.) Turvallisesti kaiken ikää: Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn ohjelma 2021–2030 sekä selvitys kustannuksista. STM:n julkaisuja 2020:33.

Hietanen-Peltola, M & Korpilahti, U. 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos : Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen.

Korpilahti U & Kolehmainen L. 2016. Kansallisen lasten ja nuorten tapaturmien ehkäisyn ohjelman väliarviointi. THL Työpaperi 40/2016.

Tilastot: THL Tapaturmatietokanta; alkuperäisaineistot Tilastokeskus, kuolemansyytilasto ja Hoitoilmoitusrekisteri. 2012–2014.