RAI-tiedolla johtaminen
Tehokas palvelujärjestelmä vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja tuottaa laadukkaita palveluja oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Palvelujen kehittäminen ja tiedolla johtaminen tarvitsevat tuekseen monipuolista ja luotettavaa arviointi- ja seurantajärjestelmää.
Tilastoraportti: Iäkkäiden toimintakyky ja palvelutarpeet – RAI-vertailutiedot
Vertailutieto kuvaa asiakaskunnan tarpeita ja organisaation toimintaa
Vertailutiedot koostetaan asiakkaiden RAI-arvioinneista syntyvistä arviointitiedoista. Vertailutiedot ovat yhteenvetoja ja keskiarvoja, jotka kuvaavat organisaation asiakaskuntaa ja sen tarpeita sekä palvelujen toteutumista ja muutoksia. Vertailutiedosta ei ole tunnistettavissa yksittäisen henkilön tietoja.
RAI-vertailutiedon avulla
- tarkastelet asiakasrakennetta ja sen muutoksia
- kartoitat ja ennakoit asiakaskunnan palvelujen tarvetta
- suunnittelet ja kehität palveluja ja toimintakäytäntöjä asiakaskunnan tarpeiden mukaisesti
- seuraat toiminnan tuloksellisuutta sekä henkilöstöresursseja
- seuraat ja kehität palvelujen laatua vertaamalla toimintaa muiden RAI-välineistöä käyttävien organisaatioiden toimintaan.
RAI-vertailutiedon laatuun vaikuttaa se, kuinka suuri osa organisaation asiakkaista arvioidaan ja miten huolellisesti RAI-arvioinnit tehdään. RAI-järjestelmän käyttö edellyttää aina johdon sitoutumista ja henkilöstön RAI-osaamista.
RAI-arviointi ja arviointitiedon käyttö asiakastyössä
RAI-vertailutietoa käytetään johtamisen eri tasoilla
Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokanta on jokaisen hyödynnettävissä. Sen 14 RAI-mittarin avulla vertailet ja tarkastelet asiakaskunnan toimintakykyä ja voimavaroja kotiin annettavien palvelujen ja ympärivuorokautisen hoidon välillä, palveluntuottajittain tai yksityisen ja julkisen sektorin osalta, kunnittain, hyvinvointialueittain tai koko Suomen tasolla.
RAI-välineistöä käyttävien palvelunantajien käytössä on monipuolisemmin tietoa tarjoavia RAI-vertailutietokantoja johtamisen eri tasoille:
- Operatiivisessa lähijohtamisessa voit hyödyntää RAI-palauteraporttia, jonka avulla seurataan oman yksikön toimintaa ja vertaillaan organisaation yksiköiden toimintaa.
- Taktiseen johtamiseen on tarkoitettu EasyRAIder-vertailutietokannat, joissa tarkastellaan toimintayksiköitä ja tehdään organisaatioiden välistä vertailua.
- Strategiseen johtamiseen on tarkoitettu RAI-asiakasohjaustietokanta asiakas- ja palveluohjauksen toiminnan ja kehittämisen tueksi, RAI-järjestäjätietokanta alueelliseen tarkasteluun sekä RAI-tilaajatietokanta, jonka koostetuista näkymistä palveluntilaaja voi vertailla tietoja toimintayksikkötasolla.
RAI-järjestelmä johtajan työvälineenä -toimintamallikokonaisuus tukee erityisesti lähijohtajaa RAI-vertailutiedon käytössä, reilun vertailukumppanin löytämisessä sekä RAI-arviointitoiminnan laadun johtamisessa.
RAI-järjestelmä johtajan työvälineenä -toimintamallikokonaisuus (Innokylä)
Laadukkaampia palveluja RAI-vertailukehittämisellä
RAI-vertailutietoa käytetään erityisesti vertailukehittämisessä. RAI-vertailukehittäminen on tiedon ja osaamisen jakamista, jatkuvaa parantamista ja palvelujen kehittämistä yhteistyössä muiden kanssa. Tavoitteena on tuottaa asiakkaille entistä laadukkaampia palveluja ja kehittää parempia toimintatapoja hyödyntäen olemassa olevia resursseja parhaalla mahdollisella tavalla.
THL:n koordinoimassa yhteisrahoitteisessa RAI-vertailukehittämisessä sote-organisaatio saa RAI-vertailutiedot käyttöönsä laajimmalla mahdollisella tavalla.
Johtamisen ja kehittämisen edistämiseksi organisaatiolla on myös mahdollisuus syventää RAI-osaamistaan sekä hyödyntää haasteiden ratkomisessa asiantuntijaryhmiä, yhteistyöprojekteja ja verkostoja.
THL:n RAI-verkkokoulun kurssi RAI-vertailukehittäminen sisältää esimerkkejä ja opastusta vertailukehittämiseen ja RAI-vertailutiedon käyttöön.
Laatuindikaattorit palvelun laadun mittarina
Laadun kuvaajien on oltava luotettavia ja vertailukelpoisia. Laadun mittaamisen välineinä voidaan käyttää RAI-järjestelmän laatuindikaattoreita. RAI-laatuindikaattoreiden tärkein käyttötarkoitus on yksikön tai organisaation oman toiminnan laadun seuranta.
Laatuindikaattoreiden avulla voidaan esimerkiksi havaita hoidon tai kuntoutuksen mahdollisia ongelmakohtia, joihin puuttumalla ja toimintaa kehittämällä palvelujen laatua pystytään parantamaan.
RAI-indikaattoreita on valittu mukaan vuonna 2024 julkaistuun laatusuositukseen aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaamiseksi 2024–2027. Indikaattoreiden kuvaamiin ilmiöihin on mahdollisuus vaikuttaa hyvillä hoitokäytännöillä ja palvelujärjestelmää kehittämällä.
Lisätietoja ja työvälineitä
Tietopaketti jatkuvan RAI-työn tueksi
Tietoa ja havaintoja välineistön käyttöönoton ja käytön kulmakivistä, osaamisen varmistamisesta ja RAI-tiedon hyödyntämisestä asiakas- ja johtamistyössä.
Kansallisesti yhdenvertaisia iäkkäiden palveluja edistämässä (Julkari 2024)
- THL Blogi 3/2024: Tiedolla johtaminen on taitolaji – myös iäkkäiden palveluja suunniteltaessa
- RAI-järjestelmä johtajan työvälineenä -toimintamallikokonaisuus (Innokylä)
- Tilastoraportti: Iäkkäiden toimintakyky ja palvelutarpeet – RAI-vertailutiedot
- RAI-vertailutietokannat
- RAI-tutkimus (Tutkimus ja kehittäminen -sivusto)
- RAI-tietovarantojen kuvaus Aineistokatalogissa
- Yhteisrahoitteinen RAI-vertailukehittäminen
Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokanta
Vinkkejä tietokannan käytöstä saat seminaaritallenteesta. Katso tallenne alusta asti tai siirry haluamaasi kohtaan:
- Mitä Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokannassa on ja miksi sitä kannattaa käyttää?
- Tietokannan rakenne, käyttö ja tietojen rajaaminen
- Esimerkkejä ja havaintoja tietokannan tiedoista
THL:n verkkokoulut
Opiskele verkossa RAI-välineiden ja RAI-tiedon käyttöä.
THL:n RAI-kouluttajakoulutus
Saa valmiudet kouluttaa organisaatiosi henkilöstöä RAI-välineistön käyttöön.
THL:n RAI-erityisasiantuntija-valmennus
Syvennä osaamistasi RAI-tiedon käytössä palvelujen kehittämisessä.
Ammattilaisille ja asiakkaille jaettavia esitteitä sekä tietoa RAI-arvioinnista
RAI-sähköposti: rai(at)thl.fi
puh. 029 524 7472 (ark. klo 9–15)