Turvallisuus kotiin annettavissa palveluissa

Ennakointi ja varautuva suunnittelu ovat turvallisten sosiaali- ja terveyspalvelujen edellytys. Hyvä turvallisuuskulttuuri vähentää tapaturmia, vaaratilanteita ja häiriöitä sekä parantaa henkilöstön jaksamista. 

Kotihoidossa ja muissa kotiin tuotavissa sote-palveluissa esihenkilöiden ja muun henkilöstön tulee ottaa huomioon keskeiset turvallisuuden näkökulmat.

  • Huolehdi itsestäsi
  • Kirjaa turvallisuusnäkökohdat asiakassuunnitelmaan
  • Ota asiakkaat ja heidän omaisensa mukaan arjen turvallisuutta suunniteltaessa, toteutettaessa ja arvioidessa
  • Ennakoi, ehkäise ja raportoi väkivaltatilanteet
  • Ehkäise kaatumiset yhteistyönä
  • Tunnista painehaavojen synnyn riskitekijät
  • Muista hygienia
  • Varmista ravitsemus
  • Huolehdi paloturvallisuudesta
  • Tunnista ympäristön ja toiminnan riskit 
  • Raportoi vaara- ja häiriötilanteista
  • Varmista tiedonkulku
  • Varmista työmatkojesi turvallisuus 
  • Ylläpidä turvallisuuskulttuuria

Lue lisää turvallisuuden edistämisestä:

Kuka tahansa voi tehdä huoli-ilmoituksen

Huoli-ilmoituksella voi kertoa iäkkäästä ihmisestä, joka vaikuttaa kykenemättömältä vastaamaan terveydestään ja turvallisuudestaan tai joka on vaarassa joutua kaltoinkohdelluksi tai laiminlyödyksi.
Huoli-ilmoitus (VALLI ry)