Lättläst om coronaviruset

Ett nytt coronavirus började sprida sig från Kina i december 2019.

Världshälsoorganisationen WHO anser att coronaviruset har orsaka en pandemi. Det kallas för pandemi när en smittsam sjukdom har spritt sig till hela världen.

Det finns inte någon särskild medicin som botar coronainfektion men det har forskats fram flera effektiva vaccin mot viruset.

Hur smittar coronaviruset

Coronaviruset smittar när en människa som har viruset nyser, hostar, talar eller sjunger. Då bildas små droppar och mycket små partiklar som svävar i luften. Genom dessa droppar och partiklar tar sig viruset från en människa till en annan.

Coronaviruset kan också smitta via beröring. Om en människa som har viruset hostar i sin hand och sedan rör vid en annan människa kan smittan föras vidare.

Viruset kan också smitta via olika ytor, till exempel dörrhandtag. Coronaviruset klarar sig ändå inte länge på ytor.

Coronaviruset kan också smitta från en människa som inte har några symptom på corona.

Symtom på coronavirus

Coronavirus kan ge många olika slags symtom.

De här är vanliga symtom på coronavirus:

  • huvudvärk
  • förändrat luktsinne
  • förändrat smaksinne
  • snuva
  • täppt näsa
  • hosta
  • svårt att andas
  • kraftlöshet
  • trötthet
  • värk i musklerna
  • ont i halsen
  • strävhet i halsen
  • feber
  • illamående
  • uppkastning
  • diarré.

En liten del av de som smittas av corona blir allvarligt sjuka. En del människor får inga symtom alls. Symtomen kan också förändras medan man är sjuk.

Vad ska jag göra om jag har symtom på coronaviruset?

Om du har lindriga symtom som kan bero på coronavirus kan du stanna hemma. Om du vill kan du göra ett hemtest för corona.

Försök undvika att träffa andra människor än de som du bor med i minst fem dagar. Börja räkna från den dagen när dina symtom började.

Följ med hur du mår. Om du får svåra symtom eller om du börjar må mycket sämre ska du ta kontakt med hälsovården. Ett allvarligt symtom är till exempel att du får svårt att andas.

Om du blir sämre ring hälsocentralen eller journumret 116 117. I nödfall ring nödnumret 112.

Coronavirussjukdom ökar risken för blodproppar. Om du vet att du har risk att få blodpropp ska du ta kontakt med en läkare om du blir sjuk i corona.
Coronaviruset och trombosbenägenhet (sidan är inte lättläst)

Du kan också utvärdera symtomen i nättjänsten Omaolo.fi. I vissa kommuner kan du även boka tid för ett coronatest genom Omaolo. Omaolo fungerar på finska, svenska och engelska.
Omaolo.fiLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Coronatest

Om du har symtom som kan bero på corona kan du göra ett hemtest för corona. Man kan köpa hemtest i matbutiker och på apotek.

I vissa fall lönar det sig att ta ett officiellt coronatest. Det är hälsovården som tar sådana test.

Om du har symtom ta ett officiellt test i följande fall:

  • om en vårdare eller läkare rekommenderar att du låter testa dig
  • om du sköter patienter eller tar hand om kunder i ditt arbete på en hälsocentral, ett sjukhus eller en vårdinrättning
  • om du arbetar på ett vårdhem eller inom handikappservicen
  • om du hör till en riskgrupp för en allvarlig coronavirussjukdom
    Riskgrupper för allvarlig coronavirussjukdom (sidan är inte lättläst)
  • om du är gravid.

På webbplats av din egen hemkommun eller stad hittar du mera information om test.

Om en familjemedlem eller närkontakt smittas av corona

Med närkontakt menar vi en människa som du har varit nära i samma utrymme. En närkontakt kan vara till exempel en familjemedlem eller en arbetskamrat.

Om din närkontakt har fått coronasmitta ska du:

  • följa med hur du mår
  • följa upp om du får några symtom
  • försöka undvika att träffa andra människor än de som du bor med i minst fem dagar.

Om du får symtom som passar in på coronasjukdom kan du göra ett hemtest för corona. Om testresultatet är positivt ska du undvika att träffa andra människor än de som du bor med i minst fem dagar. Ett positivt resultat betyder att du har smittats av corona.

I vissa fall ska du låta ta ett officiellt coronatest. Du kan läsa mera under rubriken Coronatest.
Coronatest

Ett barn eller en ungdom som inte har några symtom kan gå till skolan eller på daghemmet.

När jag är sjuk

Stanna hemma om du har förkylningssymtom. På det sättet ser du till att varken coronavirus eller andra virus sprids till andra människor.

Kom ihåg det här när du är sjuk hemma:

  • Vila och drick tillräckligt mycket.
  • Om du har feber kan du använda värkmedicin. Till exempel ibuprofen och paracetamol hjälper mot feber och värk.
  • Tvätta händerna ofta. Tvätta händerna speciellt efter att du har snutit näsan eller varit på toaletten. Tvätta också händerna när du kommer in utifrån eller när du börjarlaga mat.
  • Hosta och nys i ärmen eller i en näsduk. Kasta bort näsduken när du har hostat i den.
  • Undvik att träffa andra människor än dem som du bor med. Bjud till exempel inte hem gäster.

När kan jag gå tillbaka till jobbet eller hobbyer?

Stanna hemma tills det har gått minst fem dagar sedan symtomen började och du har varit symtomfri i två dagar. Om du har symtom ännu dag fem eller efter det, ska du ännu stanna hemma.

Att vara symtomfri betyder

  • att febern har försvunnit
  • att de andra symtomen har blivit tydligt lindrigare.

Om ditt enda symtom är att du fortfarande har förändringar i lukt- eller smaksinne eller lindrig hosta kan du börja träffa andra människor och gå till exempel på jobbet. Om du arbetar inom hälsovården eller äldreomsorgen ska du följa arbetsgivarens regler.

Efter att ha varit sjuk i corona

När du har haft coronavirussjukdom och blivit frisk har du ett starkt skydd mot corona.

Det är ändå viktigt att du fortsätter vara försiktig:

  • Tvätta händerna ofta.
  • Håll avstånd till andra när du rör dig där det är trängsel.

Coronaviruset förändras hela tiden. Fastän du har smittats och varit sjuk i corona skyddar detta in nödvändigtvis mot nya varianter. Därför lönar det sig att vara försiktig också i fortsättningen.

Om du har fått två doser coronavaccin och smittats och varit sjuk i corona, ger detta ett lika bra skydd som tre doser coronavaccin.

Ta hand om hygienen

Att vara noggrann med hygienen hindrar spridningen av coronaviruset.

  • Tvätta händerna ofta och noggrant med tvål och vatten.
  • Om du inte kan tvätta dina händer använd handdesinfektionsmedel. 
  • Håll för munnen när du hostar eller nyser. Använd till exempel din ärm eller en näsduk. Du ska inte hosta eller nysa i din hand.
  • Rör inte vid dina ögon, din näsa eller din mun med otvättade händer.

Handtvätt och hostande (sidan är inte lättläst)

Använd munskydd

Ett munskydd som också kallas för ansiktsmask kan hindra spridningen av viruset.

Vi rekommenderar att du använder munskydd när

  • du misstänker att du har smittats av corona och använder kollektivtrafik, till exempel åker buss eller tåg för att låta coronatesta dig eller få vård
  • du har förkylningssymtom med ändå måste gå till matbutiken eller apoteket
  • en familjemedlem eller någon annan du har varit nära har smittats av corona, men du inte kan undvika andra människor.

Om du vill kan du fortsätta att använda munskydd också i andra situationer. Du kan till exempel ha munskydd när du är på platser inomhus med trängsel och många andra människor.

Vaccin mot coronaviruset

Det har utvecklats effektiva vaccin mot coronaviruset. Vaccinen skyddar effektivt särskilt mot allvarlig coronasjukdom.

I Finland kan alla som har fyllt fem år låta vaccinera sig mot corona. Det är ändå frivilligt att ta coronavaccin.

Kommunerna och städerna ordnar vaccinationerna. Din egen kommun informerar var du kan låta vaccinera dig mot corona. Följ alltså den information som din hemkommun eller hemstad kommer med.

Du behöver inte betala någonting för coronavaccinet.

Läs mera om coronavaccineringar (sidan är inte lättläst)

Boosterdoser av coronavaccin

Till grundserien hör två doser coronavaccin. Den tredje, fjärde och femte vaccindosen är boosterdoser. De stärker skyddet mot en allvarlig coronasjukdom.

Vi rekommenderar en tredje dos vaccin till följande grupper:

  • Alla som har fyllt 18 år
  • Alla som är mellan 12 och 17 år gamla och hör till en riskgrupp för en allvarlig coronasjukdom.

Människor som hör till dessa grupper behöver ändå inte den tredje dosen ifall de har fått två vaccindoser och varit sjuka i corona.

Vi rekommenderar en fjärde dos vaccin till följande grupper:

  • de som har fyllt 12 år och har ett kraftigt nedsatt immunförsvar. Nedsatt immunförsvar betyder att kroppen inte kan försvara sig mot smittor.
  • de som har fyllt 80 år
  • de som fyllt 70 år och hör till en riskgrupp för en allvarlig coronasjukdom 
    Riskgrupper för allvarlig coronavirussjukdom (allmänspråklig sida)
  • gamla människor som bor på vårdhem
  • gamla människor som får hemvård eller anhörigvård
  • gamla människor som har dålig hälsa och funktionsförmåga och som inte längre klarar sig ensamma hemma.

Man kan ge en fjärde dos vaccin efter att det har gått minst tre månader sedan den tredje dosen.

Om du har fått tre doser vaccin och smittats och varit sjuk i corona behöver du vanligtvis inte ta en fjärde dos vaccin. Vi rekommenderar den fjärde vaccindosen till människor med nedsatt immunförsvar, även om de skulle ha varit sjuka i corona.

Vi rekommenderar en femte vaccindos till människor med kraftigt nedsatt immunförsvar. Den femte dosen kan ges när det har gått 4 till 6 månader sedan den fjärde dosen.

Är coronavaccinen trygga?

Man får vaccinera människor bara med sådana vaccin som är tillräckligt trygga och effektiva.

De som forskar fram vaccinen måste testa vaccinen ordentligt innan de kan börja användas. Vaccinutvecklarna har testat vaccinen med tiotusentals frivilliga människor.

Vaccinet måste få försäljningstillstånd innan det kan ges till människor. Det är medicinmyndigheterna som ger försäljningstillståndet. Ett vaccin får försäljningstillstånd om det är tillräckligt tryggt och effektivt.

Alla vaccin kan ha biverkningar. Oftast är biverkningarna ändå lindriga och går snabbt förbi. Exempel på biverkningar:

  • stället där man fått sprutan blir rött, hett eller sväller upp
  • feber
  • huvudvärk eller muskelvärk.

Man kan inte få coronavirussjukdom av coronavaccinet. Coronavaccinen innehåller inga levande virus.

Andra biverkningar är ovanliga

Coronavaccin kan också ha sällsynta biverkningar. Största delen av människorna får inga sällsynta biverkningar av vaccinet.

Hjärtmuskelinflammation och hjärtsäcksinflammation har oftare konstaterats bland människor som har fått mRNA-vaccin än bland befolkning i genomsnitt. Comirnaty och Spikevax är mRNA-vaccin.

Det är mest unga män som har fått hjärtmuskelinflammation några dagar efter den andra dosen. Inflammationerna är ändå ovanliga också bland unga män. Symtomen är ofta lindriga. Också coronavirussjukdom och flera andra sjukdomar ökar risken för hjärtmuskelinflammationen.

Några människor som har fått Janssens coronavaccin har råkat ut för mycket ovanliga koagulationsstörningar som har lett till blodpropp.

Precis som alla vaccin kan också coronavirusvaccin ge en allvarlig allergisk reaktion, men det är mycket ovanligt. Man kan få vård för allergiska reaktioner på alla ställen där man får vaccin.

Symbolen för lättläst.