Förhandsmaterial före träff med klienten

Förhandsmaterial med bilder och text

Sidans innehåll:

Den här sidan behandlar betydelsen av förhandsmaterial för klienterna och deras delaktighet och för att klientprocessen i funktionshindersocialarbetet skall löpa så bra som möjligt. 

På slutet av sidan finns färdiga botten till förhandsmaterial som är enkla att modifiera om så att det passar till det egna klientarbetet. 

Förhandsmaterialet finns även i lättläst versioner, och har fått rättigheter till symbolen för lättläst via LL-center som beviljar den svenska lättläst symbolen, med lov från Selkokeskus som äger rättigheterna.  

Inom det sociala arbetet med personer med funktionsnedsättning fattas vid klientträffar ofta beslut om tjänster och stödåtgärder som berör klientens liv. 

Den anställda förbereder sig för träffen till exempel genom att ta del av tidigare uppgifter om klienten och dokument som klienten gett. Det är bra att utifrån dessa på förhand utreda eventuell service som klienten skulle kunna behöva. 

Klienten har däremot knappt alls något material att tillgå för att förbereda sig för träffen, om den anställda inte skickar något sådant. Ofta har den anställda ringt klienten för att boka en tid för mötet och berättat om syftet med mötet per telefon. Då kan skriftligt material som skickas till klienten på förhand komplettera och påminna om de saker man kommit överens om per telefon. 

Klienten behöver information om processerna inom det sociala arbetet med personer med funktionsnedsättning

Klienten har rätt att få veta syftet och temat för en träff. Den anställda kan före träffen till klienten skicka ett brev, där dessa saker gås igenom. Förhandsmaterialet gör klienten mer delaktig i träffen:

  • när informationen skickas till klienten i skriftlig form kan klienten återkomma till den vid behov.
  • Tack vare brevet kan man öka klientens förståelse för den egna processen och olika servicemöjligheter och då kan man under mötet direkt börja diskutera väsentliga ärenden och effektivt utnyttja bägge parters sakkunskap.
  • Förhandsinformation om mötets innehåll kan också minska klientens nervositet och göra det enklare att delta i mötet.

Brevet är viktigt för klienten

Brevet ger möjlighet att förmedla viktiga ärenden till klienten. I till exempel ett brev till föräldrarna till ett barn med funktionsnedsättning kan man betona att det är positivt om barnet är närvarande och samtidigt berätta att man inte kommer att diskutera frågor kring exempelvis föräldrarnas ork då barnet är med.

Man kan i brevet framhäva klientens roll genom att fundera på vem det ska adresseras till. Klienten blir mer delaktig om brevet adresseras direkt till honom eller henne, oberoende av ålder och funktionsnedsättning. Å andra sidan kan man överväga om ett separat brev borde skickas till klienten och hans eller hennes anhöriga.

Förhandsmaterialet ska skickas även om man inte är säker på att klienten förstår brevets innebörd. Enbart det att klienten får ett eget brev kan vara viktigt för honom eller henne. 

Innehållet i brevet ska vara tydligt

Det språk som används i brevet ska vara tydligt och svåra begrepp ska förklaras. Det lönar sig också att använda bilder i brevet – här kan till exempel Papunets bildbank utnyttjas.

Innehållet i brevet och förhållandet mellan bilder och text ska övervägas och anpassas till klientens funktionsförmåga. En klient kommunicerar huvudsakligen genom bilder medan det för en annan uttryckligen är enklare att förstå en situation om den beskrivs i ord.

En bild av den anställda kan också hjälpa klienten att bli bekant med honom eller henne. Om mötet sker på ett kontor, kan en bild på kontoret hjälpa.
Bildbank (Papunet)

Klienten behöver material för att förbereda sig för träffen

Det är bra att till brevet foga även annat material som gör det lättare för klienten att förbereda sig.

Det förberedande materialet kan hjälpa klienten att skapa sig en bild av och sätta ord på det egna behovet av hjälp. Det kan vara lättare att beskriva det egna hjälpbehovet med hjälp av något material eller verktyg än på ett tomt papper.

Det förberedande materialet kan beroende på situationen bestå av en blankett för självutvärdering, ett verktyg som stärker barnets delaktighet (till exempel den finskspråkiga blanketten Minun päiväni [Min dag]), en blankett för serviceplanering, ett underlag för serviceplanering med bilder eller stommen som den anställda använder för mötet.
Min dag blankett, Pesäpuu (på finska) 

Om man skickar något material som ska fyllas i på förhand till klienten ska man i brevet berätta noggrant vilken roll informationen spelar vid mötet och i klientprocessen. Det är viktigt att klienten vet om han eller hon ska fundera noggrant då materialet fylls i eller om det främst används för att hjälpa klienten att fundera och komma ihåg.

Förhandsmaterial skickas till klienten i förväg

Nedan finns exempel på brev och annat material som skickas till klienten före en träff inom det sociala arbetet med personer med funktionsnedsättning. Materialen ska vara färdiga och lätta att ta i bruk så att det går så smidigt som möjligt att skicka dem till klienten.  

Dessa material kan sparas på den egna datorn och anpassas till situationen i fråga.     

Material för barn

Material för vuxna

Material för föräldrar till barn

Lättläst förhandsmaterial

Det här materialet uppfyller kraven på lättläst och har fått lättläst logo rättigheter. 

Källor

Materialet har utvecklats och sammanställts inom VamO-projektet av:
Katariina Kontu, Eteva
Katriina Kunttu, Eksote
Nelli Lindroos, Rovaniemi stad
Heli Pitkänen, Eksote
Heli Ronimus, Esbo stad

Delaktighetsprojektet VamO (delvis på finska, Innobyn)

VamO logo, EU logo Europeiska socialfonden, Hävkraft från EU 2014-1020