RAI-sanasto
Tältä sivulta löydät keskeisiä RAI-toiminnan termejä ja lyhenteitä sekä niiden määritelmiä työsi tueksi.
Sanasto on aakkosjärjestyksessä. Voit käyttää sanaa etsiessäsi apuna hakukenttää, joka avautuu näppäinyhdistelmällä CTRL+F.
RAI-järjestelmän mittareiden nimet ja lyhenteet
Termit ja määritelmät
Asiakasohjaustietokanta
RAI-vertailutietokanta asiakas- ja palveluohjauksen toiminnan ja kehittämisen tueksi strategiseen johtamiseen. Tietokanta on kaikkien RAI-arviointeja tekevien organisaatioiden käytettävissä.
RAI-vertailutietokannat
Arviointikäsikirja
RAI-käsikirja, joka sisältää RAI-arvioinnin periaatteet ja ohjeita RAI-arviointiin. Käsikirja on RAI-arviointeja tekevän sote-ammattilaisen tärkein työväline asiakkaan arvioinnissa. RAI-käsikirjat on integroitu RAI-ohjelmistoihin ja saatavilla myös THL:n RAI-ekstranetistä.
EasyRAIder-tietokanta
RAI-vertailutietokanta toimintayksiköiden tarkasteluun ja organisaatioiden väliseen vertailuun taktisen johtamisen tueksi. Tietokanta on yhteisrahoitteisen RAI-vertailukehittämisen kumppaneiden käytössä.
RAI-vertailutietokannat
Heräte
Kliinisten asiantuntijoiden määrittämä, asiakkaan hoidon ja palvelujen suunnittelussa huomioitava riskitekijä ja voimavara. Auttaa luomaan kuvan asiakkaan kokonaistilanteesta, tunnistamaan asiakkaan vahvuuksia sekä toimenpiteitä vaativia ongelmia.
InterRAI-välineissä heräte on nimellä interRAI-CAP – Client Assessment Protocol.
Kotihoidon RAI-HC-välineessä heräte on nimellä CAP – Client Assessment Protocol.
Ympärivuorokautisen hoivan RAI-LTC-välineessä heräte on nimellä RAP – Resident Assessment Protocol.
Herätekäsikirja
RAI-käsikirja, joka sisältää tietoa herätteistä ja ohjeita niiden käyttöön hoidon ja palvelujen suunnittelussa.
InterRAI
Kansainvälinen tutkijaorganisaatio, joka omistaa RAI-välineistön oikeudet sekä ylläpitää ja kehittää RAI-välineitä.
Tietoa interRAI-organisaatiosta englannin kielellä
InterRAI-CA-väline
InterRAI-CA-arvioinnilla kartoitetaan iäkkään henkilön toimintakykyä ja palvelutarpeita. Se rakentuu portaittaiselle toimintatavalle.
CA – Contact Assessment.
InterRAI-CHA-väline
RAI-väline asiakasohjaukseen ja palvelutarpeen peruskartoitukseen.
CHA – Community Health Assessment.
InterRAI-CHA-AL-täydennysosa
RAI-välineen täydennysosa palveluasumisessa.
CHA-AL – Community Health Assessment, Assisted Living.
InterRAI-CHA-FS-täydennysosa
RAI-välineen täydennysosa toimintakyvyn laajaan kartoitukseen.
CHA-FS – Community Health Assessment, Functional Supplement.
InterRAI-CHA-MH-täydennysosa
RAI-välineen täydennysosa mielenterveysongelmien lisäkartoitukseen.
CHA-MH – Community Health Assessment, Mental Health.
InterRAI-ChYMH-DD-väline
Lasten ja nuorten mielenterveys- ja kehitysvammapalvelujen arviointiväline.
ChYMH-DD – Children and Youth Mental Health and Developmental Disabilities.
InterRAI-CMH-väline
Mielenterveystyön avohoidon RAI-väline.
CMH – Community Mental Health.
InterRAI-HC-väline
Kotihoidon RAI-väline.
HC – Home Care.
InterRAI-ID-väline
Kehitysvammatyön RAI-väline.
ID – Intellectual Disability.
InterRAI-LTCF-väline
Ympärivuorokautisen hoidon RAI-väline.
LTCF – Long-Term Care Facilities.
InterRAI-väline
Asiakkaan palvelutarpeen ja toimintakyvyn kartoitukseen tarkoitettu arviointiväline. InterRAI-välineet ovat kehittyneempiä versioita MDS-välineistä.
Järjestäjätietokanta
RAI-vertailutietokanta alueelliseen tarkasteluun kunta-, järjestäjä- ja hyvinvointialuetasolla strategisen johtamisen tueksi. Tietokanta on yhteisrahoitteisen RAI-vertailukehittämisen kumppaneiden käytössä.
RAI-vertailutietokannat
MDS
Asiakkaan toimintakyvyn ja palvelutarpeiden kartoitukseen tarkoitettu arviointivälineistö, joka on kehitetty Yhdysvalloissa. Ensimmäisistä RAI-välineistä käytetään nimitystä MDS-väline, joista kehittyneemmät versiot ovat nimeltään interRAI-välineitä. Esimerkiksi nykyisen koitihoidon interRAI-HC-välineen aiempi MDS-versio oli nimeltään RAI-HC.
MDS – Minimum Data Set.
RAI
Asiakkaan toimintakyvyn ja palvelutarpeiden arviointimenetelmä.
RAI – Resident Assessment Instrument.
RAI-arviointi
Laaja-alainen asiakkaan palvelutarpeen, toimintakyvyn ja terveydentilan arviointi.
RAI-arviointi ja arviointitiedon käyttö asiakastyössä
RAI-arviointitieto
RAI-arvioinnissa muodostuva RAI-tieto. Koostuu arviointikysymysten vastausten lisäksi asiakkaan voimavaroja ja riskitekijöitä kuvaavista herätteistä, toimintakykyä ja terveydentilaa kuvaavista RAI-mittareista sekä tiedoista asiakkaan käyttämistä palveluista ja hänen sosiaalisesta verkostostaan. RAI-arviointitietoa hyödynnetään asiakkaan hoito-, kuntoutus- tai palvelusuunnitelmassa.
RAI-järjestelmä
Muodostuu eri käyttötarkoituksiin ja eri kohderyhmille suunnitelluista asiakkaan palvelutarpeen ja toimintakyvyn arviointivälineistä. Vanhuspalvelulain mukaan hyvinvointialueilla on velvollisuus käyttää iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-arviointivälineistöä 1.4.2023 alkaen.
Palvelutarpeiden arviointi RAI-järjestelmällä
RAI-käsikirja
RAI-käsikirja on tärkein työväline RAI-arviointia tehtäessä. RAI-käsikirjoja on kahdenlaisia: Arviointikäsikirja sisältää arvioinnin periaatteet ja opastaa RAI-arvioinnin tekemisessä. Herätekäsikirja antaa tietoa herätteistä ja ohjeita niiden käyttöön hoidon ja palvelujen suunnittelussa. RAI-käsikirjat on integroitu RAI-ohjelmistoihin ja RAI-välineistöä käyttävien organisaatioiden saatavilla myös THL:n RAI-ekstranetistä.
Siirry THL:n RAI-ekstranettiin
RAI-laatuindikaattori
RAI-laatuindikaattoreita käytetään laadun mittaamisen välineinä, joiden tärkein käyttötarkoitus on yksikön tai organisaation oman toiminnan laadun seuranta. Ne kertovat hoitoprosesseista ja toimintakäytännöistä sekä niiden toteutumisesta. Laatuindikaattoreiden avulla voidaan esimerkiksi havaita hoidon tai kuntoutuksen mahdollisia ongelmakohtia, joihin puuttumalla ja toimintaa kehittämällä palvelujen laatua pystytään parantamaan.
RAI-mittari
RAI-mittareita käytetään sekä asiakastyössä (yksilömittari) kuvaamaan asiakkaan toimintakykyä ja palvelutarvetta että eri johtamistasoilla kuvaamaan asiakasryhmiä ja niiden palvelutarpeita (vertailumittari).
Ks. RAI-yksilömittari ja RAI-vertailumittari.
RAI-ohjelmisto
Tietokoneohjelmisto, johon RAI-arviointi kirjataan. Ohjelmisto sisältää RAI-käsikirjat ja se muodostaa arvioinnin perusteella herätteet ja RAI-yksilömittarit.
RAI-palauteraportti
RAI-vertailutietokanta oman yksikön toiminnan seuraamiseen ja organisaation yksiköiden toiminnan välinekohtaiseen vertailuun operatiivisessa lähijohtamisessa. RAI-palauteraportti on kaikkien RAI-arviointeja tekevien organisaatioiden käytettävissä.
RAI-vertailutietokannat
RAI-vertailumittari
Kuvaa asiakaskunnan terveydentilaa, voimavaroja ja avuntarvetta ja toimintayksikön toimintaa. Koostetaan yksilötason arvioinneista ja käytetään asiakaskunnan tarkasteluun ja ryhmittelyyn, toiminnan kehittämiseen ja laadun seurantaan, kansalliseen vertailuun ja tutkimukseen.
RAI-vertailutietokannat
RAI-tieto
Käsittää sekä asiakkaan arvioinnista muodostuvan arviointitiedon että arviointitiedoista koostetun vertailutiedon.
Ks. RAI-arviointitieto sekä RAI-vertailutieto.
RAI-vertailutieto
Yhteenvetoja ja keskiarvoja, jotka kuvaavat organisaation asiakaskuntaa ja sen tarpeita sekä palvelujen toteutumista ja muutoksia. Koostetaan asiakkaiden RAI-arvioinneista syntyvistä arviointitiedoista. Vertailutiedosta ei ole tunnistettavissa yksittäisen henkilön tietoja.
RAI-tiedolla johtaminen
RAI-vertailukehittäminen
RAI-vertailukehittäminen on tiedon ja osaamisen jakamista, jatkuvaa parantamista ja palvelujen kehittämistä yhteistyössä muiden kanssa. RAI-vertailukehittämisen tavoitteena on, että organisaatiot voivat kehittää parempia toimintatapoja ja hyödyntää resurssejaan parhaalla mahdollisella tavalla tuottaakseen laadukkaita palveluja.
Yhteisrahoitteinen RAI-vertailukehittäminen
RAI-vertailutietokanta
RAI-vertailutiedot kootaan RAI-vertailutietokantoihin. Vertailutietokanta voi olla välinekohtainen, jolloin sen sisältämät tiedot perustuvat yhteen arviointivälineen arviointeihin, kuten RAI-HC-palauteraportti, tai se voi olla välineriippumaton, kuten RAI-järjestäjätietokanta.
Ks. RAI-vertailutieto
RAI-väline
Asiakkaan palvelutarpeen ja toimintakyvyn kartoitukseen tarkoitettu arviointiväline. RAI-välineitä on eri käyttöympäristöjä varten. RAI-välineen muodostavat arviointikäsikirja, arviointilomake, herätekäsikirja, herätteet ja RAI-mittarit.
RAI-välineistö
RAI-välineistö
RAI-välineiden muodostama kokonaisuus. InterRAI-välineistä muodostuva arviointivälineistö mahdollistaa asiakkaan palvelutarpeiden ja toimintakyvyn kartoituksen eri palveluympäristöissä, myös asiakkaan siirtyessä palveluympäristöstä toiseen tai kun uusi arviointi tehdään toisella interRAI-välineellä.
RAI-välineistö
RAI-yksilömittari
Kuvaa asiakkaan terveydentilaa, voimavaroja ja avuntarvetta. Käytetään asiakkaan palvelutarpeen arvioinnissa, hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa sekä hoidon ja kuntoutumisen seurannassa.
RAI-järjestelmän mittareita
RUG
Hoidontarveluokitus, jonka perustana on tieto asiakkaan terveydentilasta, toimintakyvystä sekä erityishoidoista ja -tarpeista. Asiakas sijoittuu tiettyyn RUG-luokkaan sen mukaan, kuinka paljon henkilöstöresursseja hänen tarpeidensa mukaisen hoidon ja palvelujen toteutukseen tarvitaan.
RUG – Resident Utilization Groups.
RUG-luokitus hoitoresurssien määrittämisessä
TIKU
Tiiviste- ja kuutiokäyttöliittymä, jossa tarkastellaan esimerkiksi RAI-vertailutietokantoja.
RAI-vertailutietokannat
Tilaajatietokanta
RAI-vertailutietokanta ostopalveluyksiköiden tarkasteluun ja vertailuun strategisen johtamisen tueksi. Tietokanta on yhteisrahoitteisen RAI-vertailukehittämisen kumppaneiden käytössä.
RAI-vertailutietokannat
THL:n verkkokoulut
Opiskele verkossa RAI-välineiden ja RAI-tiedon käyttöä.
THL:n RAI-kouluttajakoulutus
Saa valmiudet kouluttaa organisaatiosi henkilöstöä RAI-välineistön käyttöön.
THL:n RAI-erityisasiantuntija-valmennus
Syvennä osaamistasi RAI-tiedon käytössä palvelujen kehittämisessä.
Ammattilaisille ja asiakkaille jaettavia esitteitä sekä tietoa RAI-arvioinnista
RAI-arviointilomakkeet ja -käsikirjat ovat RAI-toimintaan osallistuvien organisaatioiden saatavilla THL:n RAI-ekstranetistä.
THL:n RAI-ekstranet
RAI-sähköposti: rai(at)thl.fi
puh. 029 524 7472 (ark. klo 9–15)