Regnbågsfamilj som social- och hälsotjänsternas klient
Med regnbågsfamilj avses vanligtvis en barnfamilj där en eller flera av familjerna tillhör en könsminoritet och/eller sexuell minoritet. En regnbågsfamilj kan till exempel vara en familj där föräldrar är ett par som består av två män eller en familj där en av föräldrarna är en transperson. Spektret av familjeformer är brett och i familjen kan det också finnas fler än två föräldrar. Till exempel kan barnet som föds i en partnerskapsfamilj, dvs. klöverfamilj vara ett gemensamt barn för två olika familjeenheter.
När social- eller hälsovårdspersonal möter en familj är det viktigt att sträva efter ett sensitivt bemötande. Det viktigaste är att undvika förhandsantaganden och låta familjemedlemmarna definiera sig själva och sin familj.
På denna sida
- Använd ett språk som beaktar mångfald
- Lita på din grundläggande professionalitet
- Beakta alla föräldrar
- Utmana dina egna förhandsantaganden
- Till vem får du lämna barnets uppgifter?
- Ta upp modigt även svåra frågor
Vad är en regnbågsfamilj?
En regnbågsfamilj är en barnfamilj där en eller flera av föräldrarna tillhör en könsminoritet och/eller sexuell minoritet. En regnbågsfamilj kan till exempel vara
- en familj med en förälder.
- en kärnfamilj: parrelation mellan två föräldrar och ett eller flera barn.
- en ombildad familj: barnets nuvarande familj har bildats efter att hen eller något annat av familjens barn har fötts.
- en partnerskapsfamilj eller en klöverfamilj: i partnerskapsfamiljen är föräldraskapet fördelat planenligt ofta utan inbördes kärleksförhållande mellan de vuxna. Man talar även om partnerskapsföräldraskap. I klöverfamiljen ingår fler än två föräldrar.
- en polyfamilj: föräldrarna eller en del av föräldrarna lever i ansvarsfull polyamori och fördelar föräldraskapet mellan sig. Olika typer av människor har ansvarsfulla polyamorösa förhållanden oberoende av sexuell läggning eller kön.
Använd ett språk som beaktar mångfald
En förtroendefull klientrelation förutsätter ett språk som beaktar mångfald. Den är användbar i alla klientmöten eftersom de anställda ofta inte vet i förväg vilken form klientens familj har eller andra detaljer. Med ett språk som beaktar mångfalden kan personalen visa att hen förstår många typer av familjesituationer och att man kan tala öppet med hen utan rädsla för negativa attityder eller fördomar.
Stanna upp och lyssna hur familjemedlemmarna definierar sig och varandra.
Använd definitionerna och termerna som klienten använder i ditt eget tal.
Använd öppna frågor:
- Kommer andra personer tillsammans med dig till mötet?
- Vilka personer är betydelsefulla för dig?
- Vem ingår i din familj?
- Hur vill du att jag ska kalla dig?
- Vilket namn eller benämning använder dina familjemedlemmar om varandra?
Tala om föräldrar eller vuxna som tar hand om barnet, inte om mamma eller pappa. Till exempel kan det kännas ångestfullt för den födande föräldern att automatiskt kallas mamma om hen är till exempel ickebinär.
En liten regnbågsordlista
Tala om partner eller flera partner, inte om man eller hustru.
Många regnbågsföräldrar lyssnar med särskild känslighet på personalens sätt att tala. Det beror på minoritetsstress som har orsakats av tidigare mötta fördomar och negativa attityder.
Lita på din grundläggande professionalitet
Social- och hälsovårdspersonalen är experter inom bemötande och den yrkeskunskapen räcker långt. Den anställda behöver inte vara expert inom regnbågsfrågor och inte heller kunna alla termer. Överdriven oro över att använda rätta termer kan göra klientsituationen spänd. Var alltså även nådig mot dig själv.
- Om du inte förstår något som klienten berättar om sig själv eller om sin familj kan du ställa fler uppmuntrande frågor.
- Om klienten korrigerar det du säger ska du be artigt om ursäkt och fortsätta samtalet.
- Om du observerar att du behöver mer kunskap om något fenomen ska du skaffa information utanför klientmötet. Det är inte klientens uppgift att utbilda personalen.
Beakta alla föräldrar
Det är viktigt att barnets alla föräldrar blir sedda och tas i beaktande. Kontrollera att du har förstått vem som har rollen som barnets föräldrar. Beroende av familjen kan de vara flera även om det juridiskt finns högst två. För barnet är varje vuxen som fungerar som hens faktiska förälder viktig. Barnet bör kunna vara stolt över sin familj.
Till exempel är det centralt vid barnets födsel och på barn- och mödraskapsrådgivningen att man inte förbiser någon förälder på grund av att hen till exempel inte har ett biologiskt band till barnet. Man ska inte heller anta att det alltid finns fler föräldrar än en. Särskilt i samband med det första barnet är föräldern först i processen av att lära sig vara förälder. Omgivningens och servicesystemets acceptans är en viktig del av uppväxten.
Utmana dina egna förhandsantaganden
Varje anställd inom personalen är en människa och som människor påverkas vi av de oskrivna normerna som råder i vårt samhälle om vad som är normalt och önskat. Normerna som fastställer kön, sexuell läggning, relationer och familjer är ofta trånga och kan orsaka omedvetna förutfattade antaganden.
Skulle jag göra antaganden? – Vad är normmedvetenhet
Det är viktigt att personalen identifierar sin egen inställning och sina egna antaganden och utmanar dem. Personalens egna åsikter ska inte påverka familjens bemötande utan varje familj skall bemötas professionellt och respektfullt. Anställd ska till exempel inte framföra sina åsikter om vilken form av familj eller föräldrarnas umgängessätt som hen anser skulle vara fördelaktig för barnet.
Enligt forskning är välbefinnandet hos regnbågsfamiljernas barn på samma nivå som för andra barn och enligt vissa mätare bättre. Majoriteten av regnbågsfamiljerna är förenade av att föräldraskapet är noga övervägt. Det viktigaste för barnets utveckling är en trygg anknytningsrelation till den som ger vård, inte familjeformen.
Till vem får du lämna barnets uppgifter?
Inom social- och hälsovården är det viktigt att veta vem eller vilka är barnets vårdnadshavare. Vårdnadshavaren är i regel den person till vem man får överlämna information. Vårdnadshavarna kan dessutom ge tillåtelse för vårdåtgärder som barnet ska genomgå.
Enligt lagen kan barnet ha en eller flera vårdnadshavare. Förutom den juridiska föräldern eller föräldrarna är den möjliga vidstående vårdnadshavaren också barnets vårdnadshavare. Barnet kan högst ha två juridiska föräldrar: mamma och pappa eller två mammor eller två pappor. Vårdnad eller juridiskt föräldraskap berättar inte ännu om vem som är barnets egentliga eller sociala föräldrar.
Det är bra om personalen reder ut i lugn och ro och med öppet sinne till vem man kan överlämna information som gäller barnet eller vem som kan fatta beslut gällande barnet. Det är viktigt att personalen förhåller sig empatiskt och respektfullt till exempelvis en orolig förälder som inte har barnets vårdnad även om hen inte får lämna information om barnet till denna.
Inom hälso- och socialvården kan man under vissa förutsättningar överlämna information om barnet till andra än vårdnadshavaren. I patientlagen och klientlagen utfärdas bestämmelser om detta. När man lämnar uppgifter måste man även beakta barnets eventuella självbestämmanderätt gällande överlämnande av hens uppgifter till vårdnadshavaren.
Ta upp modigt även svåra frågor
Regnbågsbarnen utsätts för många olika typer av fördomar. Ofta motiveras de genom att en heterokärnfamilj skulle vara den mest fördelaktiga familjemodellen för barnets välbefinnande.
Omgivningens negativa attityder och antaganden kan orsaka minoritetsstress hos regnbågsfamiljer som minskar livskvaliteten och ökar risken för rusmedelsproblem och psykiska problem och fysiska sjukdomar. Den långvariga stressen som orsakas av minoritetsställningen ökar ytterligare av negativa erfarenheter samt den rädsla, skam och döljande.
Personalen kan undvika att ta upp svåra frågor med regnbågsfamiljen. Den anställda kan fundera om hen genom att fråga kommer att ifrågasätta familjeformen eller föräldrarnas lämplighet som förälder. Regnbågsfamiljerna å sin sida kan ha behov av att ge en markerat positiv bild av sin familj eftersom de är rädda att personalen tänker att behovet av eventuellt stöd beror på deras form av familj. Oron över personalens fördomsfullhet kan få familjen att undvika att berätta om utmaningar eller även undvika att söka sig till tjänsten.
- När du möter familjen sensitivt och genom att respektera mångfalden kan mötet bli förtroendefullt och tryggt. Då kan man också ta upp svåra frågor och föräldrarna vågar vid behov be om hjälp.
- Det är viktigt att gå igenom eventuella belastande faktorer inom familjen på samma sätt som med andra familjer. Belastande frågor kan till exempel vara utmaningarna vid växelvisboende eller förälderns eget behov av stöd.
- Du kan påminna om att alla familjer har sina egna utmaningar och det gör inte familjen sämre. Betona att man frågar samma frågor av andra familjer också och att syftet är att kartlägga behovet av stöd.
- Omgivningens fördomar sammankopplat med diskriminering eller trakasserier kan utgöra särskilda utmaningar för en regnbågsfamilj. Det är viktigt att fråga hur man förhåller sig till barnets familjeförhållanden inom till exempel skolan och om barnet mobbas.
Källor och mera information
Texten grundar sig delvis på material från Sateenkaariperheet ry - Regnbågsfamiljer ry samt Sateenkaari-ihmisten perhesuhdekeskus.
Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992 (Finlex)
Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000 (Finlex)