Opiskeluhuollon suositukset ja oppaat
Ei kaikelle väkivallalle! -verkkosivusto
Sivusto tarjoaa ohjeita ja työkaluja kiusaamisen, häirinnän, syrjinnän ja väkivallan tunnistamiseen ja niihin puuttumiseen. Verkkosivustolle on koottu tietoa, ohjeita ja työkaluja siihen, miten tällaiset teot ja tilanteet tunnistetaan, miten niitä ehkäistään ja miten niihin voidaan puuttua varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa.
- Ei kaikelle väkivallalle! Opetushallitus.
Hyvinvointia ja opiskelukykyä ruokailusta – Korkeakouluopiskelijoiden ruokailusuositus
Valtion ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) ja Kelan yhteinen ruokailusuositus korkeakouluopiskelijoiden ruokailun järjestämisestä. Suositus määrittää ateriatuetun opiskelija-ateria tarjoamisen ja koostamisen sekä ravitsemuslaadun vähimmäisvaatimukset. Suosituksen tavoitteena on taata opiskelijoille yhdenvertaiset mahdollisuudet maittaviin, monipuolisiin ja ravitsemustarpeet täyttäviin aterioihin ruokavaliosta tai opiskelupaikasta riippumatta.
- Hyvinvointia ja opiskelukykyä ruokailusta – Korkeakouluopiskelijoiden ruokailusuositus Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Kela, 2021.
Hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä ruokailusta – Ruokailusuositus ammatillisiin oppilaitoksiin ja lukioihin
Opiskelua rytmittävät säännölliset ateriat sekä yhteiset ruokailuhetket viihtyisissä tiloissa edistävät opiskelukykyä ja koko opiskeluyhteisön hyvinvointia. Suositus on suunnattu koulutuksen ja sitä tukevan toiminnan järjestäjille, oppilaitoksille, opettajille, opiskeluhuollolle, ruokapalveluista vastaaville sekä opiskelijoille ja heidän huoltajilleen. Opiskelijaruokailun suositukset perustuvat suomalaisiin ravitsemussuosituksiin.
- Hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä ruokailusta – Ruokailusuositus ammatillisiin oppilaitoksiin ja lukioihin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Opetushallitus ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2019.
- Opetushallituksen kirjakaupassa
Kansallinen lasten ja nuorten turvallisuuden edistämisen ohjelma 2018-2025
Kansallinen ohjelma antaa pitkän tähtäimen suuntaviivat lasten ja nuorten turvallisuuden edistämiseen monialaisesti. Ohjelma sisältää tavoitteita ja toimenpiteitä alle 25-vuotiaiden lasten ja nuorten tapaturmien ja itsemurhien sekä alle 18-vuotiaisiin lapsiin kohdistuvan väkivallan ehkäisyyn ja vähentämiseen.
Kirjaamisopas
Lastenneuvolan ja kouluterveydenhuollon kirjaamisopas on tarkoitettu lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa työskentelevälle henkilöstölle. Oppaassa ohjeistetaan kirjaamiskäytäntöjä huomioiden lastenneuvolan ja kouluterveydenhuollon erityistarpeet.
- Hietanen-Peltola & Hakulinen (2022): Kirjaamisopas: Lastenneuvola ja kouluterveydenhuolto. 11/2022. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Kohtaaminen keskiössä: Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa
Oppaassa tuodaan esiin käytännön keinoja vahvistaa lapsi- ja nuorilähtöisyyttä opiskeluhuollon palveluissa. Lisäksi esitellään luottamuksen rakentumista ja lapsuudessa muodostuvia kiintymysmalleja, joiden tunteminen auttaa ammattilaisia kohtaamistilanteissa. Opas on tarkoitettu kaikille lasten ja nuorten kanssa erilaisissa palveluissa, kouluissa ja oppilaitoksissa työskenteleville.
- Hietanen-Peltola, Marke ym. (2019): Kohtaaminen keskiössä: Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. Ohjaus 2/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Kouluikäisen mielenterveys -artikkelit: tukea vaikuttavien tuki- ja hoitomenetelmien käyttöön
Käytännöllinen ohjepankki kouluikäisten lasten ja nuorten mielenterveyden tukemiseen sekä mielenterveysongelmien ja -häiriöiden tunnistamiseen, tutkimiseen ja hoitoon perustason palveluissa. Tietokanta tarjoaa käytäntöön sopivaa tietoa kouluikäisten mielenterveyden edistämisestä ja mielenterveyspalveluista. Tietokantaan on koottu perustasolle soveltuvia mielenterveysongelmien tutkimus- ja hoitokäytäntöjä, mittareita ja ohjeita diagnostiikan ja hoidon tueksi. Tietokannassa on hyödyllistä tietoa myös alueellisia palvelukokonaisuuksia ja hoitopolkuja suunnitteleville.
- Kouluikäisten mielenterveys -artikkelit: tukea vaikuttavien tuki- ja hoitomenetelmien käyttöön (2022). Terveysportti, Hoitotyön tietokanta. Kustannus Oy Duodecim.
Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa: Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön
Opas on laadittu kouluikäisten lasten ja nuorten mielenterveysongelmien ja -häiriöiden tunnistamisen, tukemisen, tutkimuksen ja hoidon apuvälineeksi perustason palveluissa. Oppaassa annetaan yleiskuva kouluikäisten mielenterveyspalveluista, kuvataan käytännönläheisesti ja konkreettisesti perustasolle soveltuvia mielenterveysongelmien tutkimuksen ja hoidon käytäntöjä sekä esitellään mielenterveyden edistämisen menetelmiä. Opas tarjoaa hyödyllistä tietoa myös alueellisia palvelukokonaisuuksia suunnitteleville.
- Aalto-Setälä, Terhi ym. (2020): Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa: Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. Ohjaus 6/2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Kouluterveydenhuollon laatusuositus
Suosituksen tarkoituksena on taata kouluterveydenhuollon yhdenvertainen toteutuminen eri puolilla maata. Suositus on tarkoitettu apuvälineeksi laadittaessa kuntatason kouluterveydenhuollon toimintasuunnitelmia. Sisältää kahdeksan suositusta ja esimerkkejä seurantakeinoista. Suosituksia on tarkasteltu neljästä eri näkökulmasta koululaisen ja perheen näkökulma, kouluyhteisön näkökulma, ammattihenkilöiden näkökulma ja hallinnon ja päätöksenteon näkökulma.
- Kouluterveydenhuollon laatusuositus (2004) Sosiaali- ja terveysministeriö. Oppaita 8. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto.
Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon
Oppaassa esitellään mm. laajan terveystarkastuksen määritelmä ja tavoitteet, käytännön järjestelyt ja ajankohdat, terveydenhoitajan ja lääkärin työnjako lapsen ja perheen elämäntilanteen arvioimisen tavat sekä tarkastusten keskustelun aiheet. Ohjeistus on tarkoitettu terveydenhoitajille ja lääkäreille sekä kuntien päätöksentekijöille.
- Hakulinen-Viitanen, Tuovi ym. (2012): Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Lastenneuvolan ja kouluterveydenhuollon henkilöstömitoitukset 2023
Suositukset lastenneuvolan ja kouluterveydenhuollon henkilöstömitoituksista eli terveydenhoitajien ja lääkäreiden työntekijäkohtaisista lapsi- ja oppilasmääristä. Mitoitussuosituksissa on huomioitu lastenneuvolan ja kouluterveydenhuollon terveydenhoitajan ja lääkärin työn kokonaisuus kaikkine tehtävineen.
- Hietanen-Peltola ym. (2023) Lastenneuvolan ja kouluterveydenhuollon henkilöstömitoitukset 2023. Ohjaus 9/2023. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki 2023.
Liikkumissuositus 7-17-vuotiaille lapsille ja nuorille
Liikkumissuosituksen mukaan kaikille 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä yksilölle sopivalla tavalla, ikä huomioiden. Runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa tulisi välttää.
- Liikkumissuositus 7-17-vuotiaille lapsille ja nuorille (2021). Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:19.
- 7–17-vuotiaan lapsen ja nuoren liikkumissuositus (UKK-instituutti)
Maahanmuuttajataustaisten lasten ja raskaana olevien naisten oikeus terveydenhuollon palveluihin Suomessa
Kuntainfo kertoo, millaisia oikeuksia terveyspalveluihin on kansainvälistä suojelua hakevilla, oleskeluluvan saaneilla ja kunnassa kirjoilla olevilla, sekä ilman kotikuntaa maassa oleskelevilla lapsilla ja raskaana olevilla naisilla.
- Maahanmuuttajataustaisten lasten ja raskaana olevien naisten oikeus terveydenhuollon palveluihin Suomessa (pdf 78 kt) (2017) Sosiaali- ja terveysministeriö, Kuntainfo 4/2017.
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa – opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin
Opas on laaja tietopaketti mielenterveys- ja päihdehäiriöiden tunnistamiseen, arvioimiseen ja hoidon tarpeen määrittelyyn. Oppaassa esitellyissä hoitomalleissa on pyritty kuvaamaan, mitä eri häiriöryhmien arvioimiseen ja hoitoon voisi sisältyä ja miten hoito toteutetaan opiskeluterveydenhuollossa. Opas on tarkoitettu opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien ja lääkäreille. Oppaasta hyötyvät lisäksi opiskeluterveydenhuollon vastuuhenkilöt ja alan opiskelijat.
- Haravuori, Henna ym. (2016, 2017): Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa – opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20.
- THL:n kirjakaupassa
NEUKO-tietokanta - ohjeistukset neuvoloiden sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaisille
Sisältää äitiys- ja lastenneuvolan sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaisten käyttöön uusinta näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansalliset ohjeistukset ja suositukset. Tietokanta tarjoaa terveydenhoitajille, kätilöille ja lääkäreille laajan tietopaketin, jonka avulla mm. määräaikaisten terveystarkastusten teko on toteutettavissa yhdenmukaisesti, mutta yksilölliset tarpeet huomioiden. Kaikille avoin, maksuton tietopaketti.
- NEUKO-tietokanta. Terveysportti. Kustannus Oy Duodecim.
Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet
Julkaisun tarkoitus on tukea uuden neuvolatoimintaa, koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa sekä lasten ja nuorten ehkäisevää suun terveydenhuoltoa koskevan valtioneuvostona asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) toimeenpanoa kunnissa. Julkaisussa esitetään asetuksen säännöksille perusteluja sekä ohjeita niiden soveltamiseksi. Määräaikaisten terveystarkastusten ja terveysneuvonnan sisältöä ja määrää kuvataan tarkemmin. Esiin nostetaan myös potilasasiakirjojen laatiminen, salassapito moniammatillisessa yhteistyössä, henkilöstön riittävyys ja osaaminen sekä lasten ja nuorten terveysseurannan kehittäminen.
- Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. (2009) Julkaisuja 20. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Nuorten mielenterveyshäiriöt
Opas tarjoaa nuorten parissa työskenteleville aikuisille tietoa yleisimmistä nuorten mielenterveyden häiriöistä, helpottaa hoitoa vaativan psyykkisen oireilun tunnistamista sekä antaa käytännönläheistä tietoa nuorten tukemisesta ja hoidosta.
- Marttunen, Mauri ym (2013): Nuorten mielenterveyshäiriöt. Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille. Opas 25. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Näönseulonta kouluterveydenhuollossa
Ohje koululaisten näönseulonnasta
- Näönseulonta kouluterveydenhuollossa (2019) Tiedä ja toimi -kortti, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Ohjeet kunnille ja hyvinvointialueille lähisuhdeväkivallan ehkäisyn koordinaatiorakenteiden ja lähisuhdeväkivallan vastaisen toiminnan järjestämiseksi
Ohjeet sisältävät esimerkkejä toimintamalleista, monialaisesta yhteistyöstä sekä palveluketjujen ja -kokonaisuuksien laatimisesta lähisuhdeväkivallan uhrien ja tekijöiden sekä väkivallalle altistuvien lasten auttamiseksi. Ohjeiden ensimmäinen osa on kohdennettu hyvinvointialueen päättäjille ja koskee koordinaatiorakenteiden luomista. Ohjeiden toinen osa kohdentuu palveluiden järjestämisestä vastaaville päättäjille ja toimialojen johdolle.
October, M.; Laitinen, H-L. (2022) Ohjeet kunnille ja hyvinvointialueille lähisuhdeväkivallan ehkäisyn koordinaatiorakenteiden ja lähisuhdeväkivallan vastaisen toiminnan järjestämiseksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL 2022.
Opas seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi kouluissa ja oppilaitoksissa
Toiminta- ja menettelyohjeet antavat opettajille, rehtoreille ja muulle henkilöstölle sekä vanhemmille ja huoltajille valmiuksia toimia seksuaalisen ahdistelun ja häirinnän estämiseksi. Oppaassa käsitellään lainsäädännön, opetussuunnitelmien, opetuksen ja opiskeluhuollon keinoja seksuaaliseen häirintään puuttumiseksi.
- Opas seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi kouluissa ja oppilaitoksissa (2018). Opetushallitus.
Opetustoimen ja varhaiskasvatuksen turvallisuusopas
Ohjeita opetuksen, varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjille sekä päiväkodeille, kouluille ja oppilaitoksille.
- Opetustoimen ja varhaiskasvatuksen turvallisuusopas (jatkuvasti päivittyvä). Opetushallitus.
Opiskeluterveydenhuollon kirjaamisopas
Opiskeluterveydenhuollon rakenteisen kirjaamisen oppaan tavoitteena on ohjeistaa ja yhtenäistää opiskeluterveydenhuollon kirjaamiskäytäntöjä eri puolilla maata. Lisäksi mukana kirjaamisessa on mm. toiminnan tilastointi, terveystarkastukset sekä erityisen tuen tarpeen mukainen kirjaaminen. Opas on tarkoitettu koko opiskeluterveydenhuollon henkilöstölle toiselta asteelta korkea-asteelle.
- Mölläri Kaisa (2020): Kirjaamisopas: Opiskeluterveydenhuolto. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Opiskeluterveydenhuollon opas 2021
Oppaassa kuvataan opiskeluterveydenhuollon lakisääteiset tehtävät ja annetaan ohjeita sekä suosituksia toimintaan. Opas tarkentaa erityisesti terveyden- ja sairaanhoitopalvelujen sisältöä, opiskeluterveydenhuoltoon oikeutettujen opiskelijoiden määrittelyä, toiminnan tilastointia, altistelähtöisiä terveystarkastuksia, käytäntöjä erityisen tuen tarpeen ilmetessä sekä kansainvälisten opiskelijoiden palveluja.
- Opiskeluterveydenhuollon opas 2021. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2021: 14.
Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa
Julkaisun tarkoitus on edistää lasten ja nuorten kokonaisvaltaista seksuaalikasvatusta.
- Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa. Suuntaviivat poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitoalan viranomaisille ja asiantuntijoille. (2010) Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Maailman terveysjärjestön (WHO) Euroopan aluetoimisto ja BZgA.
SORA-lainsäädännön toimeenpano terveydenhuollossa
SORA-säännökset ovat lainsäädäntökokonaisuus, johon kuuluvat laki ammatillisesta koulutuksesta (630/1998), laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta (631/1998), ammattikorkeakoululaki (351/2003) ja yliopistolaki (558/2009). Lainsäädäntö liittyy mm. opiskelijaksi ottamisen esteisiin, opiskeluoikeuden peruuttamiseen ja palauttamiseen sekä huumausainetestaukseen. Opas yhtenäistää terveydenhuollon käytäntöjä opiskelijaksi ottamisen vaiheessa sekä tilanteissa, joissa opiskelijalta vaaditaan huumausainetestiä koskevan todistuksen esittämistä tai harkitaan opiskeluoikeuden peruuttamista tai palauttamista.
- SORA-lainsäädännön toimeenpano terveydenhuollossa (2015). Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2015: 2. Helsinki.
Syödään ja opitaan yhdessä -kouluruokailusuositus
Sisältää ohjeistukset kouluruokailun järjestämisestä, yhteistyöstä koulun sisällä ja kotien kanssa sekä toiminnan seurannasta ja arvioinnista. Kouluaterioiden ja välipalojen tarjoamisesta ja niiden ravitsemuslaadusta annetaan ruokalista-, ruoka- ja ravintoainekohtaiset suositukset. Suositus on suunnattu opetuksen ja sitä tukevan toiminnan järjestäjille, kouluille, koulujen ruokapalveluista ja oppilashuollosta vastaaville sekä vanhemmille ja huoltajille, kuten myös koululaisille itselleen.
- Syödään ja opitaan yhdessä -kouluruokailusuositus (2017). Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Opetushallitus ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
- THL:n kirjakaupassa
Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa -menetelmäkäsikirja
- Mäki Päivi ym. (2017): Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa: Menetelmäkäsikirja. Opas 14. Tampere: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Huomaa, että menetelmäkäsikirja on osin vanhentunut. Lomakkeet ja niihin liittyvät ohjeistukset eivät ole muuttuneet, mutta muut ajantasaiset ohjeet löytyvät NEUKO-tietokannasta.
Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen
Oppaassa esitellään monialainen toimintamalli oppilaitoksen terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastamiseen. Terveydenhuoltolaki velvoittaa koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa toteuttamaan oppilaitostarkastukset säännöllisesti yhdessä muiden viranomaisten ja toimijoiden kanssa. Opas on suunnattu ensisijaisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, terveydensuojelun, koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten, työsuojelun ja työterveyshuollon vastaaville viranomaisille ja toimijoille sekä oppilaitoskiinteistöjen omistajille ja niiden huollosta vastaaville tahoille.
- Hietanen-Peltola, Marke ym. (toim) (2015): Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. THL, Ohjaus 7.
- THL:n kirjakaupassa
- Oppilaitosympäristön ja -yhteisön monialainen tarkastaminen (2015) Tiedä ja toimi -kortti, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Turvallinen lääkehoito - Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen
Tämän päivitetyn oppaan ensisijaisena tavoitteena on tukea kaikkia lääkehoitoa toteuttavia toiminta- ja työyksiköitä lääkehoitoprosessin turvallisuuden varmistamisessa. Oppaassa annetaan konkreettiset ohjeet siitä, miten ja miksi yksikön lääkehoitosuunnitelma laaditaan ja keiden toimesta.
- Turvallinen lääkehoito - Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen. (2021) Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2021:6.
Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö -soveltamisohje
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013) tuli voimaan 1.8.2014. Lailla säädetään oppilas- ja opiskelijahuollon järjestämistä sekä opiskeluhuoltotyön kirjaamista ja muuta henkilötietojen käsittelyä, salassapitoa sekä rekisterinpitoa. Oppilas- ja opiskelijahuoltolain soveltamisohjeen tarkoituksena on lyhyesti kuvata opiskeluhuoltoa koskevan lainsäädännön kokonaisuus ja selventää sen tulkintaan liittyviä ongelmakohtia.
- Kuntainfo: Uusi soveltamisohje oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädännön toteuttamisen tueksi. Kuntainfo 13a / 2015, Sosiaali- ja terveysministeriö.
Yhteisellä koulutiellä : Käsikirja perusopetuksen oppilaiden läsnäolon tukemiseen ja poissaolojen vähentämiseen
Käsikirjassa kuvataan poissaoloja ilmiönä, määritellään teemaan liittyvät keskeiset käsitteet, avataan lainsäädäntöön ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin tulleita muutoksia sekä annetaan kansallisia suuntaviivoja poissaolojen ehkäisemiseen sekä suunnitelmalliseen seurantaan ja puuttumiseen.
- Yhteisellä koulutiellä : Käsikirja perusopetuksen oppilaiden läsnäolon tukemiseen ja poissaolojen vähentämiseen Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2023:27
Yhteisestä työstä hyvinvointia – opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa
Oppaassa esitellään toimintamalli, joka auttaa perusopetuksen koulujen opiskeluhuoltoryhmiä suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan opiskeluhuoltoa tavoitteellisesti.
- Hietanen-Peltola Marke ym (2018): Yhteisestä työstä hyvinvointia – opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa. Ohjaus 9/2018, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
- THL:n kirjakaupassa
NEUKO-tietokanta (Terveysportti)
Ohjeistukset neuvoloiden sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaisille