Lagstiftning och riktlinjer
Lagstiftningen ramar in tillämpningen av digitaliseringen av social- och hälsovården och fastställer en miniminivå för den. Lagarna som är centrala med tanke på styrningen av informationshanteringen inom social- och hälsovården är
- lag om elektronisk behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården 784/2021 (Finlex)
- lag om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (Finlex), den nya kunduppgiftslagen träder i kraft den 1 januari 2024
- lag om ordnande av social- och hälsovård 612/2021 (Finlex)
- lag om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019 (Finlex)
- lag om informationshantering inom den offentliga förvaltningen 906/2019 (Finlex)
- dataskyddslagen 1050/2018 (Finlex).
Social- och hälsovårdsorganisationernas ansvar för digitaliseringen av social- och hälsovården definieras i lagen om elektronisk behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården:
- De informationssystem som en tjänstetillhandahållare använder ska till sitt användningsändamål svara mot tjänstetillhandahållarens verksamhet och uppfylla de väsentliga krav som ställs på tjänstetillhandahållarens verksamhet (34 §)
- I den nya lagen om kunduppgifter ersätts planen för egenkontroll av dataskydd och informationssäkerhet samt användning av informationssystem i den tidigare lagen med en informationssäkerhetsplan.
Informationssäkerhetsplaner (sidan Informationshantering inom social- och hälsovården, på finska) - Ansvaret för att utarbeta och följa informationssäkerhetsplanen ligger på social- och hälsovårdsorganisationens ansvariga föreståndare (lagen om kunduppgifter 28 §).
Finlands riktlinjer för digitalisering
- Digitaliseringen som hörnsten i social- och hälsovården: Strategi för digitalisering och informationshantering inom social- och hälsovården 2023–2035.
- Ett starkt och engagerat Finland. Regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering 20.6.2023. (Statsrådet)
- Prioritering av digitala tjänster (FM)
- Digitaliseringsprinciperna (FM)
- Kvaliteten på digitala tjänster (FM)
- Den nationella övergripande arkitekturen för klient- och patientuppgifter inom social- och hälsovården (yhteistyötilat, på finska)
- Styrningen av informationshanteringen inom social- och hälsovården (SHM)
Lagstiftningen förnyas som bäst
Den nuvarande lagstiftningen är splittrad och delvis föråldrad, och det har blivit utmanande att tillämpa och samordna lagarna.
De nya möjligheter som den tekniska utvecklingen medfört har också bidragit till nya behov av reglering. Vid social- och hälsovårdsministeriet (SHM) inleddes 2021 ett projektprogram för att förnya lagstiftningen om informationshantering inom social- och hälsovården.
Syftet med reformen är att skapa en enhetlig lag om behandlingen av kunduppgifter inom social- och hälsovården. Lagen ska innehålla bestämmelser om dataskydd, hantering av handlingar, riksomfattande informationssystemtjänster och om styrning av informationshanteringen.