Tandklinikernas kundresponsenkäter

THL samlar in respons från tandklinikernas kunder med några års mellanrum. Responsen samlas in med hjälp av kundresponsenkäter som THL genomför i samarbete med välfärdsområdena.

Enkäten för 2024

Enkäten för 2024 genomförs 11.–29.11.2024. THL har bett välfärdsområdena utse en kontaktperson och en reservkontaktperson som koordinerar genomförandet av enkäten i sitt eget välfärdsområde.

Enkätanvisningar och material till tandklinikerna 2024

Hjälp till personalen:

Instruktioner för kunden:

Affischer och material för digital skyltning:

Frågeformulär:

Resultat från tandklinikernas kundrespons 2021 

Resultaten från tandklinikernas kundrespons var väldigt lika resultaten vid föregående enkät 2018, vilket är glädjande: De utmanande tiderna då coronan spreds har inte försämrat kvaliteten på servicen. 

Resultaten var i huvudsak mycket goda överallt i Finland, vilket också innebär att kvaliteten är jämn.  

Man var lika nöjda med servicen på alla yrkespersoners mottagningar oberoende av om besöket var hos en tandläkare och en tandskötare, en munhygienist eller en tandskötare. Tillfredsställelsen påverkades inte heller av hur brådskande vården var (brådskande vård eller första hjälpen jämfört med icke-brådskande vård).  

Precis som i resultaten från enkäten 2018 upplevdes flest brister i tillgången till information om priserna och bedömningen av vad vårdhelheten kommer att kosta. Detta bör yrkespersoner fästa uppmärksamhet vid när tjänsterna utvecklas.  

Tandklinikernas resultat  

Presentation om resultaten (på finska, pdf 323 kb)

Tandklinikernas resultat i statistikform  

Resultaten av tandklinikernas enkät har sammanställts i statistiska sammanfattningar. 
Se den allmänna bruksanvisningen för sammanfattningar 

Källa 

THL, nationella kundresponsenkäter