Tiedon hankkiminen lastensuojelun tarpeisiin

Asiakkaan ja hänen laillisen edustajansa velvollisuus antaa tietoja sosiaalihuollossa

Asiakkaan ja hänen laillisen edustajansa on annettava hyvinvointialueelle ne tiedot, joita se tarvitsee sosiaalihuollon järjestämisessä ja toteuttamisessa. Myös lastensuojelussa on lähtökohtana se, että asiakas toimittaa itse selvitykset ja asiakirjat, jotka ovat tarpeen lastensuojelun tarvetta selvitettäessä ja lastensuojelua toteutettaessa sekä muussa lastensuojelun käsittely- ja ratkaisutoiminnassa. Juuri lastensuojelussa muutoinkin korostuu pyrkimys yhteistoimintaan asiakasperheen kanssa.
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 12 § 1 momentti (asiakaslaki, Finlex)

Viranomaisen tulee ohjata asiakasta siinä, mistä asioista tarvitaan tietoa. Asiakas voi myös oma-aloitteisesti toimittaa tietoa, joka on huomioitava asian valmistelussa ja päätöksenteossa. Asiakkaan suostumuksella viranomainen voi itsekin hankkia tarpeellisen tiedon.

Ennen kuin asiakas tai hänen laillinen edustajansa antaa sosiaalihuollon järjestäjälle ja toteuttajalle tietoja, on hänelle kerrottava

  • miksi hänen tietojaan tarvitaan
  • mihin tietoja käytetään ja säännönmukaisesti luovutetaan sekä mihin rekisteriin ne tallennetaan ja
  • miten hän voi käyttää henkilötietojen käsittelyyn liittyviä oikeuksiaan.

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 13 § (asiakaslaki, Finlex)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 11 § ja 68 § 

Kaikissa tilanteissa asiakas ei kuitenkaan ole halukas toimittamaan viranomaisen tarvitsemia tietoja, jolloin viranomainen voi hankkia näitä tietoja asiakastietolain, julkisuuslain tai lastensuojelulain mahdollistamin tavoin myös vastoin asiakkaan suostumusta. Tällöin kuitenkin asiakkaalle ja / tai hänen lailliselle edustajalleen

  • on annettava tieto siitä mistä muualta ja mitä häntä koskevia tietoja voidaan suostumuksesta riippumatta hankkia
  • on varattava tilaisuus tutustua muualta hankittuihin tietoihin ja
  • on varattava tilaisuus antaa asiassa tarpeellista selvitystä.

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 12 § 2 momentti (asiakaslaki, Finlex)

Asiakkaan asiassa pidettävä neuvottelu

Lastensuojelun tarvetta arvioitaessa ja lastensuojelua järjestettäessä tulee järjestää neuvotteluja, joihin lastensuojelun työntekijä voi kutsua lapsen, vanhemmat ja huoltajat, muut lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavat tai lapsen huolenpitoon keskeisesti osallistuvat henkilöt ja muut lapselle tai perheelle läheiset henkilöt sekä viranomais- ja muut yhteistyötahot. Lastensuojelun työntekijä määrittelee henkilöt, jotka neuvotteluun kutsutaan.
Lastensuojelulaki 31 § (Finlex)

Lähtökohtana on yhteistyö ja suostumus. Vastustus ei kuitenkaan estä neuvottelujen pitämistä lastensuojelun työntekijän tarpeelliseksi näkemässä kokoonpanossa. Asiakkaat voivat myös itse ehdottaa henkilöä tai tahoa, joiden läsnäoloa neuvottelussa he pitävät tarpeellisena, mutta lopullisen arvion ja päätöksen tekeminen kuuluu lastensuojelun työntekijälle, käytännössä lapsen asioista vastaavalle sosiaalityöntekijälle.

Neuvotteluun osallistuvista henkilöistä päättäisi lastensuojelun työntekijä kulloinkin käsiteltävän asian perusteella ottaen huomioon lapsen ja huoltajan toivomukset ja mielipiteet. Kysymykseen voivat tulla lapsen ja huoltajan ohella esimerkiksi huollosta erotettu vanhempi, muu läheinen omainen tai perheen ystävä. Lisäksi neuvotteluun voidaan tarvittaessa kutsua lapsen tilanteen tuntevia viranomaisia, sijaishuollon edustajia tai esimerkiksi lapsen kasvun ja kehityksen asiantuntijoita. Hallituksen esitys eduskunnalle lastensuojelulaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi HE 252/2006 vp, s. 149 (Eduskunta)

Neuvottelujen yhteydessä lastensuojelusta joudutaan väistämättä luovuttamaan salassa pidettävää tietoa neuvotteluun osallistujille siinä määrin kuin se on välttämätöntä lastensuojelun tarpeen selvittämiseksi tai lastensuojelun järjestämiseksi. Lähtökohtana tiedon luovuttamisessa on asiakkaan suostumus. Jos suostumusta ei pyydettäessä saada, tietoa voidaan luovuttaa neuvotteluun osallistujille asiakastietolain ja viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain nojalla.
Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 26 § 3 momentti (Finlex)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 56 §

Neuvotteluihin osallistuvat viranomaistahot voivat luovuttaa heillä olevaa sosiaalihuollon järjestämiseen olennaisesti vaikuttavaa välttämätöntä tietoa. 
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 53 § ja 55 §

Asioiden kirjaaminen lastensuojelussa

Lastensuojelun työntekijöiden tulee merkitä lasta tai nuorta koskeviin asiakirjoihin lastensuojeluasian vireille tulosta lähtien kaikki lapsen ja lapsen tai nuoren tarvitsemien lastensuojelutoimenpiteiden järjestämiseen vaikuttavat tiedot sekä toimenpiteiden suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan kannalta tarpeelliset tiedot.
Lastensuojelulaki 33 § (Finlex)

Asiakirjoihin on myös muistettava tehdä merkinnät siitä, kun hankitaan tietoja ulkopuolisilta tai kun tietoja annetaan sivullisille asiakastietolain tai viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain säännösten nojalla.
Merkintä asiakasasiakirjoihin

Lisätietoa

Sosiaalihuollon viranomaisen oikeus saada salassa pidettäviä tietoja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain 64 §:n nojalla

Kenellä on velvollisuus luovuttaa tietoa hyvinvointialueelle?

Seuraavat tahot ovat velvollisia luovuttamaan hyvinvointialueelle sen pyynnöstä maksutta ja salassapitosäännösten estämättä hallussaan olevat sosiaalihuollon asiakassuhteeseen olennaisesti vaikuttavat tiedot, jotka ovat välttämättömiä esimerkiksi sosiaalihuollon tarpeen selvittämiseksi tai sen järjestämiseksi:

  • valtion ja kunnan viranomainen sekä muu julkisoikeudellinen yhteisö
  • Kansaneläkelaitos, Eläketurvakeskus, eläkesäätiö ja muu eläkelaitos
  • vakuutuslaitos
  • koulutuksen järjestäjä

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 64 §

Lisätietoa tiedonsaantioikeudesta ja tietojen luovuttamisesta sosiaali- ja terveydenhuollon välillä saa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyä koskevasta oppaasta (STM), luvusta 9.

Mitä tietoja on luovutettava?

Pyydettävien tietojen tulee olla välttämättömiä viranomaisen lakisääteisen tehtävän hoitamiseksi. Lisäksi niiden tulee vaikuttaa olennaisesti sosiaalihuollon asiakassuhteeseen. Hyvinvointialueen on yksilöitävä ja perusteltava tietopyyntönsä näiltä osin.

Asiakkaan suostumuksen merkitys

Lähtökohtana tietojen hankinnassa tulee hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti olla se, että asiakas itse toimittaa kyseiset tiedot tai antaa suostumuksensa niiden hankkimiseen, vaikkei säännöksen sanamuoto tätä nimenomaisesti edellytäkään.

Suostumuksen pyytäminen asiakkaalta on perusteltua myös siksi, että hyvinvointialue joutuu tarpeellisessa määrin perustelemaan tietopyyntönsä, jolloin se joutuu väistämättä luovuttamaan salassa pidettävää tietoa tietopyynnön kohteelle.

Asiakkaan myötävaikutus tai suostumus taikka asiakkaan suostumuksen pyytäminen ei kuitenkaan ole tietojen luovuttamisen edellytys vaan tietopyynnön kohteen on luovutettava tiedot hyvinvointialueen pyynnöstä maksutta ja salassapitosäännösten estämättä silloin, kun tiedot ovat välttämättömiä viranomaisen lakisääteisen tehtävän hoitamiseksi ja vaikuttavat olennaisesti asiakassuhteeseen. Tietopyynnöstä on ilmoitettava asiakkaalle ja siitä on tehtävä merkintä asiakasasiakirjoihin.

Tietojen laadun arviointi

Tietojen luovutusvelvollisella taholla ei ole oikeutta harkita tietojen välttämättömyyttä hyvinvointialueen lakimääräisen tehtävän kannalta tai niiden olennaista vaikutusta asiakassuhteeseen vaan tämän arvioinnin tekee hyvinvointialue. Hyvinvointialue arvioi, täyttyvätkö laissa säädetyt edellytykset tietopyynnön tekemiselle.

Jos tietopyynnön kohde kieltäytyy luovuttamasta pyynnön mukaisia tietoja, on sen tehtävä päätös tietojen antamatta jättämisestä.
Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 14 § (julkisuuslaki, Finlex)

Tietopyynnön tekevän hyvinvointialueen oikeus luovuttaa tietopyynnön perusteena olevia tietoja

Hyvinvointialueella on oikeus salassapitosäännösten estämättä antaa tietoja sosiaalihuollon asiakassuhteesta, jos tieto on tarpeen tietojenantovelvollisuuden toteuttamiseksi. Näin ollen lastensuojelusta vastaava viranomainen voi luovuttaa tietopyynnön perusteena olevaa tietoa salassapitosäännösten estämättä niin yksityiselle kuin julkisellekin tietopyynnön kohteelle.
Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 26 § 2 momentti (julkisuuslaki, Finlex)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 63 § 3 mom 

Velvollisuus antaa lausuntoja huostaanottoa valmisteltaessa

Seuraavilla tahoilla on velvollisuus antaa lausunto lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän pyynnöstä, jos sitä tarvitaan huostaanoton valmistelussa, huostaanotosta päätettäessä tai sijaishuoltoa järjestettäessä:

  • valtion ja kunnan viranomainen sekä muu julkisoikeudellinen yhteisö
  • Kansaneläkelaitos, Eläketurvakeskus, eläkesäätiö ja muu eläkelaitos
  • vakuutuslaitos
  • koulutuksen järjestäjä
  • sosiaalipalvelun tuottaja
  • terveyden- ja sairaudenhoitotoimintaa harjoittava yhteisö tai toimintayksikkö sekä terveydenhuollon ammattihenkilö.

Lastensuojelulaki 41 § 2 momentti (Finlex)

Lausuntoa voidaan pyytää silloin, kun

  • valmistellaan huostaanottoa,
  • päätetään huostaanotosta tai sen lopettamisesta sekä
  • muutettaessa lapsen sijaishuoltopaikkaa.

Lausunto voidaan siten pyytää myös sijaishuoltopaikan lapsen edun mukaisuutta arvioitaessa tai muissa tilanteissa, jotka liittyvät sijaishuollon täytäntöönpanoon.

Lausuntojen pyytäminen tämän säännöksen perusteella ei kuitenkaan edellytä, että ollaan valmistelemassa tai tekemässä päätöstä säännöksessä mainitussa asiassa; asiantuntijalausunto voi olla tarpeen esimerkiksi lapselle järjestettävän hoidon ja huollon käytännön toteuttamisen kannalta.

Lastensuojelusta vastaava viranomainen voi lausuntopyynnön yhteydessä antaa lausunnonantajalle (esim. lasta hoitaneelle lääkärille) salassa pidettävää tietoa siinä määrin kuin se on välttämätöntä tehtävän suorittamista varten.
Tietopyynnön tekevän sosiaalihuollon viranomaisen oikeus luovuttaa tietopyynnön perusteena olevia tietoja

Säännöksessä ei määrätä, että lausunnot olisi laadittava maksutta. Jos lausuntopyyntö esitetään viranomaiselle, voitaneen asiasta neuvotella osapuolten välillä ottaen huomioon viranomaisten yhteinen vastuu lapsen hyvinvoinnista. Jos kysymyksessä on yksityinen taho, on lausunnon laatimisesta suoritettava asianmukainen korvaus.

Tekstin on laatinut VT Mirjam Araneva, SOS-lapsikylä