Psykisk hälsa och psykiska störningar hos barn

Barnets psykiska hälsa utvecklas i växelverkan med miljön. Varje barn är en individ vars utveckling påverkas förutom av barnets egna drag även av nära människorelationer hemma, inom småbarnspedagogiken och i skolan. Även politiska beslut och tolerans eller diskriminering i samhället påverkar barnet och dess omgivning. Särskilt känsliga med tanke på utvecklingen av den psykiska hälsan är graviditeten och de första levnadsåren samt ungdomsåldern. 

Psykisk hälsa är en viktig resurs även för barnen. Den hjälper att klara av åldersrelaterade utmaningar, ha en positiv växelverkan med andra och acceptera sig själv.  Välbefinnandet under barndomen är ett värde i sig och främjandet av det bör inte motiveras enbart med framtida problem som eventuellt uppstår i vuxen ålder.    

Störningar är summan av många faktorer

Psykiska störningar hos barn har i allmänhet inte en enskild orsak utan beror på samverkan mellan många olika faktorer. Varje barn och familj har också resurser och överlevnadsmetoder som skyddar den psykiska hälsan och hjälper till att klara av problem och störningar.   

Enligt epidemiologiska undersökningar under de senaste decennierna är psykiska störningar hos barn vanliga om även lindriga störningar räknas med. Det finns dock inga forskningsrön om att de som helhet skulle ha ökat i Finland. Hänvisningen till vård har dock ökat.

De vanligaste diagnostiserade störningarna hos barn som hänvisas till vård i Finland är ADHD och beteendestörningar. De därpå följande vanligaste störningarna är ångeststörningar, autismspektrumstörningar och störningar i den sociala interaktionen. Även depression, traumatisk stresstörning, tvångssyndrom och ätstörningar är orsaker till vårdhänvisning.