Sateenkaarilapsi ja -nuori koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa

Tanssijanuori seisoo käsi pystyssä.

Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto ovat merkittävässä asemassa lasten ja nuorten elämässä, koska ne tekevät tärkeää ennaltaehkäisevää työtä ja tavoittavat kokonaisia ikäluokkia. Joillakin alueilla lapsi tai nuori voi tavata saman terveydenhoitajan tai koululääkärin alakoulusta varhaiseen aikuisuuteen asti. Siten koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilainen on merkittävässä roolissa vaikuttamassa myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien lasten ja nuorten kehitykseen ja hyvinvointiin. 

Luottamuksellisen ilmapiirin rakentaminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollon kohtaamisissa on erityisen tärkeää. Taitava ammattilainen kohtaa jokaisen oppilaan ja opiskelijan sensitiivisesti ja pysähtyy kuuntelemaan tämän määrittelyä itsestään. 

Jotkut ammattilaiset kuitenkin kokevat, että heillä ei ole riittävästi tietoa sateenkaariaiheista eli seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyvistä teemoista. Tällä sivulla annetaan tietoa sateenkaarilasten ja -nuorten elämään liittyvistä keskeisistä teemoista ja vähemmistöaseman tuottamista mahdollisista tuen tarpeista, joihin koulu- ja opiskeluterveydenhuolto voivat vastata. Yleisimpiä termejä on määritelty sanastossa.
Pieni sateenkaarisanasto

Tällä sivulla

Tilaa turvalliselle keskustelulle

Erityisesti kouluterveydenhoitaja on sateenkaarinuorille tärkeä aikuinen, jonka kanssa nuoret voivat haluta keskustella seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta ja omasta identiteetistään. Ammattilaisen tärkeä tehtävä on mahdollisuuksien mukaan tarjota oppilaalle tai opiskelijalle aikaa ja tilaa turvalliselle keskustelulle.

  • Lapsen ja nuoren on tärkeää saada tietää, että hänessä ei ole mitään vikaa. 
  • On hyväksyttyä pohtia omaa seksuaalista suuntautumista tai sukupuolta. 
  • On lupa määritellä itsensä, mutta identiteetistään ei tarvitse olla varma. Itsensä saa myös olla määrittelemättä. 
  • Identiteetti kehittyy elämän kuluessa ja voi myös muuttua.

Yhteiskunnan ahtaat sukupuolta ja seksuaalista suuntautumista määrittävät normit tuottavat meille usein tiedostamattomiakin ennakko-oletuksia lasten ja nuorten sukupuolesta, sen ilmaisusta ja seksuaalisesta suuntautumisesta. Virheelliset oletukset ja ympäristön mahdolliset kielteiset asenteet voivat tuottaa sateenkaarilapsille ja -nuorille niin sanottua vähemmistöstressiä, mikä osaltaan voi nostaa kynnystä ottaa omia asioita puheeksi.

Ammattilaisen onkin tärkeää kohdata jokainen oppilas ja opiskelija ymmärtävästi ja ilman ennakko-oletuksia.  

Vinkki: Pienilläkin vihjeillä voi osoittaa lapselle tai nuorelle, että täällä on turvallista puhua sateenkaariasioista. Ammattilaisella voi vaikkapa olla kaulassaan sateenkaariavainnauha.

Lue lisää:
Tilat ja käytännöt tulee muokata kaikille turvallisiksi

Lapsi tai nuori voi myös tarvita apua omien kokemustensa ja ajatustensa sanoittamiseen. Ammattilaiselta hän voi saada asiallista ja ikätasoista tietoa sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta. Tältä sivustolta löytyvien neuvojen ja tietojen avulla ammattilainen voi kasvattaa osaamistaan sateenkaariasioista ja toisaalta saada tietoa siitä, mihin oppilaan tai opiskelijan voi tarvittaessa ohjata eteenpäin.

Saako sateenkaarilapsi ja -nuori tarvitsemansa tuen?

Kouluterveyskyselyn mukaan sateenkaarinuoret kokivat muita nuoria harvemmin saaneensa tukea koulussa toimivilta ammattilaisilta kuten koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimijoilta. Myös sateenkaarinuorten kokemukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tarkastuksista olivat kielteisempiä kuin muilla nuorilla.

Sateenkaarinuoren identiteetti ja seksuaali- ja lisääntymisterveys

Seuraavassa kirjoitetaan teemoista, jotka voivat olla tärkeitä sekä sukupuoli- että seksuaalivähemmistöihin kuuluville nuorille.

Plus-merkistä avattavat sisältöhaitarit eivät valitettavasti toimi Internet Explorer -selaimella. Suositeltavaa on käyttää muuta selainta, esim. Chrome, Edge, Safari.

Sukupuolivähemmistöön kuuluva lapsi ja nuori koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa

Tässä kappaleessa kerrotaan asioista, joihin erityisesti trans- ja muunsukupuolisilla sekä sukupuoltaan pohtivilla oppilailla ja opiskelijoilla voi olla tarve saada apua koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon työntekijät ovat kohtaamisen ammattilaisia, ja tämä ammattitaito riittää pitkälle. Sinun ei tarvitse olla sateenkaariasioiden asiantuntija eikä osata kaikkia sateenkaaritermejä.
Pieni sateenkaarisanasto

Sukupuolivähemmistöihin lasketaan kuuluviksi myös intersukupuoliset ihmiset, joiden keho ei vastaa tyypillistä määritelmää naisen tai miehen kehosta. Kaikki intersukupuoliset ihmiset eivät koe sateenkaari-identiteettiä omakseen. Intersukupuolisen nuoren kohtaamisesta koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa on siksi kerrottu erikseen omalla sivullaan.
Miten kohdata intersukupuolinen lapsi ja nuori terveys­palveluissa

Kuuntele ja tue

Oman sukupuoli-identiteetin pohtimiseen ja sukupuoliristiriitaan voi lapsella tai nuorella liittyä monenlaisia kuormitustekijöitä.  

”Keskeytin opintoni useamman kerran kiusaamisen takia, ja lopulta päätinkin pistää koko elämäni ikään kuin paussille ja odottaa, että olisin saanut transhoidot päätökseen ennen kuin hakeudun uudestaan opiskelemaan.” 

Hyvinvoiva sateenkaarinuori -tutkimushanke

Nähdyksi tuleminen omassa sukupuolessa

Joissakin perheissä sukupuolen moninaisuus on luonteva asia. Vanhemmat ovat voineet jo varhain huomata, että heidän lapsensa sukupuoli ei vastaa hänelle syntymässä määritettyä. Vanhemmat voivat tukea lapsen sukupuolen ilmaisua esimerkiksi käyttämällä lapsen valitsemaa kutsumanimeä ja antamalla lapsen valita itse vaatteensa ja hiustyylinsä. 

Joskus tilanne on mutkikkaampi. Lapsi tai nuori saattaa pohdiskella sukupuoltaan pidempään tai vanhemmat eivät välttämättä hyväksy hänen sukupuoli-identiteettiään. 

  •  Tarjoa keskusteluapua perhesuhteiden ratkomiseen.
  •  Käytä huolellista tapauskohtaista harkintaa oppilaan tai opiskelijan tietojen luovuttamisessa huoltajalle. Joskus tietojen luovuttaminen voi vaarantaa lapsen tai nuoren turvallisuuden. 

Miten tuetaan sateenkaarilapsen ja -nuoren perhesuhteita

Jos lapsi tai nuori haluaa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilainen voi auttaa häntä, jotta lapsi tai nuori voisi koulussa tulla nähdyksi oikeassa sukupuolessa ja ilmaista sitä ilman pelkoa häirinnästä. 

  • Anna luokassa asiallista ja arvostavaa tietoa sukupuolen moninaisuudesta. 
  • Mene mukaan puhumaan opettajille, jos oppilaan tai opiskelijan on vaikea uskaltaa pyytää heitä käyttämään hänen valitsemaansa kutsumanimeä. Valitun kutsumanimen käyttäminen voi merkittävästi vahvistaa sukupuolivähemmistöön kuuluvan lapsen tai nuoren mielenterveyttä.
    Jokainen voi vahvistaa sateenkaarilapsen ja -nuoren mielenterveyttä
  • Auta järjestämään sukupuolineutraali wc tai muu turvallinen wc-tila, jota oppilas tai opiskelija voi käyttää. Joskus oppilas tai opiskelija voi olla koko päivän käymättä wc:ssä, jos hän ei tiedä, mitä wc:tä hän kehtaa tai uskaltaa käyttää. 
    Tilat ja käytännöt tulee muokata kaikille turvallisiksi

Kehodysforian lievittäminen

Kehodysforialla tarkoitetaan omaan kehoon, tyypillisesti joihinkin sen sukupuolipiirteisiin liittyvää pahan olon, ahdistuksen tai vierauden tunnetta. Murrosiän kehitys, kuten rintojen kasvu tai eri kehonosien karvoitus vaikuttaa vahvasti muiden ihmisten tulkintaan nuoren sukupuolesta. Kehodysforia voikin usein pahentua murrosiän myötä. Samalla voi pahentua nuoren ahdistus siitä, että muut ihmiset erehtyvät hänen sukupuoli-identiteetistään.
Jokainen voi vahvistaa sateenkaarilapsen ja -nuoren mielenterveyttä

Kehodysforiaa voidaan lievittää. Lievittäminen voi vahvistaa merkittävästi nuoren mielenterveyttä.  

Omahoito

Ahdistusta voi pyrkiä hallitsemaan erilaisilla mielen maadoittumisharjoituksilla tai hakeutumalla tietoisesti itselle mielekkään tekemisen pariin.
Sukuelindysforian omahoito (Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus)

Fysioterapia

Sukupuolen moninaisuuden tunnistavasta fysioterapiasta voi olla apua myönteisen yhteyden löytämiseen omaan kehoon tai sen niihin osiin, jotka eivät aiheuta dysforiaa.

Apuvälineet

Jotkut nuoret lievittävät kehodysforiaa erilaisilla apuvälineillä helpottaakseen arkielämää ja tullakseen toimeen kehonsa kanssa.

Esimerkiksi syntymässä pojaksi määritetyllä nuorella, jonka sukupuoli-identiteetti on muu kuin poika tai jonka sukupuolen ilmaisu on feminiinistä, voi olla tarvetta käyttää rintoja korostavia topattuja rintaliivejä. Syntymässä tytöksi määritetyllä transpojalla voi olla tarvetta käyttää niin sanottua packeria eli verkkokaupasta tilattavaa penisproteesia.

Joskus nuoret käyttävät kehodysforian lievittämiseen keinoja, jotka voivat olla vahingollisia heidän terveydelleen.

  • Neuvo nuorta dysforian turvalliseen lievittämiseen. Esimerkiksi löysien ja peittävien vaatteiden käyttäminen voi tarjota jonkin verran apua ei-toivottujen kehon muotojen häivyttämiseen.

Myös nuori voi kysyä lisätietoja Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskuksesta.
Nuoret (Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus)

Oman puheäänen harjoittaminen

Transsukupuolinen tai sukupuoltaan pohtiva oppilas tai opiskelija voi tuntea ahdistusta omasta puheäänestään. Esimerkiksi (syntymässä tytöksi määritetty) transpoika voi kokea äänensä olevan liian feminiininen. Transtytöllä (joka on syntymässä määritetty pojaksi) äänenmurrokseen liittyvä äänen madaltuminen voi lisätä ahdistusta ja vierauden tunnetta. 

  • Ohjaa nuori tarvittaessa ääni- tai puheterapeutille. Nuori voi oppia keinoja, joilla hän voi muokata puhetekniikkaansa ja saada maskuliinisemman tai feminiinisemmän puheäänen.

Ammattilais- ja vertaistuki

Oman sukupuoli-identiteetin pohtimiseen voi liittyä pelkoa, huolia tai häpeää. Lapsi tai nuori voi ajatella, ettei kukaan muu koe samoja asioita kuin hän tai että hänessä on jotain vialla. Hän voi myös tarvita tukea kokemustensa hahmottamiseen ja sanoittamiseen. 

Etunimen muuttaminen

15 vuotta täyttänyt nuori voi hakea etunimiensä muuttamista itsenäisesti. Jos 15 vuotta täyttänyt nuori ja huoltaja ovat erimielisiä, on nuoren mielipide ratkaiseva.

Alle 15-vuotias voi hakea nimenmuutosta yhdessä huoltajan kanssa. Digi- ja väestötietovirasto ohjeistaa, että alle 15-vuotiaan nimenmuutoshakemuksessa tulee olla liitteenä asiantuntijan, kuten terveydenhuollon ammattilaisen, lausunto sukupuoli-identiteetistä. Lausunnon voi kirjoittaa esimerkiksi koulu- tai opiskeluterveydenhuollon ammattilainen.

Etunimiä voi olla enintään neljä. Etunimien yhdistelmä voi sisältää juridisille miehille tai naisille vakiintuneita nimiä ja sukupuolineutraaleja nimiä. Esimerkiksi yhdistelmä Emma Kuura Viljami on mahdollinen.

Etunimen muuttaminen (Digi- ja väestötietovirasto)

Sukupuoli-identiteetin tutkiminen

Tunnistaessaan tarpeen lääkäri voi kirjoittaa nuorelle lähetteen sukupuoli-identiteetin tutkimusjaksolle, jonka jälkeen nuori voidaan ohjata sukupuolen korjausprosessiin. Kaikki lähetteet eivät johda tutkimusjakson aloittamiseen eikä tutkimusjakso aina johda sukupuolen korjausprosessin aloittamiseen. Lue lisää aiheesta sen omalta sivulta.
Nuoren tukeminen sukupuolen korjausprosessin aikana

Seksuaalivähemmistöön kuuluva lapsi ja nuori koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa

"Olin todella tyytyväinen siihen, kuinka lukioni terveydenhoitajan sijainen käsitteli lesbouteeni liittyviä kysymyksiä. Hän kysyi terveystarkastuksen aluksi, onko minulla poikaystävää ja vastasin, että ei ole mutta tyttöystävä on. Terveydenhoitaja pahoitteli sanavalintaansa ja oli todella asiallinen."

Hyvinvoiva sateenkaarinuori -tutkimushanke

Tässä kappaleessa kerrotaan asioista, joihin erityisesti seksuaalivähemmistöihin kuuluvilla oppilailla ja opiskelijoilla voi olla tarve saada apua koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta. Seksuaalisuus on ominaisuus, joka on läsnä ihmisessä läpi elinkaaren. Seksuaalinen suuntautuminen on yksi osa seksuaalisuutta. Seksuaalivähemmistöihin kuuluvat esimerkiksi lesbot, homot ja panseksuaalit. 
Pieni sateenkaarisanasto

Oppilas tai opiskelija voi kaivata keskusteluapua oman seksuaalisen suuntautumisen ja identiteetin pohtimiseen. Seksuaalivähemmistöön kuuluvalle nuorelle erityisesti kouluterveydenhoitaja voi olla tärkeä keskustelukumppani. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon työntekijät ovat kohtaamisen ammattilaisia, ja tämä ammattitaito riittää pitkälle.

  • Kohtaa jokainen oppilas ja opiskelija yksilöllisesti, vailla ennakko-oletuksia esimerkiksi tämän heteroseksuaalisuudesta. Sinun ei tarvitse osata kaikkia sateenkaaritermejä. Taitava ammattilainen pysähtyy kuuntelemaan lapsen tai nuoren omaa määrittelyä itsestään. 
    Kohtaa lapsi ja nuori näin
  • Tue osaltasi seksuaalivähemmistöön kuuluvan lapsen tai nuoren mielenterveyttä. Jokainen kohtaaminen koulun aikuisen kanssa vaikuttaa lapsen tai nuoren hyvinvointiin.
    Jokainen voi vahvistaa sateenkaarilapsen ja -nuoren mielenterveyttä

Keskustelua koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaisen kanssa helpottaa, kun ammattilainen tutustuu seksuaalivähemmistöihin liittyviin aiheisiin etukäteen. Seuraavassa paneudutaan niistä muutamaan.

Pienen oppilaan tunne- ja turvataitokasvatus

Myös lapset ovat seksuaalisia olentoja, jotka pohtivat omaa seksuaalista suuntautumistaan esimerkiksi ikätasoisten ihastusten ja samastumisten kautta. Pienten oppilaiden kohdalla seksuaalikasvatus on tunne- ja turvataitojen opettamista. Tunne- ja turvataidot kuuluvat kaikille, ja myös niissä tulisi tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus.

  • Puhu lapselle arvostavasti kaikenlaisista kehoista, perheistä ja suhdemuodoista. 
  • Opeta turvataitoja ja tunnistamaan omat ja toisten rajat. Omaan seksuaalisuuteen voi tutustua ja ilmentää sitä ikätasoisella tavalla, muita loukkaamatta tai häiritsemättä.
  • Suojaa lasta ikätasoon kuulumattomilta asioilta ja anna lapsen kehittyä omalla aikataulullaan.

Turvataitokasvatus (Väkivalta-aihesivusto)

Mitä on kehotunnekasvatus (Väestöliitto)

Itsemäärittely ja oman identiteetin pohdinta

Seksuaalisella suuntautumisella tarkoitetaan sitä, kehen ihminen kokee emotionaalista ja/tai seksuaalista vetoa. Seksuaalista suuntautumista määritellään usein vetovoiman kohteiden sukupuolen mukaan. Esimerkiksi homo tarkoittaa miestä, joka tuntee vetoa miehiin.  

Seksuaalinen vetovoima ja toisaalta emotionaalinen tai romanttinen vetovoima eivät välttämättä kohdistu samoihin ihmisiin. Opiskelija voi esimerkiksi määritellä olevansa panromanttinen homo. Panromanttisuus tarkoittaa, että henkilö voi kokea romanttista vetovoimaa kohteen sukupuolesta riippumatta. Homona kuitenkin hänen seksuaalisen vetovoiman kokemuksensa kohdistuvat samaa sukupuolta oleviin ihmisiin.
Pieni sateenkaarisanasto

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilainen voi tarjota nuorelle turvallisen tilan keskustella seksuaalisesta suuntautumisesta ja itsensä määrittelemisestä. 

  • Kerro opiskelijalle, että jokaisella on oikeus määritellä tai olla määrittelemättä oma seksuaalinen suuntautumisensa. Seksuaalisen suuntautumisen määrittely saa myös muuttua ajan kuluessa.
  • Kuuntele nuoren itsemäärittelyä ja ota se vakavasti. Identiteettitermit ovat monelle nuorelle tärkeitä. Toisaalta nuori voi olla epävarma määrittelystään, ja sekin on hyväksyttyä.
  • Painota, että seksuaalisen suuntautumisen määrittelemiseksi ei tarvitse olla seksikokemuksia toisten ihmisten kanssa. Se, millaista seksiä on harrastanut, ei määritä seksuaalista suuntautumista. 

Monimuotoinen turvaseksi

Seksuaalikasvatusmateriaalit voivat olla heterokeskeisiä. Seksitaudit kuitenkin tarttuvat seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta. Monimuotoisesta turvaseksistä kirjoitetaan tällä sivulla ylempänä.
Sateenkaarinuoren identiteetti ja seksuaali- ja lisääntymisterveys

Kun nuori ei tunne vetoa toisiin

Nuori voi olla hämmentynyt tai huolissaan, jos hän ei tunne vetoa toisiin henkilöihin. Vetovoiman puuttuminen voi olla hetkellistä tai pitkäaikaisempaa ja se voi muuttua ajassa. 

  • Kerro opiskelijalle, ettei asiasta tarvitse olla huolissaan. 
  • Painota, ettei seksi- tai suhdekokeiluihin ole kiire, vaikka ympäristö tuottaisi niihin painetta. 

Seksuaalisen vetovoiman kohdalla on syytä huomata, että sen puute on eri asia kuin seksuaalinen haluttomuus. Seksuaalinen haluttomuus tarkoittaa libidon puutetta, jota yritetään ja voidaan usein hoitaa, jos asiakas itse sitä toivoo. 

Joskus seksuaalisen tai emotionaalisen vetovoiman puutteessa voi kuitenkin olla kyse tietynlaisesta seksuaalisesta suuntautumisesta. Silloin se ei ole asia, joka tulisi nähdä ongelmana tai jota tulisi hoitaa, vaan nuori on voinut nivoa sen osaksi identiteettiään.  

Aseksuaali tuntee hyvin vähän tai ei lainkaan seksuaalista vetovoimaa toisiin. Hän voi kuitenkin esimerkiksi rakastua toiseen. Aromanttinen henkilö puolestaan ei tunne rakastumisen tunnetta. Hän voi kokea esimerkiksi seksuaalista vetovoimaa tai lämmintä kumppanuutta. 
Pieni sateenkaarisanasto

  • Kuuntele nuoren itsemäärittelyä. Älä kiistä tai vähättele sitä. Identiteetti kehittyy elämän kuluessa ja joskus muuttuukin, mutta tässä hetkessä se on nuorelle totta.

Ammattilais- ja vertaistuki

"En muista, että koulussa olisi mitenkään puhuttu seksuaalisesta suuntautumisesta tai annettu tukea. Homo oli haukkumasana ja sillä selvä."

Hyvinvoiva sateenkaarinuori -tutkimushanke

Oman seksuaalisen suuntautumisen pohtimiseen voi joskus liittyä häpeää, huolia tai sisäistettyä itsesyrjintää. Opiskelija voi ajatella olevansa ainoa, joka ihastuu samaa sukupuolta oleviin. Omat halut ja fantasiat voivat hämmentää, pelottaa tai ahdistaa, jos niihin liittyy jotakin, mikä ei ole perheessä tai yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyä.

  • Painota, että nuori ei ole ainoa, jolla on kyseisiä kokemuksia, haluja tai fantasioita.
  • Ohjaa nuori tarvittaessa ammattilais- ja vertaistuen pariin. Joskus on helpompi puhua nimettömänä, tuntemattoman ammattilaisen tai toisten lasten tai nuorten kanssa. 
    Tietoa ja tukea tarjoavia järjestöjä

Lähteet

Jokela Satu ym. (2020) Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien nuorten hyvinvointi: Kouluterveyskyselyn tuloksia 2019. Työpaperi 2020_038. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Kouluterveyskyselyn tulokset (Tutkimus ja kehittäminen -aihesivusto)

Laiti Minna (2020) Sateenkaarinuorille seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden käsittely on keskeistä yläkoulun kouluterveydenhuollossa. Terveydenhoitaja-lehti 4/2020.

Majlander Satu ym (2022) Sateenkaarinuoret poikkeusaikana. Teoksessa Poikkeuksellinen nuoruus korona-aikaan. Nuorten elinolot -vuosikirja 2022. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Valtion nuorisoneuvosto.

Moninaisuuden käsitteitä

Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus pitävät sisällään sekä vähemmistöt että enemmistöt.

Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen itsemäärittely voi muuttua elämän aikana. Kenenkään ei tarvitse osata määritellä seksuaalista suuntautumistaan tai sukupuoltaan tarkasti tai pysyvästi. Henkilö voi myös pohtia sukupuoltaan.

Seksuaalivähemmistöt
Esim. lesbot, homot, bi- ja panseksuaalit, aseksuaalit ja aromanttiset ihmiset.

Sukupuolivähemmistöt 
Esim. trans-, inter- ja muunsukupuoliset henkilöt. Sukupuolivähemmistöön kuuluvat kaikki henkilöt, jotka itse määrittelevät kuuluvansa johonkin sukupuolivähemmistöön.

Sateenkaariperheet
Viittaa yleisimmin lapsiperheisiin, joissa yksi tai useampi vanhemmista kuuluu seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön.

Pieni sateenkaarisanasto