Sote-palvelujen rooli ihmiskaupan uhrin auttamisessa
Sote-ammattihenkilö voi havaita asiakkaan tilanteesta viitteitä hyväksikäytöstä, väkivallasta tai kaltoinkohtelusta. Tämä voi vaikuttaa hänen hoidon tai palvelun tarpeeseensa. Tämä sivu koskee aikuisten kanssa työskentelyä.
Jos asiakkaaseen kohdistuu kontrollointia, on tärkeää ottaa huomioon sen vaikutukset hänen kykyynsä ja mahdollisuuksiinsa toimia. On keskeistä erottaa, milloin kyse on yksittäisistä tilanteista ja milloin kontrollointi on systemaattisempaa ja toimintamahdollisuuksia rajoittavaa. On myös hyvä tiedostaa, minkälainen suhde tekijän ja hyväksikäyttöä kokevan välillä on. Kyseessä voi olla esimerkiksi puoliso, työnantaja, järjestäytynyt rikollisuus tai muu yhteisö. Hyväksikäyttö ja siihen liittyvät olosuhteet voivat kytkeytyä monenlaisiin asioihin: taustalla voi olla esimerkiksi velkaantumista, huolta läheisistä tai pelkoa joutua poistetuksi maasta.
Tuen tarjoaminen haitallisesta tilanteesta irrottautumiseen on osa sote-palveluissa tapahtuvaa työskentelyä. Asiakkaan tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla vastaavia palveluita järjestetään myös silloin, jos hän ei ole valmis lähtemään tilanteesta tai mahdollisesti palaa siihen myöhemmin uudestaan. Jos tilanteeseen liittyy lapsia, on heidän etunsa otettava aina huomioon toimenpiteitä järjestettäessä. Väkivaltaan, hyväksikäyttöön ja kontrolliin liittyvän dynamiikan havaitseminen ja ymmärtäminen on tärkeä osa sote-ammattihenkilön ammatillista osaamista.
Sote-ammattihenkilönä tehtävänäsi on varmistaa, että
- asiakkaan oikeudet lain mukaisiin palveluihin toteutuvat
- palvelujen järjestämisessä noudatetaan asiakkaan edun periaatetta
- henkilö on tietoinen omista oikeuksistaan palvelujen käyttäjänä.
Kokonaisvaltaisen tuen järjestäminen
Terveyspalvelujen järjestämisen lähtökohtana on ammattihenkilön tekemä lääketieteellinen arvio hoidon tarpeesta. Terveydenhuollon ammattihenkilön on hoidon tarpeen arvioinnin yhteydessä arvioitava, onko potilaalla ilmeinen sosiaalihuollon tarve sekä ohjattava tämä tarvittaessa saamaan sosiaalipalveluja.
Kiireellisessä tilanteessa hyvinvointialueella on vastuu järjestää sote-palvelut kaikille alueellaan oleskeleville. Kiireellisen avun tarve arvioidaan välittömästi ja siihen vastataan sosiaali- ja terveydenhuollon yleislaeilla. Tilanteen turvaaminen voi edellyttää yhteistyötä poliisin kanssa esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakkaaseen kohdistuu vakava turvauhka.
Jatkopalvelujen tarpeen arviointi ja palveluihin ohjaaminen on olennainen osa akuuttiin tilanteeseen vastaamista. Sosiaalihuoltolaki turvaa oikeuden palvelutarpeen arvioon, jos sen tekeminen ei ole ilmeisen tarpeetonta. Arvio tehdään henkilön elämäntilanteen edellyttämässä laajuudessa. Paperittomien ihmisten kanssa työskenneltäessä on tärkeää pyrkiä löytämään inhimillisiä ja kestäviä ratkaisuja yksilön tilanteeseen.
Sosiaalihuollon tehtävänä on tarvittaessa käynnistää sektorirajat ylittävä yhteistyö asiakkaan tuen tarpeisiin vastaamiseksi sekä ohjata ja neuvoa asioinnissa muiden toimivaltaisten tahojen kanssa. Hyväksikäyttöä kokeneen tarpeet voivat liittyä sote-palveluiden lisäksi esimerkiksi mahdolliseen rikosprosessiin, maassaoloon tai työllistymiseen. Prosessien eteneminen ja niissä tapahtuvat muutokset voivat heijastua sote-palvelujen tarpeeseen. Niiden huomioiminen on tärkeää asiakkaan tilannetta arvioitaessa.
Auttamisjärjestelmää koskevan tiedon antaminen asiakkaalle
Jos asiakkaan tilanteessa on ihmiskauppaan viittavia piirteitä, tulee hänelle muun ohjauksen ja neuvonnan lisäksi antaa tietoa ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmästä ja sen asiakkuuden vaikutuksista.
Tieto auttamisjärjestelmän asiakkuuden vaikutuksista sote-palvelujen saamiseen ja sote-tietojen käsittelyyn tulee antaa myös tilanteessa, jossa asiakasta on esitetty auttamisjärjestelmään ulkopuolisen tahon toimesta, tai jossa auttamisjärjestelmässä oleva henkilö siirtyy sote-palveluiden asiakkuuteen.
Työskentelyn dokumentointi
Dokumentoi työskentelyn vaiheet tarkasti asiakkaan oikeuksien takaamiseksi. Myös ammattihenkilön oikeusturvan kannalta on tärkeää pystyä osoittamaan, mihin arvioon toiminta on perustunut.
Kerro auttamisjärjestelmästä ja anna tietoa asiakkuuden vaikutuksista
Kiinnitä huomiota erityisesti seuraaviin asioihin asiakkaan yksilöllinen tilanne huomioiden:
- Kerro oikeudesta saada auttamistoimia.
- Kerro, miten auttamisjärjestelmän asiakkuus vaikuttaa oikeuteen saada sote-palveluja.
- Kerro, mikä on henkilön oikeus saada sote-palveluja, jos päätös auttamisjärjestelmään ottamisesta on kielteinen tai tilanteessa, jossa auttamisjärjestelmän asiakkuus päättyy.
- Kerro auttamisjärjestelmän tehtävästä tunnistaa henkilö ihmiskaupan uhriksi.
Jos kyseessä on paperiton henkilö, kerro auttamisjärjestelmän mahdollisuudesta antaa viranomaisaloitteinen harkinta-aika maassaolon tilapäiseksi laillistamiseksi.
Tieto harkinta-ajasta ja henkilön perustiedoista menee poliisille. Harkinta-ajan ihmiskaupan uhrille voi myöntää myös poliisi tai rajatarkastusviranomainen.
- Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä
- Ihmiskaupan uhrien oikeus sosiaali- ja terveyspalveluihin
- Laki kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta (Finlex)
- Harkinta-aika (Ulkomaalaislaki, Finlex)
Kerro, mitä auttamisjärjestelmään esittäminen tarkoittaa tietojen käsittelyn näkökulmasta
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmään esitetyn henkilön tietojen käsittelyyn liittyvät vaikutukset eivät välttämättä ole ennakoitavissa.
Auttamisjärjestelmään esittäminen tarkoittaa aina rekisterimerkintää ulkomaalaisasioiden asiankäsittelyjärjestelmässä. Käytännössä kaikki auttamisjärjestelmälle henkilöstä luovutettavat tiedot talletetaan kyseiseen järjestelmään.
Auttamisjärjestelmä tarvitsee järjestelmään ottamista koskevaa päätöksentekoa varten tiedot olosuhteista, joiden perusteella henkilön arvioidaan joutuneen ihmiskaupan uhriksi sekä tiedot tai arvion hänen avun tarpeestaan. Tämä voi tarkoittaa tietoa sote-palvelujen tarpeesta.
Kun esitys auttamisjärjestelmään on tehty, auttamisjärjestelmää ylläpitävälle Joutsenon vastaanottokeskukselle syntyy lakisääteinen oikeus saada tietoa henkilön saamista sosiaali- ja terveyspalveluista sekä etuuksista tehtäviensä hoitamiseksi.
Ulkomaalaisasioiden asiainkäsittelyjärjestelmää käyttävät auttamisjärjestelmän ja vastaanottokeskusten lisäksi myös muut viranomaiset kuten poliisi, suojelupoliisi, Maahanmuuttovirasto ja Rajavartiolaitos.
Muiden järjestelmää käyttävien viranomaisten oikeudesta tarkastella tai saada auttamisjärjestelmän asiakasrekisteriin tallettamia tietoja säädetään eri laeissa. Tietoja voidaan käyttää toimijoiden lakisääteisten tehtävien tukena. Rekisterinpitäjällä on velvollisuus kertoa tietojen käytöstä ja luovuttamisesta tarkemmin.
Auttamisjärjestelmää ylläpitävällä Joutsenon vastaanottokeskuksella on oikeus saada esitutkintaviranomaiselta tiedot esitutkinnasta ja vireillä olevista tai vireillä olleista rikosilmoituksista mikäli tiedot ovat tarpeellisia auttamisjärjestelmään ottamista koskevaa päätösharkintaa varten.
Tietojen saaminen edellyttää sitä, että auttamisjärjestelmä luovuttaa yksilöä koskevia henkilötietoja esitutkintaviranomaiselle. Joutsenon vastaanottokeskus/auttamisjärjestelmä on velvollinen antamaan asiasta tarkempaa tietoa.
Sote-palvelujen tarvetta ja sote-palveluja koskevia tietoja luovutetaan myös tilanteessa, jossa hyvinvointialue hakee kotoutumislain mukaisia korvauksia.
Prosessissa tietoja luovutetaan KEHA-keskukselle, ELY-keskukselle ja auttamisjärjestelmälle. ELY-keskus pyytää Joutsenon vastaanottokeskuksen johtajalta lausunnon siitä, ovatko haetut kustannukset aiheutuneet ihmiskaupan uhrin asemasta johtuvien toimenpiteiden ja palvelujen järjestämisestä. Tietoja talletetaan prosessissa ulkomaalaisasioiden asiankäsittelyjärjestelmään sekä KEHA- ja ELY-keskusten käyttämään USPA-asianhallintajärjestelmään.
- Laki henkilötietojen käsittelystä maahanmuuttohallinnossa (Finlex)
- Laki kotoutumisen edistämisestä (Finlex)
- Työ- ja elinkeinoministeriön ohje kotoutumislain mukaisista korvauksista (pdf 2,8 Mt)
Jos asiakas haluaa hakeutua auttamisjärjestelmään
Auttamisjärjestelmään hakeutuvalla on oikeus saada hänen tilanteensa näkökulmasta yksilöityä tietoa viranomaisen toimivallasta, henkilötietojen käsittelystä sekä auttamisjärjestelmän asiakkuuden vaikutuksista. Tiedon saaminen on tärkeää, koska jo esityksen tekeminen auttamisjärjestelmään tarkoittaa henkilön tietojen rekisteröimistä ulkomaalaisasioiden asiankäsittelyjärjestelmään.
Lähtökohtaisesti oikeus saada tietoa toteutuu parhaiten asioimalla asiasta vastaavan viranomaisen kanssa. Yhteyden ottaminen auttamisjärjestelmään ei edellytä henkilötietojen antamista.
Henkilö ohjataan keskustelemaan auttamisjärjestelmän kanssa ennen päätöksen tekemistä. On tärkeää arvioida, mikä toimintatapa mahdollistaa parhaiten asiakkaan osallisuuden prosessissa ja miten sote-palveluista voidaan antaa tähän tukea. Velvollisuus korostuu, kyseessä on erityisen tuen tarpeessa oleva henkilö.
Esityksen tekeminen ja tietojen käsittely
Henkilö voi halutessaan tehdä itsestään esityksen auttamisjärjestelmään. Auttamisjärjestelmällä on viranomaisena selvitysvelvollisuus eli sen on hankittava asian ratkaisemiseksi tarvittavat tiedot.
Jos sote-ammattilainen tekee asiakkaasta esityksen auttamisjärjestelmään, on tietojen luovuttamiseen oltava suostumus.
Suostumus tulee dokumentoida yksilöidysti luovutettujen tietojen mukaan. Kerro asiakkaalle oikeudesta perua annettu suostumus. Varmista hänen ymmärtävän, missä vaiheessa suostumuksen perumisella voi vielä vaikuttaa tietojen luovuttamiseen. Asiakkaan osallisuus esityksen tekemisessä on tärkeää. Varaa esityksen tekemiselle, läpikäymiselle ja korjauksille riittävästi aikaa.
Huom! Henkilö on voinut joutua ihmiskaupan kohteeksi, mutta hän ei ole hakeutunut tai häntä ei ole otettu ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmään. Henkilö voi esimerkiksi olla asianomistajana rikoksessa, jota tutkitaan ihmiskauppana tai hyvinvointialueen palveluissa olevalla asiakkaalla voi olla ihmiskaupan uhrin oleskelulupa. Auttamisjärjestelmään esittämistä voidaan tarvittaessa arvioida uudelleen asiakassuhteen aikana.
Tietojen liikkuminen järjestelmien välillä
Tieto auttamisjärjestelmän asiakkuudesta ei automaattisesti siirry eri järjestelmien välillä. Asiakas on voitu poistaa auttamisjärjestelmästä tai häntä on voitu esittää sinne ilman, että sote-palveluissa on tieto asiasta.
Jos tiedät asiakkaan asioineen auttamisjärjestelmän kanssa, voi auttamisjärjestelmältä pyytää päätökset asiakkaan järjestelmään ottamista ja mahdollista poistamista koskien.
Auttamisjärjestelmän päätökseen kirjattuja tietoja voi hyödyntää osana hoidon ja palvelun tarpeen arviointia. Arvioinnissa huomioidaan ihmiskaupan kohteeksi joutuminen yksilöllisen tilanteen edellyttämällä tavalla.
Auttamisjärjestelmä voi tehdä asiakkaan saamia sote-palveluita koskevan tietopyynnön. Vastuu tietojen lain mukaisesta luovuttamisesta on aina tietopyyntöön vastaajalla. Jos tietopyynnössä ei ole riittävää perustetta tietojen saamiselle, tulee vastaanottajan pyytää lisäselvitystä pyynnön lähettäjältä.
Muista mahdollisuus konsultoida
Jos olet epävarma velvollisuuksistasi, konsultoi oman organisaatiosi johtoa ja juridista tukea. Huomioi myös mahdollisuus konsultoida auttamisjärjestelmää.
Lisätietoa
Ihmiskauppa sote-palveluissa kohdattavana ilmiönä -verkkokoulutus