Ändringssökande, anmärkning och förvaltningsklagan
Sidans innehåll
- Begära omprövning av tjänsteinnehavarens beslut
- Anförande av besvär hos förvaltningsdomstolen
- Överklaga förvaltningsdomstolens beslut genom besvär
- Rättegångskostnader i förvaltningsdomstol och i högsta förvaltningsdomstolen
- Söka ändring i specialomsorgsprogrammet
- Anmärkning
- Förvaltningsklagan
- Anmärkning prioriteras
- Mer information om andra besvärsärenden
En klient inom välfärdsområdets socialvård, till exempel funktionshinderservicen, kan begära omprövning eller söka ändring i ett individuellt beslut om han eller hon inte är nöjd med beslutet.
Dessutom kan en klient inom socialvården eller en patient inom hälso- och sjukvården framställa anmärkning till verksamhetsenhetens ansvariga eller klaga hos den övervakande myndigheten om han eller hon inte är nöjd med servicen, vården eller bemötandet.
Begära omprövning av tjänsteinnehavarens beslut
Den som söker socialvårdens tjänster har rätt att få ett skriftligt beslut med motiveringar. Tjänsteinnehavarens beslut ska alltid inkludera en besvärsanvisning eller anvisningar om hur man begär omprövning. Omprövning av ett beslut fattat av en tjänsteinnehavare inom socialvården kan begäras hos välfärdsområdet.
Socialvårdslagen 50 §
Begäran om omprövning ska lämnas hos den myndighet som fattat beslutet. Begäran om omprövning ska lämnas inom trettio (30) dagar från delfåendet av beslutet.
Förvaltningslagen 49 d §
Anförande av besvär hos förvaltningsdomstolen
Ett beslut av som meddelats av välfärdsområdet kan överklagas hos förvaltningsdomstolen inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Välfärdsområdet ska i samband med delgivningen av beslutet anvisa hur och hos vem beslutet kan överklagas.
Socialvårdslagen 51 §
Överklaga förvaltningsdomstolens beslut genom besvär
Ett beslut som en regional förvaltningsdomstol har fattat får överklagas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen om högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd. Ansökan om besvärstillstånd kan inkluderas i samma besvärsskrift som besvären eller lämnas in till högsta förvaltningsdomstolen som en separat handling tillsammans med besvärsskriften. Ändringssökanden ska i sin ansökan om besvärstillstånd ange den i lagen avsedda grund på vilken besvärstillstånd begärs samt de skäl på vilka ändringssökanden anser att den ovan avsedda grunden för meddelande av besvärstillstånd föreligger. Besvärstillstånd ska beviljas, om:
- det med avseende på lagens tillämpning i andra liknande fall eller för en enhetlig rättspraxis är viktigt att ärendet avgörs av högsta förvaltningsdomstolen
- det finns särskilda skäl för högsta förvaltningsdomstolen att avgöra ärendet på grund av att det i ärendet skett ett uppenbart fel, eller
- det finns något annat vägande skäl för att bevilja besvärstillstånd.
Lag om rättegång i förvaltningsärenden 111 § (Finlex)
Förvaltningsdomstolen ska till sitt beslut bifoga en besvärsanvisning det vill säga en anvisning om hur man överklagar.
Rättegångskostnader i förvaltningsdomstol och i högsta förvaltningsdomstolen
I regel skall parterna i förvaltningsprocesser stå för sina egna rättegångskostnader. I förvaltningsprocessen är en delaktig skyldig att helt eller delvis ersätta en annan delaktigs rättegångskostnader, om det särskilt med beaktande av avgörandet i ärendet är oskäligt att denne själv ska stå för sina rättegångskostnader.
När ersättningsskyldighetens skälighet bedöms kan hänsyn dessutom tas till ärendets rättsliga oklarhet, de delaktigas egna åtgärder och ärendets betydelse för parten.
En enskild part får åläggas att ersätta en myndighets rättegångskostnader endast om den enskilda parten har framställt ett uppenbart ogrundat yrkande.
Lag om rättegång i förvaltningsärenden 95§ (Finlex)
Ersättningsgilla rättegångskostnader är kostnader för utarbetande av rättegångsskrivelser och inhämtande av sådan utredning som behövs för att ärendet ska kunna avgöras samt andra kostnader som orsakas av rättegångens förberedande.
Till ersättningsgilla rättegångskostnader hör också kostnader för deltagande i ett rättegångstillfälle, ersättningar till vittnen och sakkunniga, arvode och ersättning till ombud eller biträde, samt övriga kostnader som direkt hör samman med rättegången.
Lag om rättegång i förvaltningsärenden 97 § (Finlex)
Ersättning för rättegångskostnader ska yrkas innan förvaltningsdomstolen fattar beslut i huvudsaken. I yrkandet ska rättegångskostnadernas belopp och grunderna för beloppet specificeras.
Lag om rättegång i förvaltningsärenden 98 § (Finlex)
Klienten har möjlighet att ansöka om rättshjälp
Utgångspunkten är att sakägaren själv bekostar den juridiska assistansen. Om hen inte har råd att skaffa assistans kan staten bekosta assistansen antingen delvis eller helt. Rättshjälp beviljas vanligen inte om den sökande har en rättsskyddsförsäkring som kan ersätta kostnaderna.
Tilläggsinformation fås via Rättshjälp (Oikeus.fi)
Rättegångskostnader tas inte ut för ärenden som gäller funktionshinderservice
En del av förvaltningsdomstolens och högsta förvaltningsdomstolens beslut är avgiftsbelagda, och det tas ut en rättegångsavgift. Avgiften är 270 euro i förvaltningsdomstolen och 530 euro i Högsta förvaltningsdomstolen.
Rättegångsavgifter vid förvaltningsdomstolarna (Domstolsväsendet)
Rättegångsavgifter tas trots allt inte ut till exempel i de flesta ärenden som gäller social- och hälsovårdstjänster och som en enskild har inlett, såsom ärenden inom servicen för personer med funktionsnedsättning (ärenden som rör specialomsorgstjänster enligt specialomsorgslagen eller service och stödtjänster som ordnas på grund av funktionsnedsättning).
Lag om domstolsavgifter 5 § (Finlex)
Söka ändring i specialomsorgsprogrammet
Det finns två förfaranden för att söka ändring i specialomsorgsprogrammet som föreskrivs i Specialomsorgslagen (519/1977).
Enligt 36 § i Specialomsorgslagen kan Regionförvaltningsverket förordna att specialomsorgsprogrammet ska korrigeras till de delar det anses vara påkallat, om personen själv eller personens vårdnadshavare eller annan intressebevakare eller den beslutande sakkunniggruppen för krävande multiprofessionellt stöd anser att specialomsorgsprogrammet inte är ändamålsenligt.
Specialomsorgslagen 36§ (Finlex)
Ett yrkande om rättelse enligt 36 § i Specialomsorgslagen är inte tidsbundet, utan kan när som helst framställas till Regionförvaltningsverket.
Enligt Specialomsorgslagen 81 a § ska omprövning av beslut som gäller huruvida andra specialomsorger än de som är oberoende av en persons vilja ges eller avslutas och beslut om godkännande av ett individuellt specialomsorgsprogram för andra specialomsorger än de som är oberoende av en persons vilja får begäras hos regionförvaltningsverket på det sätt som föreskrivs i förvaltningslagen. Detta innebär bland annat att överklagande ska ges in inom 30 dagar från delgivningen av beslutet. Ett beslut med anledning av begäran om omprövning får överklagas genom besvär hos förvaltningsdomstolen.
Beslut om specialomsorgsprogram eller tillhandahållande av specialomsorger, som till exempel ordnande av bostad, överklagas därför till Regionförvaltningsverket enligt 81 a § i Specialomsorgslagen.
Specialomsorgslagen 81 a § (Finlex)
Anmärkning
En klient som är missnöjd med bemötandet inom socialvården kan framställa anmärkning till den som ansvarar för verksamhetsenheten eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Inom hälso- och sjukvården kan anmärkningen framställas till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården vid en verksamhetsenhet.
Syftet med anmärkningsförfarandet är att klientens ärende ska behandlas så nära serviceprocessen som möjligt och av en person som genom sitt avgörande kan se till att de missförhållanden som har observerats snabbt åtgärdas.
Man kan inte söka ändring i ett individuellt beslut med en anmärkning. En anmärkning kan dock påverka hur man arbetar och bemöter klienter på verksamhetsenheten i fortsättningen.
Myndigheter ska besvara en anmärkning inom skälig tid. Framställandet av anmärkning påverkar inte klientens rätt att söka ändring i beslut om socialvård eller rätt att anföra förvaltningsklagan i sin sak hos de myndigheter som övervakar socialvården.
Välfärdsområdets socialombudsman och patientombudsmannen på en verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården informerar om rättigheterna för patienter och klienter inom socialvården och hjälper till exempel till att upprätta en anmärkning.
Förvaltningsklagan
En klient inom socialvården eller en patient kan anföra en fritt formulerad förvaltningsklagan om upplevda missförhållanden inom social- och hälsovården och om en myndighets förfarande. Klagan anförs hos regionförvaltningsverket eller riksdagens justitieombudsman.
Klagan kan också anföras hos välfärdsområdet, kommunens och statens myndigheter. I vissa fall kan regionförvaltningsverket överföra behandlingen av klagan till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira (till exempel allvarliga felbehandlingar och nationellt eller principiellt viktiga ärenden).
Rätten att anföra förvaltningsklagan begränsas inte till den klagandes eget ärende, utan klagan kan anföras av vem som helst. En klagan är inte en officiell process för ändringssökande och kan därför inte leda till att ett enskilt beslut om service ändras. Ett avgörande i ett ärende som gäller förvaltningsklagan kan inte överklagas genom besvär.
Inom socialvården anförs förvaltningsklagan bland annat om
- servicesystemets och verksamhetsenheternas funktion
- personalens tillräcklighet
- förfaringssätt och arbetspraxis
- dåligt bemötande av klienten
- vårdens och tjänsternas otillräcklighet eller tillgänglighet.
I ett avgörande i ett ärende som gäller förvaltningsklagan kan man även ta ställning till frågor om ändamålsenlighet, verksamhetens kvalitet, bemötandet av klienten eller andra frågor som framkommer i samband med klagan.
Genom en klagan får den övervakande myndigheten kännedom om upplevda missförhållanden. Baserat på klagan kan den övervakande myndigheten till exempel ge en myndighet en anmärkning.
Anmärkning prioriteras
Om anmärkning inte har framställts i ett ärende, får myndigheten överföra ärendet till den verksamhetsenhet som förvaltningsklagan gäller eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården. Detta förutsätter att tillsynsmyndigheten bedömer att det är lämpligast att behandla klagan som en anmärkning. Överföringen ska göras omedelbart efter bedömningen. Den som anfört klagan ska underrättas om överföringen. Verksamhetsenheten ska underrätta den överförande tillsynsmyndigheten om svaret på det överförda ärendet. Avvisningsbeslut meddelas inte i fråga om klagan som överförs för att behandlas som anmärkningar.
Mer information om andra besvärsärenden
Till höger på den här sidan har vi samlat länkar om bland annat ändringssökande i försäkrings- och socialförsäkringsärenden.
Tillsynsmyndigheten kan överföra en klagan att först behandlas som en anmärkning (SHM)
Anmärkning, klagomål och ändringssökande (SHM)
Hur man överklagar FPA:s beslut (FPA)
Ändringssökande i försäkringsärenden (SHM)
Klagomål hos JO (Riksdagens justitieombudsman)
Sökande av ändring (Kommunförbundet)
Metoder för att trygga patientens rättsskydd och besvär (EU-hälsovård.fi)