Säkerheten inom service som ges i hemmet
Förutseende och medveten planering är en förutsättning för trygga social- och hälsovårdstjänster. En bra säkerhetskultur minskar antalet olycksfall, farliga situationer och störningar samt förbättrar personalens ork.
Inom hemvården och andra social- och hälsovårdstjänster som tillhandahålls i hemmet ska cheferna och personalen beakta de centrala säkerhetsaspekterna.
- Ta hand om dig själv
- Anteckna säkerhetsaspekterna i klientplanen
- Ta med klienterna och deras anhöriga när du planerar, genomför och bedömer säkerheten i vardagen
- Förutse, förebygg och rapportera våldssituationer
- Förebygg fall genom samarbete
- Identifiera riskfaktorer för uppkomsten av trycksår
- Kom ihåg hygienen
- Säkerställ näringstillförseln
- Sköt om brandsäkerheten
- Identifiera risker i miljön och verksamheten
- Rapportera farliga situationer och störningar
- Säkerställ informationsgången
- Säkerställ säkerheten under dina arbetsresor
- Upprätthåll säkerhetskulturen
Läs mer om hur man främjar säkerheten:
- Anvisningar för förebyggande och bekämpning av infektioner (Infektionssjukdomar och vaccinationer webbplats)
- Boendesäkerhet för grupper med särskilda behov (Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, SPEK)
- En trygg vardag för klienterna inom hemservice – Turvallisia kotiin annettavia sote-palveluja: opas kotihoitoon (på finska)
- Fallolyckor bland äldre (på finska, Ledningen av främjandet av hälsa och välfärd webbplats)
- Främjande av säkerhet (Ledningen av främjandet av hälsa och välfärd webbplats)
- Nutrition – Äldre (på finska, Kost och levnadsvanor webbplats)
- Synvinklar på trygghet och säkerhet hos socialvårdens klienter (på finska)
- Trygghet och säkerhet i dygnetruntvård samt i hemvård (på finska, Ledningen av främjandet av hälsa och välfärd webbplats)