Turvallisuus ympärivuorokautisessa hoidossa ja kotihoidossa

Tummatukkainen nainen auttaa vanhusta Miten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen voi varautua turvallisuusriskeihin asiakastyössä? Miten vähentää riskejä asiakkaan kotiin annettavissa palveluissa? 

Näihin kysymyksiin vastaa käytännönläheinen 23-sivuinen opas: Turvallisia sote-palveluja: opas sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille 

Tässä neljätoista poimintaa oppaasta:

  1. Johtaja, sitoudu turvallisuustyöhön
    Organisaation johto on viime kädessä se, joka vastaa asiakkaiden turvallisuudesta. Johto varmistaa riittävät voimavarat, henkilöstön osaamisen tason ja varmistaa, ettei puitteissa ja välineissä ole turvallisuusriskejä. Koska johto ei ole paikalla arjen työtilanteissa, on sujuva tiedonkulku työntekijältä esimiehille kaiken a ja o.
  2. Vaali vahvaa turvallisuuskulttuuria 
    Hyvää turvallisuuskulttuuria edistävät henkilöstön turvallisuusosaaminen ja säännöllinen koulutus, sujuva tiedonkulku sekä yleisesti myönteinen ilmapiiri. 
  3. Huolehdi omasta hyvinvoinnistasi
    Hyvinvoiva työntekijä kykenee tarjoamaan asiakkaalle turvallisia palveluja. Siksi omasta kunnosta, kuormituksesta ja palautumisesta huolehtiminen on tärkeää. Myönteisessä työilmapiirissä uskaltaa ottaa esiin vaikeitakin turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä.
  4. Älä jätä asiakasta ulkopuolelle
    Ota asiakas mukaan turvallisuussuunnitteluun; kuka muu olisi parempi asiantuntija hänen elämässään? Huolehdi siitä, että myös läheiset tietävät mahdollisista turvallisuusriskeistä. Etsikää ratkaisuja yhdessä.
  5. Varaudu jo ennen kotikäyntiä: mitä vain voi sattua 
    Kotikäynnit sujuvat yleensä hyvin, mutta älä mene asiakkaan kotiin suin päin. Perehdy asiakkaan tietoihin; onko riskiä uhkaavasta käytöksestä tai taustatietoa, jonka perusteella tapaaminen kannattaisi pitää muualla kuin kotona. Ohjeistuksessa käytännön neuvoja uhkaaviin tilanteisiin.
  6. Ehkäise kaatumiset
    Varsinkin kotona asuvien iäkkäiden kaatumisten ehkäisy vaatii huomiota. Kaatumisen riskiä voi pienentää. Ensimmäinen vaihe on tunnistaa kaatumisvaarassa oleva tekemällä kaatumisvaaran arviointi.
  7. Ehkäise painehaavat
    Iäkkäille ihmisille syntyy herkästi painehaavoja. Riski painehaavoihin kasvaa, jos henkilö on pitkään paikallaan, kudokseen kohdistuu painetta tai jos iho on kostea. Riskitekijöiden tunnistaminen on myös painehaavojen ehkäisyssä ensimmäinen askel. Apuna ovat siihen tarkoitetut riskimittarit, kuten Braden, SRS-mittari ja The Norton Scale. 
  8. Muista aina hygienia
    Hyvästä hygieniasta - esimerkiksi käsien desinfioimisesta - huolehtiminen on jokaisen sote-ammattilaisen perusosaamista. Sosiaalihuollon toimintayksiköiden on myös tartuntatautilain mukaan torjuttava järjestelmällisesti infektiotauteja.
  9. Varmista ravitsemus
    Muistisairaudet, mielialan lasku, masennusoireet sekä runsas lääkitys voivat altistaa ravitsemustilan heikkenemiselle. Asiakkaan säännöllinen ravitsemustilan arviointi ja ravitsemussuunnitelma on tärkeä osa hoitoa.
  10. Ehkäise tulipalot
    Tarkastele asiakkaan kotia tulipalovaaran varalta ja tarkista palovaroittimet määräajoin. Jos asunnossa on tulipalovaaran aiheuttavia tekijöitä, joihin et voi itse vaikuttaa, ilmoita alueesi pelastusviranomaisille.
  11. Tunnista ympäristön riskit
    Ole valpas. Havainnoi riskejä toimitiloissa ja ympäristössä. Valmistaudu poikkeustilanteisiin, kuten sähkökatkokseen tai ruuan jakelun häiriöihin. 
  12. Raportoi vaaratilanteista
    Ilmoita turvallisuuspuutteista herkästi. Oppimisen ja varautumisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että työyhteisössä ilmoitetaan läheltä piti -tilanteista ja vaaran paikoista. Ilmoitus pitää voida tehdä ketään syyllistämättä.
  13. Viesti ja tiedota
    Turvallisuuden varmistaminen edellyttää, että tieto kulkee moneen suuntaan: asiakkaan ja hänen omaisensa, työntekijöiden, johdon ja yhteistyökumppaneiden välillä. Tulosta tärkeimmät yhteystiedot varmuudeksi myös paperille. 
  14. Turvallisuus luodaan yhdessä
    Turvallisuusongelmat eivät ratkea organisaatiorajojen mukaan. Riskien ehkäisyssä tarvitaan niin sosiaali- ja terveysalan ammattilaista, kiinteistönhuoltoa, poliisia, pelastusviranomaista, vapaaehtoistyöntekijää kuin asiakkaita ja heidän omaisiaan. 

Lue lisää: Turvallisia sote-palveluja: opas sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille

Yllä oleva opas on lyhennetty versio laajemmasta Näkökulmia Sosiaalihuollon turvallisuuteen -oppaasta vuodelta 2017. 

 

Asiantuntijoiden yhteystiedot