Klientavgifter för stöd för rörligheten
OBS! Detta är ett utkast på service enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023)!
Innan lagen träder i kraft publicerar Handbok om funktionshinderservice utkast till texter enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023). Innehållet i utkasten har granskats, men redaktionella ändringar görs fortfarande i texten. Dessutom fungerar inte alla länkar ännu. Innan den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft överförs texterna till avsnittet Stöd och service i Handbok om funktionshinderservice.
Den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft den 1 januari 2025. Läs mer på sidan Den nya funktionshinderservicelagen
Service som stöder rörligheten enligt socialvårdslagen
Välfärdsområdet kan ta ut en avgift hos den som använder servicen för stöd för rörligheten enligt socialvårdslagen. Avgiften får tas ut enligt användarens betalningsförmåga. Avgiften får vara högst lika stor som kostnaderna för serviceproduktionen.
Lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården 1 § (Finlex)
Lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården 2 § (Finlex)
Avgifter för stöd för rörligheten enligt lagen om funktionshinderservice
Stödet för rörligheten är avgiftsfritt när det genomförs på något annat sätt än som färdtjänst.
Servicen är alltså avgiftsfri när den genomförs
- med hjälp av personlig assistans
- med hjälp av ledsagare
- genom att som ekonomiskt stöd ställa en bil eller något annat färdmedel som lämpar sig för personen i fråga till personens förfogande eller
- genom att bevilja ekonomiskt stöd för anskaffning av en bil eller något annat färdmedel
- på något annat lämpligt sätt.
När det gäller personlig assistans och ledsagarservicen är det fråga om sådana bidrag och stöd som avses i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården och som där har definierats som avgiftsfria. Då betalar dock en person med funktionsnedsättning sin egen resa med kollektiva färdmedel.
Tillhandahållandet av stöd för rörligheten i form av en bil eller något annat lämpligt färdmedel är en ekonomisk stödåtgärd för vilken ingen klientavgift tas ut. En person med funktionsnedsättning betalar dock i allmänhet minst hälften av anskaffningspriset och driftskostnaderna för bilen. Även när klienten har fått en bil eller ett annat fordon till sitt förfogande betalar klienten driftskostnaderna.
Storleken på klientavgiften för färdtjänst
Välfärdsområdet får av en person med funktionsnedsättning högst ta ut en klientavgift för färdtjänst som motsvarar avgiften för kollektivtrafik på orten. I första hand fastställs klientavgiften enligt taxan för busstrafiken. Välfärdsområdet kan också ta ut en skälig avgift som kan jämföras med avgiften för annan kollektivtrafik, om kollektivtrafik inte ordnas inom kommunens område.
Lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården 7 f § (Finlex)
Välfärdsområdet får ta ut klientavgiften endast om klienten faktiskt har använt färdtjänsten.
Välfärdsområdet har ingen prövningsrätt vid bestämmandet av storleken på klientavgiften, utan klientavgiften ska vara jämförbar med de avgifter för kollektivtrafik som tas ut i kommuner som är ungefär lika stora och som har en liknande näringsstruktur och ungefär lika många invånare.
Syftet med klientavgiften för färdtjänst är att de som utnyttjar servicen ska vara i samma ekonomiska ställning som dem som använder kollektivtrafik. När klientavgiften för färdtjänst bestäms ska det system för periodbiljetter, seriebiljetter eller rabatterade biljetter som är i bruk inom kollektivtrafiken beaktas. Om klienten till exempel har rätt till studierabatt eller pensionärsrabatt ska detta beaktas när avgiften fastställs. Om klientens behov av färdtjänst är regelbundet så att han eller hon vid användning av kollektivtrafik till exempel skulle ha en 30 dagars period- eller seriebiljett, ska även det beaktas när avgiften fastställs. Välfärdsområdet kan inte besluta att självriskandelen är en viss procentandel av de totala kostnaderna för resan.
I bedömningen av om avgifterna för färdtjänst är skäliga ska även kostnader för att beställa taxi tas i beaktande. De kostnader som uppstår då servicen utnyttjas får i själva verket inte överskrida maximibeloppet för skäliga avgifter enligt lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården.
Transporter i anslutning till småbarnspedagogik
Utgångspunkten är att föräldrarna transporterar sina barn till småbarnspedagogiken på egen bekostnad.
Om ett beslut om rehabiliterande småbarnspedagogik och avgiftsfria resor i anslutning till den har fattats för barnet innan den nya lagen om funktionshinderservice trätt i kraft, är resorna avgiftsfria under den tid beslutet är i kraft.
Transporter i anslutning till den grundläggande utbildningen och förskoleundervisningen
En elev i grundläggande utbildning som har längre än fem kilometer till skolan har rätt till fri transport. En elev har också rätt till fri transport eller understöd som beviljas för transport när skolvägen med beaktande av elevens ålder eller andra omständigheter är alltför svår, farlig eller ansträngande. Detta innebär att om eleven på grund av funktionsnedsättning eller sjukdom behöver transport ska den ordnas enligt lagen om grundläggande utbildning.
Lagen om grundläggande utbildning 32 § (Finlex)
Enligt lagen om grundläggande utbildning ska man se till att en elev som har rätt till stöd för skolresor också kan använda den för eftermiddagsverksamhet.
Lagen om grundläggande utbildning 48 b § (Finlex)
Inom förskoleundervisningen finns motsvarande rätt till fri transport. Fri transport kan ordnas
- hemifrån direkt till förskoleundervisningen eller från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen samt
- från förskoleundervisningen till hemmet eller småbarnspedagogiken.
Samordning av lagen om klientavgifter och stödet för skolresor för studerande med funktionsnedsättning
Läs: SHM:s rekommendation om samordning av lagen om klientavgifter och stödet för skolresor för studerande med funktionsnedsättning:
Resor och självrisk för studerande med funktionsnedsättning som omfattas av läroplikten (pdf, 393 kb, på finska)
Avgiftsfria transporter för personer som använder livsuppehållande respirator
Mer information om avgiftsfria transporter för personer som använder livsuppehållande respirator finns på sidan Klientavgifter.
Klientavgifter
FPA:s reseersättningar
FPA kan betala ut ersättning bland annat för resor i samband med offentlig eller privat sjukvård eller rehabilitering, när kostnaderna i en riktning överskrider självrisken.
Reseersättningar (FPA)