RAI-sanasto
Tältä sivulta löydät keskeisiä RAI-toiminnan termejä ja lyhenteitä sekä niiden määritelmiä työsi tueksi.
Sanasto on aakkosjärjestyksessä. Etsiessäsi tiettyä sanaa tai sen osaa voit kirjoittaa sen näppäinyhdistelmää CTRL+F painamalla avautuvaan hakukenttään.
RAI-järjestelmän mittareiden nimet ja lyhenteet
Termit ja määritelmät
Asiakasohjaustietokanta
RAI-vertailutietokanta asiakas- ja palveluohjauksen toiminnan ja kehittämisen tueksi strategiseen johtamiseen. Vertailutietokanta on kaikkien RAI-arviointeja tekevien organisaatioiden käytettävissä.
RAI-vertailutietokannat
Arviointikäsikirja
RAI-käsikirja, joka sisältää kysymysten arvioinnin periaatteet, ohjeet arvioinnin kirjaamiseen ja arviointitiedon käyttöön sekä esimerkkejä arviointitilanteista.
EasyRAIder-tietokanta
RAI-vertailutietokanta toimintayksiköiden tarkasteluun ja organisaatioiden väliseen vertailuun taktisen johtamisen tueksi. Vertailutietokanta on yhteisrahoitteiseen RAI-toimintaan osallistuvien organisaatioiden käytössä.
RAI-vertailutietokannat
Heräte
Kliinisten asiantuntijoiden määrittämä, asiakkaan hoidon ja palvelujen suunnittelussa huomioitava riskitekijä ja voimavara. Auttaa luomaan kuvan asiakkaan kokonaistilanteesta, tunnistamaan asiakkaan vahvuuksia sekä toimenpiteitä vaativia ongelmia.
InterRAI-välineissä heräte on nimellä interRAI-CAP – Client Assessment Protocol.
Kotihoidon RAI-HC-välineessä heräte on nimellä CAP – Client Assessment Protocol.
Ympärivuorokautisen hoivan RAI-LTC-välineessä heräte on nimellä RAP – Resident Assessment Protocol.
Herätekäsikirja
RAI-käsikirja, joka sisältää tietoa herätteistä ja ohjeita niiden käyttöön hoidon ja palvelujen suunnittelussa.
InterRAI
Kansainvälinen tutkijaorganisaatio, joka omistaa RAI-välineistön oikeudet sekä ylläpitää ja kehittää RAI-välineitä.
Tietoa interRAI-organisaatiosta englannin kielellä
InterRAI-AC
Akuuttisairaanhoidon interRAI-väline.
AC – Acute Care.
InterRAI-CA
Palvelutarpeen arvioinnin ja suunnittelun interRAI-väline.
CA – Contact Assessment.
InterRAI-CHA
RAI-väline palvelutarpeen peruskartoitukseen.
CHA – Community Health Assessment.
InterRAI-CHA-AL
RAI-välineen täydennysosa palveluasumisessa.
AL – Assisted Living, InterRAI Community Health Assessment – Assisted Living.
InterRAI-CHA-FS
RAI-välineen täydennysosa toimintakyvyn laajaan kartoitukseen.
CHA-FS – Community Health Assessment, Functional Supplement.
InterRAI-CHA-MH
RAI-välineen täydennysosa mielenterveysongelmien lisäkartoitukseen.
CHA-MH – Community Health Assessment, Mental Health.
InterRAI-ChYMH-DD
Lasten ja nuorten mielenterveys- ja kehitysvammapalvelujen arviointiväline.
ChYMH-DD – Children and Youth Mental Health and Developmental Disabilities.
InterRAI-CMH
Mielenterveystyön avohoidon interRAI-väline.
CMH – Community Mental Health.
InterRAI-ESP
RAI-väline mielenterveystyön akuuttitilanteen arviointiin.
ESP - Emergency Screener for Psychiatry.
InterRAI-HC
Kotihoidon interRAI-väline.
HC – Home Care.
InterRAI-ID
Kehitysvammatyön interRAI-väline.
ID – Intellectual Disability.
InterRAI-LTCF
Ympärivuorokautisen hoivan interRAI-väline.
LTCF – Long-Term Care Facilities.
InterRAI-MH
Mielenterveystyön ympärivuorokautisen hoidon interRAI-väline.
MH – Mental Health.
InterRAI-PAC
Akuuttihoidon jälkeisen kuntoutuksen interRAI-väline.
PAC – Post-Acute Care.
InterRAI-väline
Asiakkaan palvelutarpeen ja toimintakyvyn kartoitukseen tarkoitettu arviointiväline. InterRAI-välineet ovat kehittyneempiä versioita MDS-välineistä.
Järjestäjätietokanta
RAI-vertailutietokanta alueelliseen tarkasteluun kunta-, järjestäjä- ja maakuntatasolla strategisen johtamisen tueksi. Vertailutietokanta on yhteisrahoitteiseen RAI-toimintaan osallistuvien organisaatioiden käytössä.
RAI-vertailutietokannat
MDS
Asiakkaan toimintakyvyn ja palvelutarpeiden kartoitukseen tarkoitettu arviointivälineistö, joka on kehitetty Yhdysvalloissa. Ensimmäisistä RAI-välineistä käytetään nimitystä MDS-väline, joista kehittyneemmät versiot ovat nimeltään interRAI-välineitä.
MDS – Minimum Data Set.
Ks. RAI-HC ja RAI-LTC.
RAI
Asiakkaan toimintakyvyn ja palvelutarpeiden arviointimenetelmä.
RAI – Resident Assessment Instrument.
RAI-arviointi
Laaja-alainen asiakkaan palvelutarpeen, toimintakyvyn ja terveydentilan arviointi.
RAI-arviointi ja arviointitiedon käyttö asiakastyössä
RAI-arviointitieto
RAI-arvioinnissa muodostuva RAI-tieto. Koostuu arviointikysymysten vastausten lisäksi asiakkaan voimavaroja ja riskitekijöitä kuvaavista herätteistä, toimintakykyä ja terveydentilaa kuvaavista RAI-mittareista sekä tiedoista asiakkaan käyttämistä palveluista ja hänen sosiaalisesta verkostostaan. Käytetään myös termiä RAI-yksilötieto.
RAI-HC
Kotihoidon asiakkaiden arviointiin tarkoitettu RAI-väline, josta käytetään myös nimitystä MDS-HC (Minimum Data Set).
HC – Home Care.
RAI-järjestelmä
Asiakkaan palvelutarpeen ja toimintakyvyn kartoitukseen tarkoitettu arviointivälineistö. Sisältää kysymyslomakkeistoon perustuvat kysymyssarjat, käsikirjat, kysymyksistä koostetut mittarit sekä palvelu- ja hoitosuunnitelman apuvälineet.
Palvelutarpeiden arviointi RAI-järjestelmällä
RAI-käsikirja
RAI-käsikirja on tärkein työväline RAI-arviointia tehtäessä. RAI-käsikirjoja on kahdenlaisia: Arviointikäsikirja sisältää arvioinnin periaatteet ja opastaa RAI-arvioinnin tekemisessä. Herätekäsikirja antaa tietoa herätteistä ja ohjeita niiden käyttöön hoidon ja palvelujen suunnittelussa. RAI-käsikirjat ja arviointilomakkeet ovat RAI-toimintaan osallistuvien organisaatioiden saatavilla THL:n RAI-ekstranetistä.
Siirry THL:n RAI-ekstranettiin
RAI-laatuindikaattori
RAI-laatuindikaattoreita käytetään laadun mittaamisen välineinä, joiden tärkein käyttötarkoitus on yksikön tai organisaation oman toiminnan laadun seuranta. Ne kertovat hoitoprosesseista ja toimintakäytännöistä sekä niiden toteutumisesta. Laatuindikaattoreiden avulla voidaan esimerkiksi havaita hoidon tai kuntoutuksen mahdollisia ongelmakohtia, joihin puuttumalla ja toimintaa kehittämällä palvelujen laatua pystytään parantamaan.
RAI-LTC
Pitkäaikaishoidon asiakkaiden arviointiin tarkoitettu RAI-väline, josta käytetään myös nimitystä MDS-LTC (Minimum Data Set).
LTC – Long Term Care.
RAI-mittari
RAI-mittareita käytetään sekä asiakastyössä (yksilömittari) kuvaamaan asiakkaan toimintakykyä ja palvelutarvetta että eri johtamistasoilla kuvaamaan asiakasryhmiä ja niiden palvelutarpeita (vertailumittari).
Ks. RAI-yksilömittari ja RAI-vertailumittari.
RAI-ohjelmisto
Tietokoneohjelmisto, johon RAI-arviointi kirjataan. Ohjelmisto sisältää RAI-käsikirjat ja se muodostaa arvioinnin perusteella herätteet ja RAI-yksilömittarit.
RAI-palauteraportti
RAI-vertailutietokanta oman yksikön toiminnan seuraamiseen ja organisaation yksiköiden toiminnan välinekohtaiseen vertailuun operatiivisessa lähijohtamisessa. RAI-palauteraportti on kaikkien RAI-arviointeja tekevien organisaatioiden käytettävissä.
RAI-vertailutietokannat
RAI-vertailumittari
Kuvaa asiakaskunnan terveydentilaa, voimavaroja ja avuntarvetta ja yksikön toimintaa. Koostetaan yksilötason arvioinneista ja käytetään asiakaskunnan tarkasteluun ja ryhmittelyyn, toiminnan kehittämiseen ja laadun seurantaan, kansalliseen vertailuun ja tutkimukseen.
RAI-järjestelmän mittareita
RAI-tieto
Käsittää sekä asiakkaan arvioinnista muodostuvan yksilötiedon että yksilötiedoista muodostetun vertailutiedon.
Ks. RAI-yksilötieto sekä RAI-vertailutieto.
RAI-vertailutieto
Yhteenvetoja ja keskiarvoja, jotka kuvaavat organisaation asiakaskuntaa ja sen tarpeita sekä palvelujen toteutumista ja muutoksia. Koostetaan asiakkaiden RAI-arvioinneista syntyvistä arviointitiedoista. Vertailutiedosta ei ole tunnistettavissa yksittäisen henkilön tietoja.
RAI-tiedolla johtaminen
RAI-vertailukehittäminen
RAI-vertailukehittäminen on tiedon ja osaamisen jakamista, jatkuvaa parantamista ja palvelujen kehittämistä yhteistyössä muiden kanssa. RAI-vertailukehittämisen tavoitteena on, että organisaatiot voivat kehittää parempia toimintatapoja ja hyödyntää resurssejaan parhaalla mahdollisella tavalla tuottaakseen laadukkaita palveluja.
RAI-vertailutietokanta
RAI-vertailutiedot kootaan RAI-vertailutietokantoihin. Vertailutietokanta voi olla välinekohtainen, jolloin sen sisältämät tiedot perustuvat yhteen arviointivälineen arviointeihin, kuten RAI-HC-palauteraportti, tai se voi olla välineriippumaton, kuten järjestäjätietokanta.
Ks. RAI-vertailutieto
RAI-väline
Asiakkaan palvelutarpeen ja toimintakyvyn kartoitukseen tarkoitettu arviointiväline. RAI-välineitä on eri palveluympäristöjä varten.
RAI-välineistö
RAI-välineistö
RAI-välineiden muodostama kokonaisuus, joka mahdollistaa asiakkaan palvelutarpeiden ja toimintakyvyn kartoituksen eri palveluympäristöissä, myös asiakkaan siirtyessä palveluympäristöstä toiseen.
RAI-välineistö
RAI-yksilömittari
Kuvaa asiakkaan terveydentilaa, voimavaroja ja avuntarvetta. Käytetään asiakkaan palvelutarpeen arvioinnissa, hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa sekä hoidon ja kuntoutumisen seurannassa.
RAI-järjestelmän mittareita
RAI-yksilötieto
RAI-arvioinnissa muodostuva RAI-tieto. Koostuu arviointikysymysten vastausten lisäksi asiakkaan voimavaroja ja riskitekijöitä kuvaavista herätteistä, toimintakykyä ja terveydentilaa kuvaavista RAI-mittareista sekä tiedoista asiakkaan käyttämistä palveluista ja hänen sosiaalisesta verkostostaan. Käytetään myös termiä RAI-arviointitieto.
RUG
Hoidontarveluokitus, jonka perustana on tieto asiakkaan terveydentilasta, toimintakyvystä sekä erityishoidoista ja -tarpeista. Asiakas sijoittuu tiettyyn RUG-luokkaan sen mukaan, kuinka paljon henkilöstöresursseja hänen tarpeidensa mukaisen hoidon ja palvelujen toteutukseen tarvitaan.
RUG – Resident Utilization Groups.
RUG-luokitus hoitoresurssien määrittämisessä
TIKU
Tiiviste- ja kuutiokäyttöliittymä, jossa tarkastellaan esimerkiksi RAI-vertailutietokantoja.
RAI-vertailutietokannat
Tilaajatietokanta
RAI-vertailutietokanta ostopalveluyksiköiden tarkasteluun ja vertailuun strategisen johtamisen tueksi. Vertailutietokanta on yhteisrahoitteiseen RAI-toimintaan osallistuvien organisaatioiden käytössä.
RAI-vertailutietokannat
THL:n verkkokoulut
Opiskele verkossa RAI-välineiden ja RAI-tiedon käyttöä.
THL:n RAI-kouluttajakoulutus
Saa valmiudet kouluttaa organisaatiosi henkilöstöä RAI-välineistön käyttöön.
THL:n RAI-erityisasiantuntija-valmennus
Syvennä osaamistasi RAI-tiedon käytössä palvelujen kehittämisessä.
Ammattilaisille ja asiakkaille jaettavia esitteitä sekä tietoa RAI-arvioinnista
RAI-arviointilomakkeet ja -käsikirjat ovat RAI-toimintaan osallistuvien organisaatioiden saatavilla THL:n RAI-ekstranetistä.
THL:n RAI-ekstranet
RAI-sähköposti: rai(at)thl.fi
puh. 029 524 7472 (ark. klo 9–15)