Enkäten på mödra- och barnrådgivningen

THL samlar in respons från rådgivningarnas kunder med några års mellanrum. Responsen samlas in med hjälp av kundresponsenkäter som THL genomför i samarbete med välfärdsområdena.

Enkäten för 2024

Enkäten för 2024 genomförs 16.9.–4.10.2024. THL har bett välfärdsområdena utse en kontaktperson och en reservkontaktperson som koordinerar genomförandet av enkäten i sitt eget välfärdsområde.

Hjälp till personalen:

Instruktioner för kunden:

Affischer och material för digital skyltning:

Enkätanvisningar och material till rådgivningarna 2024

Materialet som hör ihop med enkäten, såsom enkätanvisningar och enkätformulär, och som riktats till välfärdsområdena publiceras på denna sida cirka två månader innan enkäten inleds.

Resultat från rådgivningarnas kundrespons 2021 

Resultaten liknade dem från föregående enkät 2018, vilket innebär att de utmanande coronatiderna inte har försämrat kvaliteten på servicen. 

Resultaten var också mycket bra överallt i Finland, vilket innebär att målet att kvaliteten ska vara jämn oberoende av bostadsort uppfylls väl. Kundernas bakgrundsuppgifter (utbildning, ålder, kön) verkar knappast påverka nöjdheten. 

Mödra- och barnrådgivningstjänsternas styrkor är enligt kundernas respons förtrolighet, att personalen är vänlig och genuint intresserad av familjens situation samt ett lyckat samarbete med familjen. 

Även påståendet om att man får tillräckligt med tid på hälsovårdarens mottagning fick gott betyg, vilket är en klar styrka: Man hinner sköta ärendena väl och kunderna känner att de ges tillräckligt med tid. Mer tid efterlystes på läkarmottagningarna.  

Det finns fortfarande saker att utveckla. De elektroniska tjänsterna borde utvecklas så att de blir nyttigare, personalens tillgänglighet förbättras och hänvisningen till andra tjänster (t.ex. terapitjänster) effektiveras. Den stora personalomsättningen gör det också svårare att bygga upp ett bra förtroende och leder till att familjen blir tvungen att berätta om sitt ärende om och om igen för olika yrkespersoner. 

Presentation om rådgivningarnas resultat 

Rådgivningarnas resultat i statistikform 

Resultaten av rådgivningsenkäten har sammanställts i statistiska sammanfattningar.  
Se den allmänna bruksanvisningen för sammanfattningar 

Källa 

THL, nationella kundresponsenkäter