Hälsostationernas kundresponsenkäter
THL samlar in respons från kunderna på hälsostationernas läkar- och skötarmottagningar samt fysioterapeuters och socialarbetares/socialhandledares mottagningar med cirka två års mellanrum. Responsen samlas in med hjälp av kundresponsenkäter som THL genomför i samarbete med välfärdsområdena. Resultaten kan granskas enligt välfärdsområde och hälsostation.
Enkäten för 2024
Enkäten utfördes 6–26.5.2024. Resultaten av enkäten blir klara hösten 2024 och publiceras på THL:s webbplats. Vi meddelar välfärdsområdenas kontaktpersoner när resultaten är klara.
Frågeformulär:
- Terveysasemakysely 2024Filen öppnas i en ny flik pdf 286kB
- Hälsostationenkät 2024Filen öppnas i en ny flik pdf 284kB
- Health station client feedback survey 2024Filen öppnas i en ny flik pdf 282kB
Enkäten för 2022
Enkäten för 2022 genomfördes i maj. Resultaten har jämförts med enkäten som genomfördes 2020.
Tillfredsställelsen med hälsovårdscentralernas tjänster ganska enhetlig mellan de olika landskapen. Det är dock oroväckande att kundresponsen har försämrats i flera landskap jämfört med resultaten för 2020 och enbart i Södra Österbotten har den klart förbättrats. Det framgår av resultaten att det enligt kunderna är svårare än tidigare att få kontakt med den egna hälsovårdscentralen, dvs. få tillgång till hälso- och sjukvårdstjänster. Dessutom är det mer sällan man får behandling av en bekant läkare eller sjukskötare jämfört med tidigare.
Även om den försämrade kundresponsen vittnar om vilka utmaningar de nya välfärdsområdena står inför, är kunderna till många delar fortfarande nöjda med hälsovårdscentralernas tjänster. I den öppna responsen ger kunderna mycket beröm till läkare och sjukskötare och upplever tjänsterna på mottagningarna som professionella, individuella och nyttiga.
Sammandrag av resultaten från enkäten hösten 2022
Resultaten av hälsostationernas enkät har sammanställts i statistiska sammanfattningar.
Se den allmänna bruksanvisningen för sammanfattningar
- Hälsostationernas kundrespons (2022, på finska)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
- Genomsnittliga svar för hälsostationerna, allmänna frågor (2022, på finska)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
- Genomsnittliga svar för hälsostationerna, specialfrågor (2022, på finska)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
- Hälsostationernas specialfrågor, NPS-mätarnas procentandelar (2022, på finska)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
- Genomsnittliga svar för hälsostationerna eller procentandelen NPS-poäng och jakande svar för varje fråga (2022, på finska)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
- Genomsnittliga svar och procentandelen NPS-poäng och jakande svar för varje hälsostation (2022, på finska)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Presentation av resultaten från enkäten hösten 2022
- Vad anser kunderna om hälsovårdscentralernas mottagningstjänster 2022 (pdf, 279 kb, på finska)Filen öppnas i en ny flik pdf 279kB
- Vad anser kunderna om hälsovårdscentralernas mottagningstjänster 2022, resultat från öppen respons (pdf, 261 kb, på finska)Filen öppnas i en ny flik pdf 261kB
Källa
THL, nationella kundresponsenkäter