Hälsostationernas kundresponsenkäter

THL samlar in respons från kunderna på hälsostationernas läkar- och skötarmottagningar samt fysioterapeuters och socialarbetares/socialhandledares mottagningar med cirka två års mellanrum. Responsen samlas in med hjälp av kundresponsenkäter som THL genomför i samarbete med välfärdsområdena. Resultaten kan granskas enligt välfärdsområde och hälsostation.

Enkäten för 2024

Enkäten för 2024 genomförs 6.–26.5.2024. THL har bett välfärdsområdena utse en kontaktperson och en reservkontaktperson som koordinerar genomförandet av enkäten i sitt eget välfärdsområde.

Hjälp till personalen:

Instruktioner för kunden:

Affischer och material för digital skyltning:

Frågeformulär:

Enkäten för 2022 

Enkäten för 2022 genomfördes i maj. Resultaten har jämförts med enkäten som genomfördes 2020. 

Tillfredsställelsen med hälsovårdscentralernas tjänster ganska enhetlig mellan de olika landskapen.  Det är dock oroväckande att kundresponsen har försämrats i flera landskap jämfört med resultaten för 2020 och enbart i Södra Österbotten har den klart förbättrats. Det framgår av resultaten att det enligt kunderna är svårare än tidigare att få kontakt med den egna hälsovårdscentralen, dvs. få tillgång till hälso- och sjukvårdstjänster. Dessutom är det mer sällan man får behandling av en bekant läkare eller sjukskötare jämfört med tidigare.  

Även om den försämrade kundresponsen vittnar om vilka utmaningar de nya välfärdsområdena står inför, är kunderna till många delar fortfarande nöjda med hälsovårdscentralernas tjänster. I den öppna responsen ger kunderna mycket beröm till läkare och sjukskötare och upplever tjänsterna på mottagningarna som professionella, individuella och nyttiga. 

Sammandrag av resultaten från enkäten hösten 2022 

Resultaten av hälsostationernas enkät har sammanställts i statistiska sammanfattningar.  
Se den allmänna bruksanvisningen för sammanfattningar

Presentation av resultaten från enkäten hösten 2022 

Källa

THL, nationella kundresponsenkäter